Absolūtais vairākums aptaujāto Latvijas iedzīvotāju jeb 92% atbalsta "Rail Baltica" projektu, kurš paredz integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļa tīklā, portālu "Delfi" informē Satiksmes ministrija (SM).

Latvijas iedzīvotāji, jautāti par attieksmi pret Rail Baltica projektu, vispozitīvāk ir noskaņoti Zemgalē: 59% aptaujāto to atbalsta pilnībā un 36% - drīzāk atbalsta, otri pozitīvāk noskaņotie respondenti mīt Pierīgā: tur projektu pilnībā atbalsta attiecīgi 56% un 38%.

Aptaujātie kā nozīmīgākos ieguvumus no "Rail Baltica" projekta realizēšanas min ātrāku un ērtāku pārvietošanos un ceļošanu, iespēju attīstīties Latvijai un investīciju pieplūdumu, kā arī labākas sadarbības iespējas ar pārējām Baltijas valstīm un Eiropas Savienību (ES). Vēl kā pozitīvs arguments tiek minēts tas, ka palielināsies pasažieru un kravu pārvadājumi.

Kopumā 87% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka projektam uz Latvijas ekonomiku būs pozitīva ietekme. Respondenti visvairāk piekrīt tam, ka pēc projekta realizācijas palielināsies saikne ar ES - gan ceļošanas, gan ekonomikas ziņā. Iedzīvotāji, domājot par projekta pozitīvo ietekmi uz savu ikdienu norāda, ka pēc projekta realizācijas varēs brīvāk un vairāk ceļot, biežāk izmantos vilcienu un ar to būs iespējama ātrāka pārvietošanās.

2014. gada decembrī notikusi aptauja, kuru veica sabiedriskās domas un tirgus izpētes uzņēmums "Academia" pēc dzelzceļa trases izpētes kompānijas "RB Latvija" pasūtījuma.

Aptaujā aptaujāti 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 65 gadiem.

Portāls "Delfi", atsaucoties uz ziņu aģentūru LETA, jau ziņoja, ka "Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. Eiropas Komisija varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gadā tiks iesniegts finansējuma pieprasījums Eiropas Komisijai, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.

Dzelzceļa elektrifikācijas projekts savukārt paredz pašreizējo publisko stratēģiskas nozīmes dzelzceļa līniju elektrifikāciju. Plānots nodrošināt 25,0 kilovoltu (kV) maiņstrāvas elektrifikācijas sistēmu dzelzceļa līnijās Ventspils-Tukums 2, Tukums 2-Jelgava, Jelgava-Krustpils, Rīga-Jelgava, Rīga-Sloka-Tukums 2, Krustpils-Daugavpils, Krustpils-Rēzekne 2, Rīga-Skulte, Rīga-Krustpils un Rēzekne 2-Daugavpils.

Projekta laikā plānots rekonstruēt esošo vai izbūvēt jaunu dzelzceļa elektrifikācijas sistēmu ar spriegumu 1x25 kV vai 2x25 kV, kā arī uzbūvēt nepieciešamās vilces jaudas apakšstacijas. Darbību paredzēts veikt tikai dzelzceļa zemes nodalījuma joslā.

Aplēses rāda, ka projekts varētu izmaksāt ap 450 miljoniem eiro. SIA "Latvijas Dzelzceļš" gatavos projekta pieteikumu, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu finansējumu šī projekta īstenošanai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!