Foto: AFP/Scanpix

Latvijas iedzīvotāju pirktspēja pagājušajā gadā palielinājās bija 6,6%, kas ir straujākais pieaugums Baltijas valstu vidū, liecina pētījumu kompānijas "GfK" veiktā Eiropas mazumtirdzniecības situācijas analīze Eiropas valstīs.

Vienlaikus Lietuvas iedzīvotāju pirktspēja 2015. gadā palielinājās par 4,9%, bet Igaunijas iedzīvotāju pirktspēja auga par 5,2%.

"GfK" pārstāvji atzīmēja, ka pateicoties pieaugošajai nodarbinātībai, Latvijā viena iedzīvotāja pirktspēja pērn sasniedza 6527 eiro.

Savukārt Eiropas Savienībā (ES) iedzīvotāju pirktspēja pērn pieauga par vidēji 3,7%, dodot katram ES iedzīvotājam vidēji 15 948 eiro ikdienas tēriņiem, īres maksājumiem, uzkrājumiem un pensiju iemaksām.

Tāpat "GfK" pārstāvji norādīja, ka Latvijā privātā patēriņa īpatsvars mazumtirdzniecībā pagājušajā gadā bija 34,5%, Lietuvā - 33,8%, bet Igaunijā - 44,2%.

Pētījums liecina, ka tirdzniecības platību apmēri ES 28 dalībvalstīs pērn auga par 0,3%, savukārt tirdzniecības platību nodrošinājums ES dalībvalstīs pērn saglabājās 2014. gada līmenī - 1,17 kvadrātmetri uz vienu iedzīvotāju. Tas skaidrojams ar nelielu iedzīvotāju skaita pieaugumu. Tostarp tirdzniecības platību nodrošinājums Latvijā 2015. gadā bija 1,03 kvadrātmetri uz vienu iedzīvotāju, Lietuvā - 1,05 kvadrātmetri, bet Igaunijā – 1,1 kvadrātmetrs.

Pētījumā arī secināts, ka Latvijā tirdzniecības platību produktivitāte pagājušajā gadā bija 2510 eiro uz vienu kvadrātmetru, kas ir mazāk nekā Lietuvā - 2634 eiro uz vienu kvadrātmetru, bet vairāk nekā Igaunijā - 3288 eiro kvadrātmetrā.

Pētījumu kompānija "GfK" prognozē, ka arī 2016. gadā mazumtirdzniecības veikalu bizness ES turpinās nedaudz palēninātu attīstību ar pieaugumu 1,1% (pamatojoties uz eiro nomināla vērtību). Īpaši pozitīva attīstība gaidāma Rumānijā (+7,2%), tāpat attīstība paredzama Baltijas valstīs (no 3,8% līdz 4,9%), kas pakāpeniski panāks citus vairāk nostabilizējušos tirgus.

Starp Baltijas valstīm visaugstākais paredzamais apgrozījuma pieauguma temps šogad ir sagaidāms Igaunijā (+4,9%), seko Latvija ar (+4,5%) un Lietuva ar (+3,8%).

Pētījumu kompānijas "GfK" aprēķini par apgrozījumu un pirktspēju veikti, pamatojoties uz vidējo 2015. gada Eiropas Komisijas paziņoto nacionālo valūtu kursu. Informācijas un datu iesniegšanas termiņš bija 2016.gada februāris.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!