Foto: Shutterstock
Jaunu produktu un pakalpojumu izdomāt nav viegli. Un ne vienmēr tas ir vajadzīgs. Jo tirgu var sašūpot un iekarot arī ar inovatīvu biznesa modeli – piedāvājot jau it kā zināmu lietu jaunā formā. Tā taksometru biznesu izaicina Uber, viesnīcām liek pasvīst Airbnb, bet TV kanālus jau deviņdesmito gadu beigās pārsteidza pirmā VOD (video on demand) platforma Netflix.

Inovatīvu biznesa modeļu rašanos visbiežāk rosina pasaules tendences un konkrētā uzņēmēja spēja izkāpt no kastes. Arī tieksme meklēt ērtāko, lētāko, vieglāko risinājumu peļņas gūšanai. Kuras norises pasaulē izmantot savā labā? Ideju rosinājumam piedāvājam nelielu starptautisko avotu apkopojumu.

Sudraba ekonomika

Eiropas un pasaules neizbēgamā tendence – sabiedrības novecošana beidzot tiek uztverta kā iespēja, nevis drauds. Elegantais sudraba ekonomikas apzīmējums attiecas uz pakalpojumiem, produktiem, biznesa modeļiem un jebko citu, kura pamatā ir seniori - viņu zināšanas, darbaspējas, patēriņš un paradumi. To savā dienaskārtībā iekļāvusi arī Eiropas Komisija, kas nozīmē, ka arī likumdošana un citi atbalsta pasākumi būs labvēlīgi uz senioriem vērstiem biznesiem. Silver is the new black! *

Pūlis un dalīšanās

Pūļa un dalīšanās ekonomikai ir netverams spēks. Tas ir arī viens no Uber un Airbnb elementiem – katrs var kļūt par ražotāju, pārdevēju, pakalpojuma sniedzēju, ideju ģeneratoru. Turklāt tam nav jākļūst par pilna laika darbu. Crowdsourcing jeb pūļa spēka principus problēmu risināšanā un jaunu produktu ģenerēšanā veiksmīgi izmanto gan pašvaldības, gan bizness, piemēram, Lego, Dell, Unilever u.c. Ja spēj saskatīt veidu, kā pūļa potenciālu organizēt un izmantot, vieta miljonāra sarakstā ir pat ļoti iespējama.

e – un fleksibilitāte

Biznesa analītiķi prognozē, ka pēc 5-10 gadiem fiksēts darba laiks būs pagātne. Tehnoloģijas jau sen ļauj strādāt no jebkuras vietas un jebkurā laikā. Lai tas būtu efektīvi, jāmainās arī domāšanai visos līmeņos – gan vadītāja, gan padoto - lai attālinātā strādāšana nekļūtu par nebeidzamu ballīti, kavētiem termiņiem, zaudētiem klientiem. Ja tas izdodas, paveras milzu potenciāls – piesaistīt labākus speciālistus, sniegt labāku klientu servisu, ģenerēt idejas.

Digitālā vide nenoliedzami ir arī biznesa niša pati par sevi, kur ir nebeidzams iespēju potenciāls jebkuram pakalpojumam. Pieņemot, ka pēc 30 gadiem visi vecīši veikli rīkosies ar tehnoloģijām, nav ilgi jādomā, kur nākotnē būs nauda.

Globalizācija un specializācija

Ir dzirdēts, ka labāk iekarot 1% tirgus daļu pasaulē ar ļoti specifisku pakalpojumu vai produktu, nekā 50% tirgus daļu ar masu produktu vietējā tirgū. Tendence nav jauna, bet vēl joprojām vērts par to atgādināt – domājot par biznesu, mērķē uz pasauli!

Pārmaiņas

Izteiktākā tendence! Kas inovatīvs šodien, rīt var tikt izaicināts ar vēl jaunāku ideju. Tam jābūt gatavam! Gulēšana uz lauriem ir vecmodīga un pilnīgi lieka.

Par ko domāt, būvējot biznesa modeli**?

  • Klientu segmenti

Kas būs būtiskākie klienti un ģenerēs ienākumu vislielāko daļu?

  • Vērtību radīšana

Kāpēc klientam mūs izvēlēties? Kādas vērtības uzņēmums rada, kādas vajadzības vai vēlmes apmierina? Vai tās dažādos klientu segmentos atšķiras?

  • Kanāli

Kā sasniegt katru klientu grupu? Kas ir saskarsmes punkti? Kuri kanāli ir efektīvākie, kā tie savstarpēji mijiedarbojas?

  • Klientu attiecības

Vai tā ir automātiska vai izteikti individualizēta apkalpošana? Kādas attiecības un pakalpojuma sniegšanas veidu sagaida katrs klientu segments?

  • Naudas plūsma

Kuri klienti un pakalpojumi ir ienesīgākie? Kādas ir maksājumu iespējas? Kā veidosies cena?

  • Galvenie resursi

Kas ir mūsu galvenie resursi – cilvēki, nauda, intelekts, iekārtas? Atkarībā no tā veidojas arī pakalpojuma vai produkta būtība.

  • Galvenās aktivitātes

Kas ir biznesa pamatā? Ražošana, konsultēšana, pārdošana? Tas palīdzēs saprast, kam jāvelta vairāk resursu un ko tieši pārdodam.

  • Galvenie partneri

Kas ir piegādātāji, konsultanti, konkurenti? Ko darīt pašiem un ko – ārpakalpojumā?

  • Izmaksu struktūra

Kādas ir fiksētās un mainīgās izmaksas, kuras vērstas uz vērtību radīšanu? Kādu izmaksu stratēģiju ieviest, lai nezaudētu?

*Sudrabs ir jaunais melnais! (tulkojums no angļu val.)

** Biznesa modeļu ģenerācijas karte atrodama Osterwalder & Pigneur grāmatā Business Model Generation

Materiāls sagatavots sadarbībā ar BlueOrange (Baltikums Bank AS) Sabiedrisko attiecību un komunikācijas pārvaldi



Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!