Foto: Brite Maidra, Carat Estonia rīkotājdirektore
Pirms drīzumā notiekošā "Balticbest" festivāla Hando Sinisalu (Hando Sinisalu) intervēja dažu mediju un radošo aģentūru vadītājus no Igaunijas un jautāja, vai viņi uzskata, ka pamazām veidojas integrēts visu Baltijas valstu mārketinga tirgus vai tomēr ne. Lūk, pārskats par viņu teikto.

Tallina nav Baltijas centrs

Inspired Universal McCann komunikācijas vadītāja Marlēna Taremā (Marleen Taremaa)

"Ņemsim par piemēru lielos starptautiskos uzņēmumus – tie par Baltijas centru ir izvēlējušies Rīgu. Tas, protams, attiecināms arī uz loģistiku. Igaunijai nav tik cieši sakari ar pārējo pasauli. Mums jāatzīst, ka ir svarīgi ārējie faktori, kas būtiski ietekmē visu Baltijas valstu mārketinga stāvokli, un šie faktori nav tieši saistīti ar vietējo mediju tirgu attīstību."

Identity izpilddirektors Ants Lusti:

"Spilgtākais izaugsmes periods bija no 20. gs. 90. gadu beigām līdz 21. gs. sākumam, kad Tallina tika uzskatīta par Baltijas mārketinga galvaspilsētu. Centralizēts Visbaltijas mārketings tad bija liels izaicinājums vietējiem uzņēmumiem. Patlaban daudzām lielām organizācijām ir specifiskāks skatījums uz šiem tirgiem. Var notikt vispārēja centralizācija, bet idejas parasti tiek īstenotas lokāli."

Mērķis ir starptautiskais tirgus, nevis Baltija

Identity izpilddirektors Ants Lusti:

"Pozitīvais ir tas, ka mūsu vietējie uzņēmumi stingri sev nosprauž starptautiskus mērķus. Tas nozīmē, ka internacionalizācija strauji izplatās, bet Baltijas tirgus popularitāte samazinās."

Age McCann stratēģiskais direktors Tenu Keva (Tõnu Kõva):

"Lielie starptautiskie zīmoli vairs nepasūta Visbaltijas kampaņas. Tajā pašā laikā klienti ir mērķtiecīgāki un vēlas darboties ārpus Baltijas. Tāpēc būtībā pasūta vai nu atsevišķas kampaņas katram vietējam tirgum, vai arī vienu starptautisku kampaņu reģionam, kas lielāks par Baltiju. Klientu, kas pasūta Visbaltijas kampaņas, ir ļoti maz."

Baltijas valstis ir pārāk atšķirīgas, lai viena radošā stratēģija derētu visām.

Carat Estonia rīkotājdirektore Brite Maidra (Britte Maidra):

"Lai gan Baltijas reģions ir neliels, šie trīs tirgi ir ļoti atšķirīgi un nepastāv vienota stratēģija, ko varētu lietot visā Baltijā."

Initiative rīkotājdirektors Indreks Soms (Indrek Soom):
"Parasti Visbaltijas kampaņas nav bijušas pārāk veiksmīgas, galvenokārt radošu risinājumu īpatnību dēļ."

Tank izpilddirektore Marge Kari:

"Mēs esam vairākkārt redzējuši, ka patērētāji un tirgi Baltijas valstīs atšķiras. No mārketinga viedokļa šie trīs tirgi nav pārāk līdzīgi. Taču lielo starptautisko zīmolu cittautu vadībai kultūras atšķirības var būt grūti saskatīt. Tāpēc laiku pa laikam šie starptautiskie uzņēmumi joprojām mēģina rīkot Visbaltijas kampaņas, drīzāk cenšoties panākt rentabilitāti, nekā palielināt zīmola vērtību vietējos tirgos. Bet agrāk vai vēlāk viņi parasti atgriežas pie vietējām, labi orientētām kampaņās, kas ir aktuālas vietējiem iedzīvotājiem."

Dažādiem zīmoliem ir dažādas stratēģijas Baltijas tirgum

Idea AD izpilddirektors Mertens Līnats (Märten Liinat):

"Mums ir gan klienti, kas darbojas katrā tirgū atsevišķi, gan tādi, kas cenšas panākt efektivitāti no Visbaltijas sadarbības. Neviens variants nav labāks par citu. Katrs uzņēmums, pamatojoties uz savām vajadzībām un spējām, nolemj, vai Visbaltijas mārketings būs ienesīgs vai ne."

Inspired Universal McCann komunikācijas vadītāja Marlēna Taremā (Marleen Taremaa)

"Visbaltijas mārketinga risinājumus lielākoties ir pasūtījuši patiešām reģionāli uzņēmumi. Tas, vai viņi pasūta risinājumus Tallinā, Latvijā vai Lietuvā, galvenokārt ir atkarīgs no tā, kur lēmējs atrodas."

Tank izpilddirektore Marge Kari:

"Mums ir klienti, kas darbojas visos trīs Baltijas tirgos, un viņu galvenā prasība mums kā aģentūrai ir, lai mums būtu kontaktu tīkls vai partneri visā reģionā, lai viņi varētu būt droši, ka mēs saprotam, kas notiek visos trīs tirgos un kāda mārketinga stratēģija katrā no tiem ir efektīva."

Initiative rīkotājdirektors Indreks Soms (Indrek Soom):

"Visbaltijas zīmoli joprojām reklamējas katrā tirgū lokāli, tāpēc viņi parasti negaida no vienas aģentūras pilnīgu sapratni par visiem trim tirgiem. Tomēr mums ir arī 3‒4 klienti, kas koordinē Visbaltijas mārketingu no vienas vietas un tad arī vēlas, lai mums kā aģentūrai būtu padziļinātas zināšanas par visu Baltijas reģionu. Arī digitālā mārketinga gadījumā arvien vairāk zīmolu meklē vienu partneri, kas spēj vienlaikus pārvaldīt dažādus reģionus, neskatoties uz valstu robežām. Daudz klientu pie mums vērsušies ar šādu lūgumu. Tāpēc es varu teikt, ka no mūsu viedokļa Visbaltijas mēroga mārketings patiešām kļūst populārāks."

Carat Estonia rīkotājdirektore Brite Maidra:

Mums, piemēram, Visbaltijas sadarbība noteikti ir palielinājusies. Agrāk Visbaltijas kampaņas mēs organizējām galvenokārt mūsu starptautiskajiem klientiem, taču tagad mēs apkalpojam arvien vairāk vietējo uzņēmumu, kuriem ir uzņēmējdarbības vienības visā Baltijas reģionā, piemēram, Sportland, MyFitness u.c. Parasti mēs vienojamies ar saviem Latvijas un Lietuvas kolēģiem, kura valsts vadīs Visbaltijas sadarbību, – tas galvenokārt ir atkarīgs no klienta vēlmēm un no tā, kur atrodas klienta galvenais birojs Baltijā."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!