Foto: Publicitātes foto

Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde (ENAP) sākusi resorisko pārbaudi par valstij piederošā uzņēmuma "Pasažieru vilciens" (PV) 22 miljonus eiro vērto projektu – sešu dīzeļvilcienu sastāvu modernizāciju, kura izpildi privātie uzņēmēji kavē jau vairāk nekā par pusgadu, pirmdien vēsta laikraksts "Diena".

ENAP priekšnieka Pētera Bauskas parakstītajā vēstulē par ziņu pieprasīšanu Satiksmes ministrijai (SM) prasīts "izvērtēt par projekta norisi atbildīgo amatpersonu atbildību un iespējamo zaudējumu, savlaicīgi neveicot projekta īstenošanu", vēsta "Diena".

Pērnā gada decembra sākumā PV valde, kas amatos stājās pusgadu pēc dīzeļvilcienu modernizācijas līguma parakstīšanas, bija nobriedusi līgumu lauzt, no izpildītājiem – pilnsabiedrības "DMU vilcieni" – pieprasot vairāku banku izsniegtās līguma izpildes garantijas kopumā par 7,5 miljoniem eiro, liecina "Dienas" rīcībā nonākušie dokumenti.

Taču toreiz vēl Laimdotas Straujumas valdība 22. decembrī nolēma līguma izpildes termiņu pagarināt līdz šā gada 30. jūnijam. Lēmumu valdībā demisionējušā satiksmes ministra Anrija Matīsa vietā virzīja iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis.

Uzņēmumā PV apstiprināja, ka pārbaude ir sākta. Patlaban uzņēmuma vadība esot saņēmusi jautājumus no ENAP un gatavo uz tiem atbildes. Vienlaikus tiek uzsvērts, ka dīzeļvilcienu modernizācijas process virzās uz priekšu - četri vilcienu sastāvi ir ekspluatācijā, piektais ir pieņemšanas procesā, bet sestais tiekot testēts.

"Pēdējos mēnešos noskaidrojušies vēl jauni fakti: pirmajiem trim dīzeļvilcienu sastāviem tika atklāti defekti, kuru novēršanai tika izmantoti agregāti un komponentes no piektā un sestā modernizējamā dīzeļvilcienu sastāva. 28. jūnijā, kad nu jau Māra Kučinska vadītā valdība atkārtoti ļāva uzņēmējiem pagarināt darbu izpildi līdz 30. septembrim, aizvietošanai domātās detaļas no Krievijas piegādātājiem vēl nebija saņemtas," minēts publikācijā.

Lielākā daļa no 19 modernizējamiem vagoniem jau ir sertificēti, bet, kā pārliecinājies laikraksts, uzņēmums "Baltijas testēšanas centrs", kas šo sertifikāciju veicis, daļēji pieder tiem pašiem uzņēmējiem, kuri vagonus modernizē, attiecīgi "Rīgas vagonbūves rūpnīca" (RVR) padomes priekšsēdētājam un līdzīpašniekam Eduardam Bozem (25,3%) un RVR valdes priekšsēdētājam Gatim Kamarūtam (12,9%).

21,9 miljonus eiro vērto līgumu par dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju pirms divarpus gadiem ieguva trīs uzņēmumi, kas izveidoja pilnsabiedrību "DMU vilcieni", kuru pārstāv dalībnieki ar specifisku reputāciju, raksta "Diena".

"Pirmo – "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcu" (DLRR) – kontrolē Igaunijas miljonārs O. Osinovskis. Otra pilnsabiedrības dalībnieka – RVR – padomes priekšsēdētājs ir Krievijas pilsonis E. Boze, bet 33,6% RVR pastarpināti caur kompāniju "EastWest industrial group" kontrolē Rīgas vicemēra Andra Amerika partijas "Gods kalpot Rīgai" valdes loceklis Aleksandrs Brandavs. Visbeidzot trešais modernizētājs – "VRC Zasulauks" – pieder tai pašai RVR (49%) un arī projekta pasūtītājam – pašai "Pasažieru vilciens" (50,9%), kas ir neierasta prakse," skaidro laikraksts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!