Salacgrīvas novada iedzīvotāji ir satraukušies, ka Eiropas platuma sliežu dzelzceļa "Rail Baltica" posms Salacgrīvas pusē var netikt īstenots maršrutā, kas saskaņots ar pašvaldību aizsargājamo teritoriju dēļ, pirmdien raksta laikraksts "Diena".

Iepriekš Salacgrīvas novada iedzīvotāji sapulcē atbalstīja C5 maršrutu un noraidījuši B2-2 variantu. Kopumā "Rail Baltica" maršrutā cauri Salacgrīvas novadam tika piedāvātas trīs alternatīvas. Pēc sapulces radās iespaids, ka dzelzceļa projekta vadība un iedzīvotāji panākuši kompromisu, taču pagājušajā piektdienā Satiksmes ministrija, pilnsabiedrība "RB Latvija" un novada iedzīvotāji atkal tikās pēc tam, kad novada vadība bija informējusi par to, ka iedzīvotājiem pieņemamo trases maršrutu tomēr varētu nevirzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā (MK). Savukārt tā vietā apstiprinātu trases posmu B2-2, jo tas šķērso samērā daudz lauksaimniecības zemju, bet daudzām mājsaimniecībām ir neizdevīgs.

Projekta virzītāji bažījas, ka Salacgrīvas posma dēļ var iekavēties visas trases saskaņošana. Iedzīvotāji gan uzskata, ka ir apmānīti, jo vispirms saskaņots viens variants, bet pēc tam citās instancēs tas noraidīts.

"RB Latvija" pārstāve Rita Voronkova pēc tikšanās ar iedzīvotājiem laikrakstam klāstījusi, ka par Salacgrīvas iedzīvotājiem tīkamo variantu diskusija turpināsies, tomēr esot jāapzinās, ka pastāv risks projektu iekavēt Latvijas teritorijā. Savukārt tas nozīmētu atbildību pret pārējiem partneriem Baltijā. No viņas teiktā izriet, ka risks ir arī tiesvedība Eiropas līmenī par aizsargājamās "Natura 2000" teritorijas skārumu.

Alternatīvo trašu izstrādātājs, "RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis laikrakstam skaidrojis, ka B2-2 apiet "Natura 2000" teritorijas gar pašu malu, bet C5 alternatīva virzās lielākoties pa mežu.

Laikraksta rīcībā nonākušais Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) 31. maijā notikušās sapulces protokols liecina, ka tajā pašvaldība nav piedalījusies. Sanāksmes protokolā strikti ierakstīts: "Ministru Kabineta lēmuma projektā netiks iekļauta C5 alternatīva. Izvērtējot situāciju attiecībā uz C5 alternatīvas iespējamo īstenošanu, tiek konstatēta virkne risku, kas būtiski apdraud projekta īstenošanu kopumā un ne tikai nacionālā kontekstā, bet visu Baltijas valstu kontekstā."

"Tāpat konstatēts, ka, izstrādājot jaunu dabas aizsardzības plānu, nevar paredzēt, ka netiek konstatētas jaunas dabas vērtības. Ja tiek veikta atkārtota biotopu kartēšana, jārēķinās ar papildu laiku ap trim mēnešiem, kam seko atbilstoši normatīvo aktu grozījumi, kas varētu aizņemt līdz diviem gadiem. Vides pārraudzības valsts biroja (VPVB) atzinumā iedzīvotājiem nepieņemamā trase B2-2 atzīta par vienīgo iespējamo," raksta laikraksts.

Dabas aizsardzības pārvaldē "Diena" noskaidrojusi, ka projekta izstrādātāji jau pašā sākumā ir zinājuši, ka DAP neatbalstīs variantu, kas šķērso biotopus, jo tādā gadījumā ir vajadzīga Eiropas Komisijas (EK) atļauja. Pārvaldē laikrakstam skaidrots, ka teritorijas individuālie noteikumi neatļauj šajā vietā veidot jaunas infrastruktūras līnijas, tāpēc no likumiskā viedokļa tas nav iespējams.

Laikraksts secina, ka postījums dabai pat nebūtu pārāk liels, taču ir bažas, ka, grozot noteikumus dzelzceļa dēļ, radīsies precedents, ko izmantos citu projektu saskaņošanas laikā, kas var skart daudz plašākas teritorijas.

Salacgrīvas novada domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Cīrulis (RA) laikrakstam paudis apņēmību "pielikt visus spēkus, lai, saglabājot dabu, neiznerrotu cilvēkus". Pašvaldība ir pārliecināta, ka C5 trase šķērso Vitrupes ieleju apmēram 60 metru posmā, un ir iespējams maksimāli saudzīgs risinājums.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!