Kāds ir psihoemocionāli vesels bērns un kā atpazīt traucējumus
Foto: Shutterstock

Bērns ar labu psihisko veselību ir aktīvs, enerģisks, ar pozitīvu paštēlu, ēstgribu un miegu, ieinteresēts sevī, apkārtējos cilvēkos un notikumos. Atkarībā no bērna nervu sistēmas tipa un temperamenta šīs īpašības var būt izteiktas dažādā intensitātē.

Bērnam, kuram psihoemocionālajā veselībā ir negatīvas izmaiņas, parādās emocionāli, fiziski un/vai uzvedības traucējumi. Skolēnu psihoemocionālā veselība ir tieši atkarīga no pieaugušo psihoemocionālās veselības, uzsver Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas klīnikas speciālisti – prof. Dr. Gunta Ancāne Dr. Artūrs Ancāns, Dr. Artūrs Miksons un Dr. Ineta Remese pēc Slimību profilakses un kontroles centra pasūtījuma sagatavotajā īpašajā materiālā izglītības iestāžu psihologiem un pedagogiem, kurā apkopoti ieteikumi darbam ar skolēniem, kuriem ir uzvedības un emocionāli traucējumu skolas vidē.

Pēc Pasaules Veselības organizācijas (PVO) definīcijas veselība ir labklājība – fiziska, psihiska un sociāla. Tātad psihoemocionālā veselība ir nozīmīga komponente PVO noteiktajā veselības konceptā. Ārsti īpaši vēlas akcentēt – psihoemocionālā veselība ir aizsargfaktors fiziskajai veselībai.

Psihoemocionālās veselības būtiskākie kritēriji ir:

  • spēja veidot dziļas, emocionāli piesātinātas, empātiskas attiecības;
  • spēja pārdzīvot relatīvi pilnu jūtu apjomu, izprast tās, rīkoties saskaņā ar jūtām un kontrolēt tās, kā arī spēja uztvert citu cilvēku emocijas;
  • laba afektu (intensīvu jūtu) regulācija adaptīvā veidā;
  • spēja paskatīties uz situāciju no dažādām pusēm;
  • adekvāti reaģēt uz stresu un atgūties no tā bez grūtībām (ego spēks un dzīvesprieks, elastīgums);
  • spēja pielāgoties (adaptēties) apstākļiem, nepiedzīvojot distresu un neradot to citiem;
  • spēja realizēt savus talantus, prasmes (pašrealizēšanās);
  • spēja iesaistīties sabiedriskajās aktivitātēs,
  • spēja sasniegt gandarījuma izjūtu, kas padara vērtīgus ikdienas centienus;
  • spēja būt autonomam – pašnoteikšanās un lēmumu pieņemšanas neatkarība;
  • spēja būt veiksmīgam dažādās sociālajās lomās.

Runājot par psihoemocionālo labsajūtu, svarīgi sākt ar pašu pedagogu, norāda speciālisti. Un arī PVO uzsver, ka psihiski veseli cilvēki ir liela vērtība sabiedrībā – tie ir cilvēki, kuri spēj uzņemties atbildību par savu dzīvi un tās kvalitāti, ir varoši realizēt savas spējas un talantus, mazāk slimo, ja saslimst, tad ātrāk atveseļojas, kuri ne tikai tiecas pēc izglītības, bet arī ir vairāk izglītoti, kuri nopelna salīdzinoši augstus ienākumus, prot izveidot veiksmīgas un emocionāli tuvas ilgtermiņa attiecības, kā visa rezultātā ir priecīgi un apmierinātāki ar dzīvi.

Source info

Calis.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl

Noderīgas saites

Iesaisties sarunā!