Foto: Publicitātes foto
Izvērtējot izstādes un mākslinieku darbus, kas bija apskatāmi laika posmā no 2023. gada 1. oktobra līdz 31. decembrim, neatkarīgo ekspertu darba grupa nākamajai "Purvīša balvai", kura tiks pasniegta 2025. gada pavasarī, ir izvirzījusi trīs autorus. Uz "Purvīša balvu" pretendēs Jānis Šneiders, modes mākslinieku duets MAREUNROL'S un Iveta Laure.

Mākslinieku Jāni Šneideru eksperti nominējuši par personālizstādi "Dzinējs" galerijā "LOOK!" (16.09.–09.12.2023.).

"Šneidera personālizstādē "Dzinējs" viņa mākslai līdz šim raksturīgo ģeometriskumu nomainījusi šķietami pilnīgi cita izteiksme, bet – saglabājot sev piemītošo mazrunīgo, bet daudznozīmīgo atmosfēriskumu un spēju ietilpināt un atainot pretmetus. Divas nelielās gleznas ir figurālas, savukārt uzmanību vispiesaistošākā ir kinētiskā instalācija – kustību rada sveču liesmiņas, kuru siltums iegriež papīra dzirnaviņas, uz kurām rotē rūpīgi izvēlēti un kontrastējoši objekti. Atsperīgā stiepļu konstrukcija ir trausla (un nestabila, gluži kā svētku svecītes, ko mājās sastiprina eglītes ļodzīgajos zaros)," nominācijas pamatojuma raksta LNMM Latvijas tēlniecības un objektu kolekcijas glabātāja Arta Vārpa.

Foto: Publicitātes foto

"Un, lai arī vieglā rotaļība sākotnēji maldina, ka šī pieredze varētu ierakstīties gada nogales svētku noskaņā, darbu un to radīto ēnu spēļu efekts ir pavisam pretējs. Te ir nedrošība par pasaules trauslumu, visa nenoteiktību, jo "dzinēji" – trīcošās un no skatītāja kustībām atkarīgās sveču liesmiņas – darbina visa šī pašreizējā laika traģismu. Skatiens iestrēgst pie neizbēgamas cīņas elementa – savstarpējā divkaujā rotējošā figūru pāra ar zobeniem," raksta Vārpa.

"Izstāde rada telpu, no kuras autors raugās uz saviem darbiem vai pats uz sevi, nojaušot, ka viens no glezniecības darbiem ir pašportrets. Pieredzes un skatīšanās telpa tiek atvērta katram ienācējam, sasniedzot reti pietuvinātu intimitātes sajušanu, kas tik ļoti trūkst šodienas pasaules iznīcības priekšā. Tiek veidota vide, no kuras notiek raudzīšanās, – pilna ar dažādām cīņām, ticību mūžīgai ziedēšanai, bērnības sajūsma par klusināto sveces liesmas spēku, kas var kustināt pasauli. Galu galā – spēks ir dzīvībā," piebilst mākslas zinātniece Antra Priede.

MAREUNROL'S nominēti par izstādi "Fieldwork: Invisible exercises" Rīgas mākslas telpā (03.11.–29.12.2023.).

"Izstāde nojauc mītu par tūlītēju gandarījumu mākslā; tā drīzāk izceļ mākslinieku nemitīgo atdevi un negulētas naktis, strādājot pie izstādes centrālajiem eksponātiem. Tomēr radošā procesa atklāšana gan ir ļoti nostrādāta, teju līdz scenogrāfiskai perfekcijai. Šajā izstādē lieliski atklājas mākslinieku plašā un telpiskā domāšana, kur ikkatra detaļa būs nostrādāta un novietota kā uz skatuves," uzskata fonda "Mākslai vajag telpu" vadītāja Katrīna Jaunupe.

Foto: Kristīne Madjare

"Izstāde ir kā ceļojums cauri dažādiem posmiem un idejām, un tā simbolizē MAREUNROL'S pašreizējo vizuālo praksi. Tiek pētīta dinamiskā mijiedarbība starp dabu un pilsētvidi, attēlojot cilvēkus kā skulpturālus mākslas darbus kustīgu attēlu ainavā, veidojot izcilu un nepārsātinātu horeogrāfiju izstādē redzamajos video darbos. Mākslinieki aizved skatītājus vientulīgā, bet ne baisā pastaigā, ļaujot individuāli pētīt mākslas radīšanas, patiesības meklējumu, skaistuma un neizbēgamo izaicinājumu tēmas, kas atklājas radošajā procesā. Izstāde liek uzdot jautājumu: kā noturēt trauslo līdzsvaru starp radošo izdegšanu un dzīšanos pēc nezināmā, bet oriģinālā? Tas ir apliecinājums kāpumiem un kritumiem, pacilātībai un nogurumam, ko mākslinieki pārvar savā mākslinieciskajā odisejā," nominācijas pamatojumā raksta Jaunupe.

"MAREUNROL'S fotogrāfijās, video un objektos viegli atpazīt šūšanas piegriežņu tēlus un audumu, pirms tas kļūst par apģērbu. Talantīgais duets – Mārīte Mastiņa-Pēterkopa un Rolands Pēterkops – ir modes dizaineri, kas jau kādu laiku darbojas starpdisciplināri un kuru mērķis ir modes dizaina robežu pārkāpšana. Par to arī ir šī izstāde – par mēģinājumiem nokļūt kaut kur aiz apģērba, par mēģinājumiem, kas aizgājuši par tālu, vai arī nekur nav aizveduši. Par vēlmi aizbēgt no ķermeņa, kas diktē modes funkcijas. Vai arī modes, kas diktē ķermeņu formas. Šie jautājumi izstādē nav atbildēti, bet virmo gaisā starp mūzikas partitūrām, zīda lakatiem un to trenci, ko no sabrukšanas aiztur divi mazi putniņi," papildina Latvijas Laikmetīgās mākslas centra kuratore Inga Lāce.

Ivetu Lauri eksperti nominējuši par personālizstādi "Viena vasaras diena jeb Laižu vaļā sprandu!" Žaņa Lipkes memoriālā (24.11.2023.–31.03.2024.).

"Izstāde ar kritiskas pašrefleksijas kvalitāti – bez pašheroizācijas un bez ievākšanās varas koridoros. Smalkjūtīgs attieksmes maiņas ierosinājums un meistarīga intertekstualitāte. Kas tie par cilvēkiem mūsu pasaulē – gan dzīvie, gan mirušie, kuru kauli, dzīvības kustināti vai nāves irdināti, atrodas mums blakus? Ko mēs par viņiem zinām? Riskanti bija ņemt formā un saturā tik labu un plašu atrasto materiālu – cita autora fotogrāfijas – un iekļaut darbā. Bet Ivetas Laures izstādes formu tas nesaplosa. Autore-es burtiski ieskatās acīs es-bērnam no sešdesmito beigām, saglabājot uztveres tiešumu. Fotoperformance un tās interpretētā dokumentācija notur stāstu 2023. gadā ar precīzu autores jautājumu: ko nosaukt vārdā, kādus tēlus vēstīt, kad ieraugi klusumu un neredzamo, kas atrodas tepat blakus, ar ko esi ilgi dzīvojis vienā telpā. Nāvīgās Dāvida zvaigžņu segas nepanesamais vieglums. Labākais darbs par genocīdu mūsu laikmetīgajā mākslā," izvēli pamato mākslas kuratore Inga Šteimane.

Foto: Publicitātes foto

Kopumā eksperti šajā periodā nominācijām izvirzīja astoņus vizuālās mākslas notikumus, un to vidū bija:

Zanes Tučas izstāde "Viss būs labi. Drīz izaugs puķes un zāle, un tu būsi tajā visā… un tas ir skaisti…" galerijā "Alma" (17.11.2023.–19.01.2024.);

Ingrīdas Pičukānes darbi LLMC izstādē "Pretrunu pilns zīmējums ar gaišredzības iezīmēm" Valmierā (07.10.–10.11.2023.);

Vikas Ekstas izstāde "Satikšanās" galerijā "Alma" (28.09.–03.11.2023.);

Jete Lona Hermanis (Jette Loona Hermanis) performance "Endling" Mākslas centrā Zuzeum (02.12.2023.);

Ginta Gabrāna "Sēņu projekts. Transfungus" Elizabetes ielā 2, Rīgā (09.–12.11.2023.).

Laika posmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim "Purvīša balvas 2025" neatkarīgo ekspertu darba grupā strādā: Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Latvijas tēlniecības un objektu kolekcijas glabātāja Arta Vārpa, kuratore, mākslas zinātniece, Latvijas Mākslas akadēmijas prorektore studiju darbā Antra Priede, Centrālās un Austrumeiropas eksperte Modernās mākslas muzejā Ņujorkā, Latvijas Laikmetīgās mākslas centra kuratore Inga Lāce, fonda "Mākslai vajag telpu" vadītāja Katrīna Jaunupe. No 2023. gada 1. jūlija ekspertu komandai pievienojās mākslas stacijas "Dubulti" vadītāja, kuratore Inga Šteimane. Viņa nomainīja mākslas kolekcionāru, kuratoru, biedrības "Latvijas kultūras projekti" direktoru Māri Vītolu. Ekspertu darba grupa nominantus balvai izvirza reizi ceturksnī.

"Purvīša balva" ir lielākā un prestižākā balva vizuālās mākslas jomā Latvijā. Tā dibināta 2008. gada janvārī ar mērķi regulāri un sistemātiski apzināt aktuālos notikumus un izvērtēt izcilāko sniegumu Latvijas profesionālajā vizuālajā mākslā, veicināt Latvijas mākslas procesa intensitāti un analīzi, sekmēt jaunu projektu un oriģinālu ideju attīstību, popularizēt Latvijas mākslinieku radošos panākumus gan Latvijā, gan ārpus mūsu valsts robežām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!