Foto: AP/Scanpix
Augstpapēžu kurpes ne vienmēr bijis sieviešu modes atribūts - tieši pretēji, sākotnēji augsti papēži bija vīriešu apavu elements, kā to apliecina attēlā redzamie aristokrātu apavi no Toronto muzeja.

Kā vēsta raidsabiedrības BBC citētie kultūras vēsturnieki, augstpapēžu apavos nav iespējams ilgi iet, un, šķiet, tie nemaz nav radīti šādam mērķim. "Ilgus gadsimtus augsti papēži bija plaši izplatīti Tuvajos Austrumos, kur tie bija jāšanas apavu elements," skaidro Toronto apavu muzeja līdzstrādniece Elizabete Semmelhaka.

Persiešu mantojums

Jātnieku zābaki ar augstiem papēžiem sākotnēji bija raksturīgi persiešu kavalērijai. "Kad jātniekam vajadzēja piecelties stāvus kāpšļos, papēdis palīdzēja noturēties šajā pozā, lai varētu notēmēt loku," pastāstīja Semmelhaka.

XVI gadsimta beigās persiešu šahs Abass I komandēja tobrīd pasaulē spēcīgāko kavalēriju. Šahs tiecās nostiprināt saikni ar Rietumeiropu, meklējot sabiedrotos cīņā pret Osmaņu impēriju.

1599. gadā Abass nosūtīja pirmos persiešu sūtņus uz Eiropu - diplomāti apmeklēja Krievijas, Norvēģijas, Vācijas un Spānijas galmus.

Tādējādi visā Eiropā modē nāca austrumnieku motīvi. Eiropas aristokrāti jo īpaši aizrāvās ar persiešu stila apģērbiem un apaviem. Augstpapēžu zābaki Eiropas aristokrātiem šķita ļoti eksotiski - turklāt īsts vīrišķīguma simbols.

Viduslaiku Eiropas grambainajās un netīrajās ielās šādi zābaki bija pilnīgi nepraktiski, bet tieši tāpēc aristokrātu acīs vēl jo pievilcīgāki.

Apavu nepraktiskums kalpoja par to valkātāja augstā sociālā statusa pazīmi. Cilvēkiem šādos apavos nenācās art zemi vai daudz staigāt kājām. Viņi varēja jādelēt apkārt tīršķirnes zirgos un par iešanas ērtību nebēdāt.

Viens no pirmajiem augstpapēžu apavu kolekcionāriem bija karalis Ludviķis XIV. Miniatūrais valdnieks (viņa augums bija tikai 1,63 metri) tādējādi „paaugās" par desmit centimetriem.

Karaļa kurpju papēžus nereti rotāja kauju ainu izšuvumi. Turklāt tās vienmēr bija sarkanā krāsā, kas simbolizēja vīrišķīgumu un kareivīgumu, kā arī bagātību, jo sarkanās krāsvielas bija dārgas.

Augstpapēžu apavu mode drīzumā nokļuva arī Lamanša otrā pusē. Karaļa Čārlza II 1661. gadā tapušajā kronēšanas portretā monarhs attēlots ar sarkanām franču stila augstpapēžu kurpēm, lai gan Kārlis bija gara auguma - 1,85 metri.

No pārģērbšanās līdz Apgaismībai

Aptuveni tai pašā laikā Eiropas sievietes sāka aizgūt vīriešu garderobes elementus.

"XVII gadsimta trīsdesmitajos gados sievietes sāka apcirpt īsus matus un valkāt epoletes," stāsta kultūras vēsturniece. "Viņas pīpēja pīpes un valkāja vīriešu cepures, kā arī tieši tad sāka izmēģināt arī augstpapēžu kurpes - arī tas bija mēģinājums padarīt sieviešu tēlu vīrišķīgāku."

Šī mode noturējās līdz Apgaismības sākumam, kad Anglijā sāka izplatīties jaunas idejas, kuru pamatā bija racionālisms.

Kārtu atšķirību uzsvēršanu sāka uzskatīt par nepiedienīgu, bet mode vairāk pievērsās praktiskiem apvērsumiem.

XVIII sākumā angļu aristokrāti atteicās no dārgakmeņiem, košu krāsu apģērba un eksotiskiem apaviem. Dažādu sociālo slāņu vīriešu apģērbu atšķirības mazinājās, bet pastiprinājās kontrasts starp vīriešu un sieviešu apģērbu.

"Tas bija saistīts ar jauno uzskatu, ka vīrieši var kļūt par pilsoņiem, pateicoties izglītībai un audzināšanai," atzīmē Semmelhaka. "Sievietes, tieši pretēji, tolaik tika uzskatītas par emocionāliem, neapmācāmiem radījumiem. Viņu tērpos arvien biežāk parādījās racionalitātes trūkums, un tā piemērs ir arī augstie papēži."

Ap 1740. gadu augsti papēži pavisam izgāja no vīriešu modes Anglijā. Bet pēc Lielās franču revolūcijas pēc 50 gadiem tos pārstāja valkāt arī sievietes.

Pornogrāfijas faktors

Augstie papēži atgriezās modē tikai XIX gadsimta vidū, un to atdzimšanā galvenā loma bija tā laika jaunumam - fotogrāfijai.

Vieni no pirmajiem fotogrāfiju sāka izmantot toreizējie pornogrāfijas jomas darboņi, kuri ķērās pie kailu sieviešu fotokartīšu masveida izgatavošanas. Daiļavas parasti fotografēja klasiskās pozās, bet kājās viņām bija augstpapēžu kurpes.

Kultūras vēsturniece Elizabete Emmelhaka uzskata, ka tieši šis erotiskais komponents padarīja augstos papēžus tik pievilcīgus daudzu sieviešu acīs.

Pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados vairāki rokmūziķi savu tēlu paspilgtināja ar apaviem uz augstas platformas, bet kopš sešdesmitajiem gadiem gan vīrieši, gan sievietes bija iecienījuši kovboju zābakus ar augstiem papēžiem.

Tomēr kopumā augstpapēžu apavi vīriešu modi ir pametuši pavisam. Tas gan var atkal mainīties, uzskata Semmelhaka, bet līdz tam nāksies gaidīt uz pilnīgu dzimumu atšķirību izzušanu apģērbos.

Kāpēc augstpapēžu kurpes izskatās seksīgi

Kā jau minēts, augstu papēžu asociēšana ar sieviešu pievilcīgumu radās pirmo pornogrāfijas darboņu ietekmē, kuri ražoja kailu sieviešu attēlus, kuru vienīgais apģērbs bija augstpapēžu kurpes.

Rutgersa universitātes antropoloģijas doktore Helēna Fišere uzskata, ka šie attēli parādīja sievieti dabiskā seksuāli aicinošā pozā, kas raksturīga visiem zīdītājiem, jo augstie papēži piespieda sievietes izliekt muguru un izbīdīt dibenu.

Radikālas feministes ir pārliecinātas, ka augsti papēži vīriešu acīs ir arī sieviešu neveikluma un neaizssargātības simbols - tajos nevar aizbēgt, bet to erotiskā nozīme atgādina par sievietes pakļauto stāvokli patriarhālajā sabiedrībā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!