Foto: EPA/LETA
Polijas prokuratūra noliedz, ka būtu atklātas sprāgstvielu pēdas uz 2010. gadā pie Smoļenskas Krievijā avarējušās Polijas prezidenta Leha Kačinska lidmašīnas atlūzām, kā to vēstīja Polijas mediji, vēsta aģentūra “RIA Novosti”.

Izskanējušās ziņas preses konferencē Varšavā otrdien noliedzis Varšavas Kara apriņķa prokuratūras vadītājs Ireneušs Šelonks. Eksperti nav atraduši ne trotila, ne citu sprāgstvielu pēdas, norādīja Šelonks.

Viņš pastāstīja, ka no 17. septembra līdz 12. oktobrim Smoļenskā strādāja 11 ekspertu grupa, izmantojot jonu masas spektrometru vielu analīzei. Minētās iekārtas reaģē uz vielām, kurām ir sprāgstvielām līdzīgs sastāvs, par Šelonka klāstīto vēsta “RIA Novosti”.

“Dažkārt aparatūra var reaģēt uz pesticīdiem, šķīdinātājiem un pat uz dažiem pašlaik ražotās kosmētikas veidiem,” norādījusi amatpersona.

Iepriekš vēstīts, ka Polijas eksperti atraduši sprāgstvielu pēdas 2010. gadā pie Smoļenskas avarējušās Polijas prezidenta Leha Kačinska lidmašīnas katastrofas vietā, atsaucoties uz Polijas medijiem, vēstīja ziņu vietne ”Lenta.ru”.

To laikrakstam "Rzecpospolita" apstiprinājis Polijas ģenerālprokurors Andžejs Seremets. Trotila un nitroglicerīna pēdas ir atklātas uz 30 pasažieru krēsliem, spārnu savienojuma vietā ar lidmašīnas korpusu, kā arī zemē pie atlūzām. Laikraksts vēsta, ka atkārtotā ekspertīze notika pirms mēneša, jo Polijas puse nebija apmierināta ar Krievijas sprāgstvielu eksperta secinājumiem.

Polijas izmeklētāji sāka pārbaudi katastrofas vietā, bet ar pieejamajiem materiāliem bijis par maz, lai izdarītu nepārprotamus secinājumus, norāda laikraksts. Atkārtotas ekspertīzes laikā tika izmantots moderns aprīkojums, kurš uzrādīja sprāgstvielu pēdas.

Polijas izmeklētāji vēl nav izvirzījuši hipotēzes par to, kā uz lidmašīnas atlūzām varēja nokļūt trotila pēdas, vēsta laikraksts. Tomēr viena no versijām ir, ka sprāgstvielas katastrofas vietā ir no Otrā pasaules kara laikiem, kad Smoļenskas apkārtnē notika smagas kaujas, palikušās munīcijas.

Polijas ģenerālprokuratūras pārstāvis Mateušs Martinjuks paziņojis, ka tuvākajās dienās ģenerālprokuratūra izstrādās savu pozīciju saistībā ar ekspertīzes rezultātiem. Par sprāgstvielu atklāšanu uz atlūzām esot informēts arī Polijas premjers Donalds Tusks.

Valdības preses sekretārs Pavels Grass Polijas televīzijā paziņoja, ka ministru kabineta lēmums par turpmāko rīcību būs atkarīgs no prokuratūras secinājumiem, vēsta laikraksts "Gazeta Wyborcza". Grass neizslēdz, ka varētu atjaunot valdības izmeklēšanas komisijas darbu, ja atklāsies jauni, būtiski fakti.

Polijas prezidenta Leha Kačiņska lidmašīna "Tu-154" avarēja miglainā laikā Smoļenskas militārajā lidlaukā 2010.gada 10.aprīļa rītā. Traģēdijā gāja bojā visi 96 cilvēki, kas atradās lidmašīnā, tostarp prezidents un daudzas augstas Polijas amatpersonas.

Jau vēstīts, ka Augstākais kontroles dienests Polijas Seimam nodotajā ziņojumu par lidmašīnas "Tu-154" lidojuma un avārijas apstākļiem 2010. gada aprīlī secināja, ka Smoļenskas lidosta, uz kuru bija devusies Polijas delegācija, nav piemērota prezidenta lidmašīnas uzņemšanai. Tāpēc pilotiem būtu vajadzējis nosēdināt lidmašīnu tuvākajā piemērotajā lidlaukā, bet pēc tam helikopteru pasažierus nogādāt Smoļenskā. Apstiprināts arī, ka atbildīgie par lidojumu nav saskaņojuši savas darbības, tāpat nav bijusi saskaņota arī citu valstu gaisa telpu šķērsošana.

Kā teikts ziņojumā, Polijas aizsardzības ministrs iepriekš zinājis par pārkāpumiem arī pie pilotu sagatavošanas. Daļa "Тu-154" instrukciju bija tikai krievu valodā, tāpēc lidojuma laikā bijusi nepieciešama krievu tehniķu klātbūtne. Taču Polijas atbildīgās personas no tāda atteikušās.

Polijas augstāko amatpersonu un valsts prezidenta Ļeha Kačinska lidmašīnas katastrofa notika 2010. gada 10. aprīlī. 2011. gadā par vainīgajiem traģēdijā tika atzīti lidmašīnas piloti, kuri bija izlēmuši lidmašīnu nosēdināt nepiemērotos laika apstākļos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!