Foto: DELFI
Lai padarītu pretrunīgi vērtēto un slikti iekasējamo "dienesta auto nodokli" saprotamu, atbildīgo amatpersonu darba grupa apsver iespēju to pārveidot par fiksētu uzņēmumu maksājumu neatkarīgi no tā, vai darba devējs vēlāk pieprasa darbiniekam to kompensēt vai nē. Vienlaikus darba grupa atkal secinājusi, ka šī nodokļa iekasēšanas kārtībā ir vairākas problēmas.

Finanšu ministrijā portālu "Delfi" informēja, ka darba grupa ekonomikas ministra Arta Kampara (JL) vadībā vēl turpina analizēt alternatīvas iespējas "dienesta auto nodokļa" piemērošanai. Piemēram, nodokli varētu iekasēt pēc sniegtā pakalpojuma principa vai kā nomas maksu, vai kā darba devēja fiksētu maksājumu.

Lai gan Saeima aicināja ministriju tikt skaidrībā ar šo nodokli līdz septembrim, diskusijas turpināsies. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vadītājs Vents Armands Krauklis (TP) portālam "Delfi" atzina, ka šo jautājumu neizskatīs tagad priekšvēlēšanu gaisotnē, bet atgriezīsies pie tā vēlāk.

FM informēja, ka darba grupa pēc divām septembrī notikušām sēdēm panāca vienošanos, ka "dienesta auto nodokli" jāiekasē pēc pilnīgi jauna principa, nosakot konkretu fiksētu maksājumu par tām mašīnām, ko darbinieki izmanto privātām vajadzībām, nevis apliekot "virtuālo gūto labumu" ar iedzīvotāja ienākuma nodokli. Taču darba grupai pagaidām nav pilnīgas skaidrības, kā to precīzi noteikt normatīvajos aktos.

Alternatīvais priekšlikums paredz radīt jaunu dienesta auto nodokli, ko maksātu par visām automašīnām, kuras uzņēmēji gada sākumā deklarētu kā izmantotas privātām vajadzībām.

Tāpat secināts, ka likumdošanā precīzi jānosaka uzņēmējiem iespēju izvēlēties – turpināt aizpildīt maršruta lapas un atskaitīties par auto izmantošanu vai maksāt vienu fiksētu maksājumu. Taču tai pat laikā bez auto izmantošanas uzskaites - tām pašām ceļazīmēm - nevar pamatoti noteikt fiksētā maksājuma vērtību, kuru būtu jāiekasē no darbinieka, kas izmanto dienesta transportu privātām vajadzībām. Tas atkal nonāk pretrunā ar uzņēmēju vēlmēm pēc mazākā birokrātiskā sloga, secina darba grupa.

Tāpat darba grupa atzīst, ka, nosakot fiksētu maksājumu, būs uzņēmēji, kuriem tas būs izdevīgāk par esošo kārtību, bet būs uzņēmēji, kam būs jāmaksā vairāk. "Turklāt nepieciešams noteikt jaunā nodokļa apliekamo objektu," norāda darba grupa.

Darba grupā piedalās gan EM, FM un Valsts ieņēmumu dienesta, gan uzņēmēju un darba devēju pārstāvji.

Jau ziņots, ka Saeimas komisija, maija beigās tiekoties ar finanšu ministru Einaru Repši (JL), uzdeva līdz septembrim izstrādāt loģiskāku un uzņēmējiem pieņemamāku kārtību, kā ar nodokli aplikt dienesta auto izmantošanu privātām vajadzībām.

Tāpat Saeima maijā nolēma izskatīt opozīcijas priekšlikumu atcelt pretrunīgi vērtēto un neveiksmīgi iekasēto "dienesta auto nodokli". Arī ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL) iepriekš atzinis, ka "dienesta auto nodoklis" nav sasniedzis cerēto mērķi, un lūdza Finanšu ministriju izvērtēt nodokļa iekasēšanas kārtību.

Tā dēvēto "dienesta auto nodokli", apliekot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli no darba devēja auto lietošanas gūto nosacīto labumu, ieviesa no šī gada, pieņemot to vienlaikus ar šā gada valsts budžetu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!