Foto: LETA
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) un tās lēmumi pēdējo mēnešu laikā kļuvuši par vienu no apspriestākajiem Latvijā, un viedokļi par mūsu darbu polarizējušies teju tādās pašās galējībās kā jautājums par bēgļu uzņemšanu. Piemēram, jautājumā par NEPLP piemēroto sodu Latvijas Radio 5 par rupjībām radio ēterā. Vieni uzskata, ka NEPLP jau sen un daudz bargāk bijis jāsoda LR5, citiem šķiet, ka nepiedienīga izrunāšanās ēterā ir sīkums, kam lieki tiek pievērsta uzmanība.

Arī jautājumā par Latvijas Televīzijā (LTV) demonstrēto dokumentālo filmu "Gambija - otra Jamaika" ir līdzīgi. NEPLP piemērotais administratīvais sods LTV par filmas demonstrēšanu, kurā iekļauti sižeti par marihuānas audzēšanu un lietošanu, vieniem ir šķitis nesamērīgi bargs, saskatot lēmumā iejaukšanos žurnālistikā un vārda brīvības pārkāpumu.

Sak, ko tā Padome īsti dara, ja tai jānodarbojas ar tādiem "sīkumiem"? Un pretēji tam - ik nedēļu mēs saņemam sūdzības par dažnedažādiem pārkāpumiem elektronisko mediju pārraidītajā saturā. Daļa sūdzību visai precīzi identificē likuma pārkāpumus un tiek virzītas tālākai pārbaudei.

Skaidrības labad sākšu ar visiem saprotamu un objektīvu mūsu darbības pamatnosacījumu. Proti, NEPLP nav un nevar būt īpašu simpātiju vai antipātiju pret kādu no tirgus dalībniekiem, gribēšana vai negribēšana rīkoties tad, ja tiek pārkāpts šo nozari regulējošs likums. Runa ir par Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu (EPLL).

Līdzīgi kā Finanšu un kapitāla tirgus komisija pārrauga finanšu tirgus dalībniekus un nedrīkst pievērt acis, piemēram, uz brīvu likuma interpretāciju kādas bankas darbībā, arī NEPLP kā neatkarīgs elektronisko plašsaziņas līdzekļu uzraugs ir atbildīgs par šīs nozares darbības tiesiskumu. Ja ir aizdomas par likuma pārkāpumu, NEPLP pienākums ir tās pārbaudīt un pieņemt adekvātu lēmumu, kas izriet no mūsu nozari regulējošā likuma.

Filmas "Gambija - otra Jamaika" gadījumā NEPLP Monitoringa centrs pēc vairāku sūdzību saņemšanas veica dokumentālās filmas satura pārbaudi un konstatēja, ka tajā detalizēti atainota marihuānas lietošana un tiek stāstīts par efektu, kas sagaidāms pēc tam. Filma tika demonstrēta laika posmā no 20.00 līdz 20.30. EPLL nosaka, ka laikā no 7.00 līdz 22.00 ir aizliegts izplatīt audio un audiovizuālus darbus, kuros atainota fiziska vai psiholoģiska vardarbība, ietvertas asiņainas vai šausmu ainas, ar narkotiku lietošanu un seksuālām darbībām saistītas ainas vai kuros lietoti rupji vai nepieklājīgi izteicieni.

Uzsvēršu - NEPLP nav un nebūs žurnālistu darbības un ziņu, filmu, mūzikas satura uzraugs, taču pašiem medijiem ir jārūpējas, lai likumā nostiprinātās prasības tiktu korekti ievērotas. NEPLP arī neaizliedz rādīt filmas vai raidījumus, neiejaucas raidorganizāciju redakcionālajā politikā.

Jāpiebilst, ka minētā LTV dokumentālā filma vispirms tika vērtēta pašas LTV mākslinieciskās padomes sēdē šā gada 8.jūlijā. Un LTV pati atzina, ka filmā iekļautā epizode ar marihuānas audzēšanu ir pretrunā EPLL, tāpat arī Filmas izmantošanas licences līgumam un, ka tā neatbilst Sabiedriskajā pasūtījumā definētajiem sabiedriskā medija uzdevumiem un satura prioritātēm. Ņemot vērā, ka LTV šajā gadījumā savu vainu atzina un ir redzams, ka LTV nav tīši vēlējusies izdarīt pārkāpumu, NEPLP pieņēma lēmumu piemērot mazāko iespējamo sodu, kas iespējams šāda pārkāpuma gadījumā - 2500 eiro.

Pieņemot šo lēmumu, NEPLP uzskatīja par nepieciešamu noteikt tādu soda apmēru, kas mudinātu elektroniskos plašsaziņas līdzekļus šādus pārkāpumus nepieļaut. Turklāt, elektronisko mediju vidū Latvijā valda visai asa konkurence un ikviens medijs var vērsties tiesā pret savu konkurentu un arī mediju uzraugu gadījumos, kad likuma pārkāpums atstāts bez adekvātas ievērības.

Savukārt LR5 gadījumā sods tika piemērots par rupju un nepieklājīgu izteicienu izplatīšanu raidījumos "Pilnīgs Vakars" (rubrikā "Pieliec punktu"). Ņemot vērā, ka rupjības un cilvēkus pazemojoši izteicieni radio ēterā izskanēja vairāku mēnešu garumā, LR tika piemērots administratīvais sods 8000 eiro apmērā. Minētajos raidījumos tika pārkāpts likums (EPLL 66.panta otrā daļa) un tika konstatēts administratīvais pārkāpums. Vērtējot šo jautājumu, NEPLP ņēma vērā arī LR rīcības kodeksu, kas nosaka, ka izklaides raidījumos ir jāievēro sabiedrībā pieņemtās pieklājības un ētikas normas.

Arī LR gadījumā medijs savos paskaidrojumos nenoliedz to, ka raidījumā "Pilnīgs Vakars" izplatīti rupji un nepieklājīgi izteicieni. LR arī norāda, ka turpmāk raidījumu veidošanā notiks sevišķa kvalitātes prasību izvērtēšana, piemēram, papildinot iekšējos normatīvos aktus ar noteikumiem par necenzētas un aizvainojošas leksikas lietojumu, jaunu raidījumu un rubriku apstiprināšanas kārtību, kā arī stiprinot satura kvalitātes uzraudzības mehānismus un uzlabojot programmu vadību.

Jāņem gan vērā, ka elektronisko mediju pārraidītā satura monitorings un sodu piemērošana likuma pārkāpumu gadījumos ir tikai maza daļa no NEPLP ikdienas uzdevumiem. Mūsu atbildības lokā ir arī sabiedrisko mediju (LTV un LR) attīstības jautājumi, sabiedriskā pasūtījuma izstrādes un apstiprināšanas process, komercmediju tirgus attīstības jautājumi, likumdošanas iniciatīvu izstrāde elektronisko mediju jomā, kā arī apraides un retranslācijas atļauju piešķiršana un izmaiņu veikšana jau piešķirtajās atļaujās. Runājot par NEPLP darbības efektivitātes stiprināšanu, loģiska un nepieciešama būtu regulatora un sabiedrisko mediju kapitāla daļu turētāja funkciju nodalīšana. Tas palīdzētu NEPLP atbrīvoties no interešu konfliktiem, lemjot, piemēram, par soda uzlikšanu LTV vai LR.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!