Kopš 1.augusta liegta cigarešu reklāma avīzēs un žurnālos, jau ilgāku laiku televīzijā liegts reklamēt alkoholu. Tas tiek darīts ar mērķi, lai mazinātu alkoholismu un samazinātu smēķētāju skaitu.
Avīzes un žurnāli nemaz tik priecīgi par cigarešu reklāmu aizliegumu nav. Sarukšot reklāmas ienākumi. Tikmēr paši cigarešu ražotāji nemaz tik nobēdājušies par reklāmas liegumiem nav. Viņu izteikumos jaušama pārliecība — nekas, ka tagad liegts kas viens, toties ir vēl tik daudz citu iespēju.

Varbūt man nav īpašu zināšanu par mārketinga teorijām un prakses pielietojumu, varbūt neizprotu visus reklāmas smalkumus, taču noteikti varu runāt savā vārdā kā reklāmas, alkohola un cigarešu patērētājs. Par to, kā šādas reklāmas vai to liegumi mani ietekmē. Un drosmi par to runāt man piešķir apziņa, ka līdzīgas problēmas, kādas man bija vēl pirms gada, var piemeklēt daudzus. Tādēļ mans uzdevums ir zvanīt trauksmes zvanu, lai sabiedrība sarosītos un liktu lietā visas pūles, lai to nepieļautu. Atzīšos – esmu bijis alkoholiķis, biju atkarīgs arī no cigaretēm. Tagad ar to esmu ticis galā. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka spēju savu vēlmi pēc alkohola un cigaretēm kontrolēt, spēju brīdī, kad zaļais pūķis izlien pie apvāršņa nestiept viņam pretim roku, bet pat pagriezt muguru. Jautāsiet, vai tas ir viegli – nē, tas ir nopietns un smags darbs.

Tādēļ vēl jo smagāk ir tad, kad visi šie kārdinājumi tiek burtiski “bīdīti” man virsū ar profesionālākajām patēriņa kultūras metodēm. Ja kādreiz cigarešu reklāmas drukāja avīzēs, tad tagad tiek solīts, ka daudz intensīvāk man “uzmāksies” tieši veikalā. Tur, kur cigaretes ir rokas stiepiena attālumā.

Turklāt alkohola un cigarešu ražotāji atrod arvien jaunus un jaunus veidus, kā ar saviem ļaunumiem sasniegt savus upurus. Esmu dzirdējis, ka nopietni tiek domāts arī par to, lai cigarešu vai alkohola nosaukums būtu ietverts Hokejā pasaules čempionāta halles nosaukumā. Īpašnieki izdomājuši, ka tā varēs labi nopelnīt. Cigarešu un alkohola tirgotāji un ražotāji to ierauga kā ļoti labu vietu, kur pie visiem pastāvošajiem aizliegumiem pilnīgi legāli reklamēt savu preci un tādā veidā vest kārdināšanā. Hokejs ir pasākums, kurā piedalās gandrīz visa Latvija. Nav gandrīz neviena, kurš čempionāta laikā spētu palikt pavisam vienaldzīgs. Tādēļ hokeja halles nosaukums katru dienu deguna priekšā rēgosies ne tikai visiem tiem cilvēkiem, kuri nekad nav izjutuši kāri pēc liegtās dziras, bet arī visiem Latvijas alkoholiķiem – slēptajiem, atklātajiem, vēl neapzinātajiem un jau norakstītājiem. Latvijas Balzama hokeja halle – šāds nosaukums var iedzīt pazudināšanā tik daudz cilvēku, ka par kādu Latvijas valsts nekad nav spējusi iedomāties.

Lai ikvienam būtu saprotams situācijas dramatisms, paskaidrošu, ka katra sastapšanās ar kādu alkoholu – vīnu veikalu, alkohola plauktiem veikalā, filmā redzēts kadrs ar iedzeršanu, alus reklāma televīzijā, alkohola nosaukuma izdzirdēšana utt. – man liek nopietni saausīties un cauri ķermenim izbrāžas doma – no viena jau nekas nebūs, varbūt mazliet iešaut. Zinu, ka tā nav tikai man vienīgajam. Ap mums ir daudz cilvēku, kuriem šādi «uzmundrinājumi» liek ķerties pie pirmās glāzītes, kurai seko nākamā, tad nākamā un tad vēl tikai viena, tad pēdējā, tad vēl pavisam pēdējā un tad točno pēdējā, un tad – nu ko, vai tad vairs nemaz nevari, ja jau tik daudz iekšā, tad vēl viena neskādēs…. Un tā tas turpinās – dienu, divas, trīs, nedēļu, divas, mēnesi, divus…

Tādēļ es aicinu visu Latvijas sabiedrību sacelties un nepieļaut, ka uz jaunās hokeja halles jumta tiek uzcelts zaļā pūķa karogs. Apturēt halles īpašnieku nodomu iedzīvošanās nolūkos pārdot tās nosaukumu efektīgas reklāmas tīkotājiem. Iestāties par to, lai hokeja halle paliek reklāmas ļaunu dziņu neaptraipīta. Lai hokeja baudīšanas prieku nesabojā itin nekādi nevadāmi kārdinājumi. Vienalga, vai tie būtu bērnus tik ļoti vilinoši našķi, jauniešus kārdinoši nieki, liekā svara izraisoši čipši vai citi neveselīgi nieki, alkohols vai cigaretes, vai kārdinošās naudas aizņemšanās iespējas. Hokeja čempionātam ir jābūt priekam, nevis mantkārīgu nolūku apmierināšanas iespējām uz vāju ļaužu rēķina. Aicinu valdību likumos iestrādāt noteikumu, ka sporta celtņu nosaukumus nedrīkst ietvert alkohola un cigarešu nosaukumus. Mums jau pilnīgi pietiek ar “Līvu akvaparku” – bērniem domātu izpriecu vietu alus vārdā. Vai tādā veidā mēs mācam bērniem, ka īsts prieks iespējams tikai ar alkoholu? Pat tad, ja nedzer iekšā, vienalga alkohols tur ir nepieciešams?

Aicinu pilnībā aizliegt alkohola un cigarešu mārketinga un reklāmas kampaņas.

Un sākt ar hokeja halli – asi iestāties pret tās nosaukuma iztirgošanu Aldariem, Latvijas balzamiem, Cēsu aliem, Marlborom, Camel vai citiem, kuri vēlas iedzīvoties uz citu cilvēku nelaimes rēķina!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!