“I want my MTV!” – tieši “Dire Straits” dziesmas ‘Money For Nothing’ teksts nāk prātā, uzzinot par “lielajām” vietējā mūzikas tirgus pārmaiņām, kas rudenī sagaida visas trīs Baltijas valstis un kuru galvenā būtība iekodēta to saīsinātos nosaukumos - "MTV Latvija", "MTV Lietuva" un "MTV Eesti".
Kanāla “MTV” vārds jau kopš tā pirmsākumiem 1981.gadā (šā gada 1.augustā tas svinēs savu 25 gadu jubileju un, atļaušos minēt – ap šo laiku arī varētu sākt darboties solītie “meitas” kanāli Baltijas valstīs) atradies viedokļu krustugunīs. Vieni apbrīno gados jaunā kabeļtelevīzijas kanāla spēju tik īsā laikā kļūt par vadošo mūzikas televīziju pasaulē un (viņuprāt) vienu no svarīgākajiem spēkiem jauno mākslinieku nākotnes gaitu ietekmēšanā. Otri savukārt šī kanāla cienītāju uzmanību bezcerīgi cenšas vērst uz acīm redzamiem faktiem – “MTV” ietekme mūzikā pēdējo gadu laikā ir kritusies vienkārši drastiski, savukārt ja runājam par pašu abreviatūru (uz “MTV2” nedaudz optimistiski vēlētos šo frāzi neattiecināt), tad tajā burts “M” jau sen vairs neapzīmē to, ko agrāk, liekot “MTV” saukt par modes, ne mūzikas televīziju.

Lai arī šī visa ļembasta cēlēji - "MTV Networks Europe" – ir jau paspējuši, tēlaini izsakoties, “atpirkties”, piesolot, ka ap 20% vietējo kanālu raidlaika veidos vietējās vai adaptētās programmas, piebilstot, ka katras valsts vietējās mūzikas īpatsvars kanālā būs 5 līdz 10 procenti, tomēr tā arī nevienam nav skaidrs, ko tas īsti nozīmē un ko šāda kanāla rašanās mainīs pašmāju mūzikas ikdienas dzīvē. Protams, ja pieļauj iespēju, ka šādas pārmaiņas vispār būs un ar pārspīlētu optimismu uztver “MTV” kā sen gaidītu “sarkano paklāju” slavas lauru virzienā, kā to varētu noprast pēc vēl vienas kompānijas piesolītās “konfektes” – līdz ar Baltijas kanālu izveidi turpmāk ik gadu tiks pasniegta “MTV” mūzikas balva arī labākajai Baltijas dziesmai. Kazi`- varbūt pēc dažiem gadiem jaunajā “Arena Riga” rīkosim arī pašu balvu sadali!

Uzreiz pēc pirmdien pieņemtā lēmuma dibināt uzņēmumu “MTV Baltic”, ticis paziņots, ka katrā no jaunajiem kanāliem būs divi tā sauktie “vīdžeji”, kuru galvenais uzdevums būs lemt par labu vienam vai otram pašmāju videoklipam cīņā par vietu minētajos 5-10 procentos. Un šeit nu vairs nav vietas jebkādam naivam optimismam un cerībām, ka pa vidu starp rozā tērptu Dženiferu Lopesu un šķietami darvas mucā ievēlušos Šakiru televīzijas ekrānā pavīdēs arī “Remix” ‘Komunālais blūzs’, nemaz nerunājot par tādiem jaunuļiem kā, piemēram, “STandART” ar ‘Tālbraucēja šofera sapni’ vai “Astro'n'out” ar ‘Tā daļa Rīgas’, kas pēc savas būtības būtu tie mākslinieki, kuru videoklipiem vitāli būtu nepieciešama iespēja tapt iepazītiem pēc iespējas lielākam ļaužu skaitam. Guntars Račs gan mierina – sak, varbūt vietējās grupas sāks plānot naudiņu saviem videoklipiem, redzot, ka ir parādījusies iespēja ar tiem piesaistīt skatītāju uzmanību. Sava taisnība šajos vārdos ir, taču nevajadzētu aizmirst, ka reāli Latvijā šobrīd uz vienas rokas pirkstiem ir izskaitāmi cilvēki, kas prastu uzņemt “MTV” formātam atbilstošu video, savukārt uz otras rokas atlikušajiem pirkstiem var sarēķināt pašmāju grupas, kas būtu gatavas šo procesu apmaksāt.

Protams, nevajadzētu teikt “hop!” pirms grāvja, taču kaut kā nenoskaidrojamu iemeslu dēļ, tā teikt - “ar muguras smadzenēm” jūtu, ka tas viss beigsies ar Laura Reinika ‘Es neesmu neprātīgs’ un “saviļņotu” Ainaru Mielavu, ja vispār letiņiem izdosies “MTV Baltic” galvenajiem Viļņā ieskaidrot, ka arī mums ir ko rādīt. Spilgts piemērs ir “MTV” Turcijas kanāls, kas, blakus “MTV Nordic”, ir viens no izplatītākajiem, kuru iespējams uztvert, izmantojot šībrīža kabeļtelevīzijas piedāvājumu. Tajā bez turku matu želejas reklāmām nav atrodams ne grama “oriģinālraidījumu”, nemaz nerunājot par turku videoklipiem. Tiesa, šaubos, ka kāds par to diži skumtu (protams, izņemot turkus), tomēr tas liek ar nedaudz rezervētāku attieksmi lūkoties uz šo “gadsimta piedāvājumu”.

Runājot par mistiskajiem 20 procentiem no ētera laika, kurus veidos pašu veidoti vai no “MTV” esošajiem raidījumiem kopēti šovi, atliek vien paraustīt plecus. Šķiet, labākā doma būtu “MTV Latvija” ēterā pārcelt līdz šim vienu no veiksmīgākajiem ar mūziku saistītajiem televīzijas raidījumiem, kurš turklāt joprojām pastāv - “Dziesmu duelis”. Skaidrs, ka vairāk nekā naivi cerēt uz to, ka īpaši Latvijai par godu uz Rīgu dzīvot pārvāksies “Xzibit” un nu piedāvās ikvienam interesentam savu pagalma žiguli pārvērst apzeltītā visurgājējā ar pieciem plazmas ekrāniem un solāriju uz jumta. Savukārt laikā, kad “Mikrofona televīzijas vakars” jau ir antīkā vēsture un nekādu citu vērā ņemamu iknedēļas atskaites punktu pašmāju mūzikas ikdienā vienkārši nav, jebkādi teksti par to, ka “MTV Latvija” varētu sekmēt savu mūziķu izaugsmi un popularitāti, ir bez taustāma pamata. Pēdējo naglu pašmāju “MTV” kanāla “zārkā” iedzen atziņa, ka vistuvāk tam, kā vajadzētu izskatīties mūzikas televīzijai “latviešu gaumē”, bija nonācis “RBS TV”. Pirms vairāk nekā desmit gadiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!