Droši vien maksāsim. Rīgas domes pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija pieņēmusi lēmumu, ka no 1.janvāra Rīgā par braukšanu sabiedriskajā transportā līdzšinējo 40 santīmu vietā būšot jāmaksā 50. Rīgas mērs Nils Ušakovs to labprāt uzskatītu par dāvanu saviem vēlētājiem – viņš pieprasīja pārskatīt Rīgas satiksmes iesniegto projektu, kas paredzēja 60 santīmu samaksu par braucienu. Tomēr tarifu vēsture liecina par ko citu.

Rīgas satiksme (RS) kā attaisnojumu tarifu paaugstināšanai min to, ka nākamgad nebūs, kā līdz šim, valdības dotācijas. Ieganstu var atrast vienmēr. Rīgas vadības un valdības attiecības patiešām nav nekādas gludās, taču jau kopš domes ievēlēšanas bija skaidrs, ka nekāda valdības un domes sirsnīga saprašanās nav gaidāma. Vai RS nevienam neienāca prātā, ka krīzes apstākļos, kad finansējumu samazina, kur vien tas iespējams, RS nebūs saudzējamais objekts?

RS galvaspilsētā ir monopolists, un jau tāpēc vien - bagāts dara, kā grib. Sarēķināts, ka nākamgad biļetes būs par 25% dārgākas. Tas salīdzinot ar šo gadu. Taču, domājams, ir vērts atskatīties pavisam nesenā pagātnē. "Treknā" 2007.gada janvārī par braucienu Rīgas sabiedriskajā transportā bija jāmaksā 20 santīmu. Sākot ar februāri, cena pakāpās līdz 30 santīmiem, bet 2008.gads atnāca ar jaunu tarifu, tagad jau ierastajiem 40 santīmiem par braucienu. Bail pat rēķināt, par cik procentiem brauciens sabiedriskajā transportā sadārdzinājies pēdējos trijos gados.

Ir vēl dažas lietas, kuras nevar nepamanīt. Šogad domes dotācija RS būs 51,5 miljoni latu, nākamajam gadam plānoti 45 miljoni. Ir mazāk, ir. Tikai 2008.gadā dotācija bija vien nedaudz lielāka - 47,7 miljoni.

Pirms diviem gadiem biļetes cenas paaugstināšanu varēja aizbildināt ar inflāciju, energoresursu sadārdzināšanos, citu preču un pakalpojumu cenu palielināšanos. Pašlaik no visa tā nav ne miņas. Degviela kļuvusi lētāka, elektrība arī. RS samazinājusi sabiedriskā transporta reisu skaitu, no darba atlaisti vairāk nekā tūkstotis strādājošo.

Pirms diviem gadiem, pārbaudījusi RS darbu, Valsts kontrole secināja, ka jaunais tarifs aprēķināts, neņemot vērā atbilstošo normatīvo aktu prasības. Un vēl pieļāva, ka tarifā iekļauti nepamatoti izdevumi - nauda, kuru izlieto prēmijām, dāvanām un ziedojumiem.

Jājautā - kas RS kopš tā laika mainījies?

Sabiedriskā transporta cenu celšanu cilvēki nekad nav uztvēruši "angļu mierā". Nākamais ir Saeimas vēlēšanu gads. Vēlēšanu cīņās, cik zināms, grasās iesaistīties visas četras domē pārstāvētās partijas. Sabiedriskā transporta braukšanas cenu paaugstināšana bez neapstrīdama pamatojuma būs ļoti slikta ceļamaize.

Šo un citus rakstus meklējiet www.citadiena.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!