Labas idejas un šķietami veiksmīgi projekti, kuriem vajadzētu samazināt izmaksas, atvieglot iedzīvotāju saskari ar birokrātiju, tiek - tautas vārdiem sakot – sačakarēti. Kārtējo reizi par to varam pārliecināties, saskaroties ar ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) saskaņoto paziņojumu jeb pilnā nosaukumā „Eiropas ceļu satiksmes negadījuma paziņojumu”.
Esam Eiropā!

Pamatos ideja, manuprāt, ir lieliska. Pirmkārt, CSNg iesaistītajiem nav jāizsauc un jāgaida policija. Pašam ir nācies gaidīt policijas patruļu pusotru stundu mīnuss 25 grādu salā, kad no nemitīgās avārijas signāla midžināšanas ir izlādējies akumulators un mašīnu vairs nav iespējams iedarbināt, lai sasildītos. Protams, gripas ārstēšanu apdrošināšanas kompānija nesedza.

Otrkārt, uzreiz pēc saskaņotā paziņojuma aizpildīšanas CSNg iesaistītie var atbrīvot ceļu, lai nerastos sastrēgumi. Domājams, lielākā daļa rīdzinieku, braucot ar personīgo vai sabiedrisko transportu, ir iekļuvuši sastrēgumā, kuram par iemeslu ir divu automašīnu nenozīmīga saskare. Automašīnas tiek atstātas tādā stāvoklī, kādā tās bija pēc avārijas, lai nezustu pierādījumi līdz policijas ierašanās mirklim notikuma vietā. Pa to laiku, sašaurinoties ceļa vai ielas braucamajai daļai, sastrēgumā iekļuvušie transportlīdzekļi ir izveidojuši garu rindu. Tiek veltīgi zaudēts negadījumā neiesaistīto braucēju laiks, kā arī nauda, degvielas patēriņs sastrēgumā ir iespaidīgs.

Treškārt, tiek atvieglota civiltiesiskās apdrošināšanas atlīdzības saņemšana. Vairs nav jāgaida līdz Ceļu policija noformēs, izvērtēs, pieņems lēmumu par CSNg izraisītāju un nosūtīs izziņu apdrošinātājam, lai cietušie varētu saņemt apdrošināšanas atlīdzību. Nu lieliski! Izlaižam veselu birokrātijas slāni, uzreiz visus dokumentus nogādājam apdrošinātājam, tā eksperti apskata automašīnas bojājumus, aprēķina zaudējumus un izmaksā atlīdzību. Izklausās tikpat vienkārši kā viens, divi, trīs.

Ceturtkārt, ja CSNg noticis ārpus Latvijas kādā no Eiropas valstīm, varam droši vilkt ārā saskaņoto paziņojumu, rēķinoties ar to, ka franču, angļu, vācu valodā murmulējošā vadītāja mašīnā arī būs identisks CSNg saskaņotais paziņojums, viņam saprotamā valodā. Tad nu atliek vienoties par to, kuras valodas variantu aizpildīsiet. Pat ja franciski nesaprotat ne vārda, skatoties latviešu valodas variantā, varat aizpildīt arī franču versiju, jo visas iedaļas un izkārtojums ir vienādi. Vismaz vajadzētu būt vienādiem. Starp citu, itāļi un francūži ir vieni no naskākajiem CSNg saskaņotā paziņojuma aizpildītājiem. Piemēram, Itālijā 1,3 milj. gadījumos, bet Francijā 1,7 milj. gadījumos vadītāji spējuši bez policijas iesaistīšanas vienoties un saņemt materiālo zaudējumu kompensāciju.

Izklausās ļoti ērti un izdevīgi, vai ne!? Ja jau visi eiropieši tā dara, kādēļ gan lai mēs - jaunizceptie - nedarītu pakaļ? Tas nekas, ka likumdošana īsti nesaskan, tas nekas, ka veidlapas ar Eiropā lietotajām ir tikai vizuāli līdzīgas. Tas nekas, ka ir pāris neprecizitātes, tas nekas.. tas nekas.. tas nekas.. utt. Šķiet, tieši ar šādu attieksmi tapušas CSNg saskaņotā paziņojuma veidlapas Latvijā.

Iz dzīves

Patiesībā šī raksta cēlonis ir mans paziņa, kurš, stāstot par savu pieredzi ar saskaņotā paziņojuma aizpildīšanu, svēti solās vairs nekad šādu papīru neaizpildīt, bet līdzīgā situācijā izsaukt policiju vai arī piedāvāt/paņemt naudu uz vietas.

Paziņam gadījās parasts un bieži sastopams CSNg. Pie krustojuma, aizmugurē braucošais autovadītājs, neievērojot braukšanas distanci, nepaspēja nobremzēt, ieskrienot paziņas auto aizmugurē. Tā kā mašīnai nodarītie bojājumi nav bijuši būtiski – nedaudz samurcīts aizmugurējais bamperis, mazliet cietuši arī labās puses aizmugurējie lukturi (bet darba kārtībā), kā arī pāris buktes. Savukārt automašīnai, kas ieskrējusi aizmugurē, nav bijis ne skrambiņas – „kaut kāds džipveidīgs auto” saka paziņa, īsti neatminoties auto marku.

„Ģeniālā ideja”

Pēc ceļu satiksmes noteikumiem vainīgs ir džipveidīgā auto vadītājs. Tas ir skaidrs abiem CSNg iesaistītajiem, šeit nekādu domstarpību nav. Apskatījuši abas automašīnas, džipa vadītājs manam paziņam piedāvā Ls 30, lai abi šo negadījumu „aizmirstu” un iztiktu bez policijas izsaukšanas. Vēl tagad paziņa sūkstās par savu „ģeniālo” ideju. Nesen redzējis reklāmu TV ekrānā, kurā aicināts sastādīt CSNg saskaņoto paziņojumu, nogādāt to apdrošinātājam un saņemt apdrošināšanas atlīdzību, turklāt, netraucējot policistu kungus. Tā nu paziņa, atsaucīgajam džipa vadītājam, sāk klāstīt savu ideju: „Kāpēc jums man jāmaksā? Sastādam saskaņoto paziņojumu!! Jūsu mašīnai nav ne skrambas, savukārt par manu mašīnas remontu samaksās jūsu apdrošinātājs. Policiju ar nevajag saukt. TV reklāmā redzēju, tā var!” Lieki teikt, ka šāds piedāvājums arī otram autovadītājam šķita pievilcīgs.

Tā nu tiek vilkts no bardačoka ārā saskaņotais paziņojums. Manuprāt, tas gan ir retums, ka šāds papīrs atrodas auto salonā, bet nu paziņa sakās, ka tas tur nonācis caur kādu viņa paziņas paziņu, kas darbojas auto apdrošināšanas sfērā. Lai nu kā, abi vadītāji, lēnā garā pīpēdami un jokodami, sāk pildīt šķietami vienkāršo veidlapu.

Stāvēja jeb bija apstājies, vai nestāvēja jeb nebija apstājies?

Sarakstījuši prasīto vadītāju personības apliecinošo informāciju un apdrošināšanas polišu informāciju abi ķeras klāt negadījuma aprakstam/tekstam. Šeit doti vairāki varianti, kuri it kā palīdz aprakstīt CSNg apstākļus. Sākas arī pirmās problēmas un domstarpības. Abiem vadītājiem it kā viss ir skaidrs (tomēr visai vienkārš CSNg), bet, kā to atzīmet lapā, nav īsti saprotams. Piemēram, pie izvēles: „stāvēja/bija apstājies” – jāievelk krustiņš un nevajadzīgais jāsvītro. Diez apstāšanās pie krustojuma tiek apzīmēta ar „stāvēja” vai „bija apstājies”? Tiek izlemts par labu otrajam variantam. Savukārt džipa vadītājam viss ir daudz vienkāršāk, jāatzīmē tikai izvēle: „uzbrauca priekšā braucošajam transportlīdzeklim, braucot tajā pat virzienā un joslā”.

Pēc tam atliek tikai uzzīmēt negadījuma skici, ar bultiņām norādīt sadursmes vietu, aprakstīt bojājumus. Un, kā prasīts veidlapā, vainīgajam parakstīties, ka viņš sevi atzīst par vainīgu. Tagad pa abiem kopā ir trīs vienādas lapas. Nu skaidrs, katram vadītājam pa vienai, bet ko darīt ar trešo? Tā it kā jānogādā policijā, bet mans izglītotais paziņa zin – no 1.jūlija tas vairs nav jādara. Tātad, trešo lapu var droši izmest.

Kur palika mans draugs?

Šķīrušies kā draugi, abi vadītāji dodas tālāk savās dienas gaitās. Paziņa nogādā savu lapu apdrošinātājam. Tur vēl nācies uzrakstīt kaut kādu iesniegumu. It kā viss kārtībā. Manam paziņam tik tagad jāpagaida līdz otrs CSNg iesaistītais nogādās arī savu kopiju apdrošinātājam. Tiek gaidīts vienu nedēļu, otru, trešajā nervi neiztur. Tiek zvanīts uz apdrošinātāju kantori, bet tur skan atbilde – otrs CSNg iesaistītais nav nogādājis savu lapu. Uz jautājumu, ko darīt talāk, seko laipna atbilde: „jums vajadzētu meklēt otras automašīnas īpašnieku ar policijas palīdzību”.

Paziņam joprojām bijis šī cilvēka mobilā telefona nummurs, tādēļ pirms zvanīt policijai, nolēmis piezvanīt tam. Pēc īsas sarunas vainīgais apsolījies tās pašas dienas laikā savu lapu nogādāt apdrošinātājam, savukārt paziņa apsolījies par to pārliecināties. Lapa patiešām nonāca tur, kur tai jābūt tajā pašā dienā. Nu tad beidzot viss kārtība! Nekā nebija!!

Kļūdainu veidlapu kļūdaini aizpilda

Liels bija paziņas izbrīns, kad apdrošinātājs atteica mašīnas bojājumu kompensācijas izmaksu pilnā apmērā. Iemesls – nepareizi un neprecīzi sastādīts saskaņotais paziņojums. Neesot saprotams CSNg apraksts. Zīmējumā neprecizitātes. Turklāt esot vairākas pretrunas. Redz, esot ievilkts krustiņš pie „bija apstājies”, bet mans paziņa taču pēc CSNg apraksta nebija apstājies, viņš apturējis transportlīdzekli pirms krustojuma (šādas izvēles gan veidlapā nav). „Bija apstājies” esot līdzvērtīgs „bija noparkojies”, „stāvēja ielas malā un uzsāka braukt”. (angļu valodā, skatoties orģinālu, patiešām, šī izvēle nosaukta kā „Parked (at the roadside)”, tulkojumā – „Noparkojies (pie ceļa malas)). Tātad nepilnība un neprecizitāte ir pašā veidlapā.

Visi mana paziņas pretargumenti tika noslaucīti līdz ar zemi. Jo iemeslu atteikt kompensācijas izmaksu pilnā apmērā bija daudz. Pirmkārt, no šī gada 1.jūlija aile, kur vienam autovadītājam jāatzīst sevi par vainīgu vairs nav jāaizpilda. Otrkārt, paziņa aizpildījis vecā parauga veidlapu, kurā ir dažādas kļūdas un nepilnības (jaunajā variantā nav ailes vainīgajam, bet kā vēlāk noskaidrojās, tādu jauno variantu valsts nemaz nav vēl nodrukājusi. Tik noreklamējusi TV). Treškārt, apdrošinātājs nevarot pēc šādas, kļūdaini aizpildītas, veidlapas noteikt, kurš no vadītājiem bijis vainīgs, tādēļ abiem CSNg cietušajiem tiek izmaksāti 50% no atlīdzības summas.

Protams, 50% no zaudējumu atmaksas ar nav gluži zemē metama nauda, bet otrai mašīnai taču nebija nekādu bojājumu. Patiesībā, ja otra auto īpašnieks būtu nedaudz slīpētāks, viņš manu paziņu būtu varējis nostādīt arī blēža lomā. Kā? Pavisam vienkārši, apgalvojot, ka nav iekļuvis negadījumā un nav nekādus saskaņotos paziņojumus pildījis. Mašīnai arī nav nekādu bojājumu, kas liecinātu par CSNg. Vienā mirklī CSNg cietušais var tikt uzskatīts par krāpnieku, kurš mēģinājis safabricēt CSNg.

Lieki teikt, ka savu taisnību vairs pierādīt nevar, jo arī policija šo CSNg nav reģistrējusi. Automašīnas vairs nestāv ceļu satiksmes negadījuma vietā. Bojājumi mašīnai jau ir novērsti. Nākas vien norīt krupi un nekad vairs neaizpildīt neko līdzīgu CSNg saskaņotajam paziņojumam. „Labāk būtu paņēmis tos Ls 30 – 40, nervus pataupījis. Nebūtu jāpiedzīvo tas pazemojums, kad tur aizdomās par krāpšanu”, pilnīgi pamatoti sūkstās paziņa.

Žaņa un Pētera biznesa plāns

Un nav jau nekāds brīnums, ka uz šādiem gadījumiem apdrošinātāji skatās ar aizdomīgu skatu, meklējot krāpnieku. Viņus var saprast, jo „Eiropas ceļu satiksmes negadījuma paziņojums” patiešām ir labs veids, kā mēģināt apkrāpt apdrošinātāju. Piemēram, kaimiņa Žaņa sieva īsti labi nemāk braukt atpakaļgaitā, bet kaimiņa Pēteris nedaudz kļūdījies, braucot garāžā. Tā nu abi sanāk kopā un raksta CSNg saskaņoto paziņojumu. Ticami sazīmējam un sarakstam, kā Pēteris iebraucis Žaņa sievas vadītā auto aizmugurē. Un vismaz vienas mašīnas remontu apmaksās apdrošinātājs. Domāju, bieži praktizējot šādus gadījumus, ja šo saskaņoto paziņojumu vispār iespējams aizpildīt pareizi, Žanis ar Pēteri varētu dauzīt mašīnas uz nebēdu. Blēžiem brīvs lauciņš. Sasparojaties!

Un vēl, ir taču dzirdēts par gadījumiem no policijas hronikas: „zaparožeca vadītājs lielveikala stāvlaukumā ar 10 km stundā iebuktējis jaunāka izlaiduma mersedesu. Zaparožeca vadītājs negadījuma vietā no gūtajām traumām miris.” Protams, tā notiek tikai anekdotēs, bet tagad, ar saskaņotā paziņojuma palīdzību, „vienlīdzīgākajiem” ar pāris bruņotiem miessasargiem un beisbola nūju pie sāniem būs labākas izredzes „vienoties” par CSNg apstākļiem un vainīgo.

Drosminiekiem

Nobeigumā, ja tomēr esat sadūšojies aizpildīt CSNg saskaņoto paziņojumu, pirms tam rūpīgi to izstudējat. Pajautājiet sev, vai esat ceļu satiksmes negadījumu eksperts, vai spējat saglabāt mieru un paskatīties uz notikušo CSNg objektīvi, no malas. Vai esat tehniskais eksperts, lai spētu izvērtēt automašīnu tehnisko stāvokli – vai tās varēs turpināt ceļu, vai tās vispār drīkstēja atrasties satiksmē. Vēl jums jābūt arī medicīnas ekspertam, lai izvērtētu vai kāds no CSNg iesaistītajiem nav cietis. Ja ir, tad jāizsauc policija un saskaņotajam paziņojumam nebūs nekādas vērtības – tas būs nederīgs. Pat tad, ja trauma atklāsies tikai pēc pāris dienām. Šādā gadījumā gan labāk noklusēt savu smadzeņu satracinājumu vai lauzto pirkstu, vismaz apdrošinātājam nebūs iemesla pasludināt paziņojumu par nederīgu.

Noderēs arī advokāta un jurista iemaņas, lai izvērtētu vainīgo un pēc tam neļautu sevi saukt par blēdi. Un vēl, neaizmirstiet savā mašīnā ielikt visas tālāk minētās lietas, tās jums lieti noderēs aizpildot saskaņoto paziņojumu – divus veidlapu komplektus (ja nu vienu aizpildat nepareizi), metramēru (lai izmērītu visus attālumus un mašīnu atrašanās vietas), lineālu (lai precīzi uzzīmētu CSNg bildīti veidlapā), krāsainus zīmuļus/pildpalvas (lai zīmējujmā skaidrāk iezīmētu trajektorijas, mašīnas, bremzēšanas ceļu utt.), krītiņus (ar tiem var pirms tam uz ceļa sazīmēt mašīnu atrašanās vietas), fotoaparātu (CSNg bilde var būt jūsu glābiņš strīdīgās situācijās), protams arī rezerves fotofilmiņu un baterijas fotoaparātam.

Patiesībā, izgatavojot šādus komplektus, varētu taisīt biznesu. Komplekti pat varētu būt tikpat obligāta prasība kā aptieciņas un ugundzēšamā aparāta atrašanās automašīnā. Topošie uzņēmēji, te arī jums darba lauciņš un biznesa plāns!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!