Tādējādi jūs iegūstat nepieciešamo kapitālu, lai dotos pensijā, bet uzņēmums paliek ģimenes rokās. Vēl svarīgāk - jūs varat vērot kā nākamā paaudze veido savu labklājību uz jūsu izveidotā fundamenta.

Pie šīs izvēles krietni šokējošs ir fakts, ko atklāj Harvard Business Review raksts: aptuveni 70% ģimenes uzņēmumu bankrotē vai arī tiek pārdoti, pirms nākamajai paaudzei ir iespējama tos pārņemt. Tikai 10% no privātiem ģimenes uzņēmumiem turpina darboties tik ilgi, līdz to vadību pārņem trešā paaudze. Tas ir izaicinoši. Tāpēc vispirms aplūkosim trīs galvenās tendences, kas jāņem vērā, ja nākamo 10 – 15 gadu laikā plānojat savu uzņēmumu nodot tālāk, veidojot ģimenes biznesa tradīciju:

Nopirkt mazu uzņēmumu vēlēsies ļoti mazs skaits citu uzņēmēju

Kamēr uzņēmums nav pārsniedzis 5 miljonus eiro neto ienākumos, tas nav uzskatāms par pievilcīgu lieliem investoriem. Tas nozīmē, ka pircēju tirgus uzņēmumiem ar apgrozījumu no 1 - 20 miljoniem eiro ir ārkārtīgi neliels. Tāpēc uzņēmumu īpašniekiem parasti pieejamas sekojošas izvēles iespējas - attīstīt uzņēmumu, lai tas pārsniegtu 5 miljonu neto peļņas atzīmi un pārdot to stratēģiskam investoram vai pārdot uzņēmumu daudz agrāk par daudz mazāku summu. Un trešā iespēja: nodot uzņēmumu nākamās paaudzes vadītāju rokās.

Gadu tūkstoša mijas paaudze - jūsu uzņēmuma nākotne

Gadu tūkstoša mijas paaudzei ir citāda pieeja dzīvei un darbam nekā iepriekšējai paaudzei. Šim tematam ir veltīti vairāki tūkstoši rakstu, un šī globālā tendence būtu jāņem vērā. Proti, gadu tūkstošu mijā dzimušos tik daudz vairs nemotivē uzņēmuma vadīšana vai tas, ka uzņēmums tiem pieder - it īpaši peļņas aspektā. Šie cilvēki daudz labprātāk vēlas iesaistīties sociāla tipa organizācijās, kas nodarbojas ar sociālu labu projektu īstenošanu.

Jūsu uzņēmumam tas nozīmē, ka to varētu vadīt personas, kuras neredz pasauli un uzņēmumu tā, kā to redzat jūs. Tādējādi uzņēmuma kultūra varētu ievērojami izmainīties - un līdz ar to mainīsies arī tās rezultāti.

Ja plānojat uzņēmumu nodot nākamajai paaudzei, pastāv liela iespēja, ka jums nāksies saskarties ar šādu attieksmi.

Pieaugošais nodokļu slogs

Nodokļi no ienākumiem, kas gūti, pārdodot uzņēmumu, nesamazināsies. Tie tikai un vienīgi pieaugs. Tas liek jums domāt, ka šis ir īstais laiks pārdot savu uzņēmumu, lai ievērojamu ienākumu daļu nākotnē nezaudētu.

Savukārt ļaut kādam citam vadīt uzņēmumu tā, lai jūs peļņu gūtu laika gaitā nevis tikai vienu reizi, var būt ļoti pievilcīgs risinājums vairumam uzņēmumu īpašnieku - it īpaši tad, kad uzņēmums ir izveidots un darbojas labi.

Šīs trīs tendences nevajadzētu ignorēt brīžos, kad lemjat par sava uzņēmuma nākotni.

Jūs varat palikt ar uzņēmumu, kuru jūs vairs nevadāt, un kuru neviens nevēlas ne vadīt, nedz arī pirkt.

Lai nodrošinātos pret šādu varbūtību, nepieciešams apsvērt sekojošās iespējas, kas ir jūsu rīcībā:

1. Talantu meklēšanas uzņēmuma iekšienē stratēģija: sāciet identificēt un attīstīt līderību sava uzņēmuma darbinieku vidū. Atrodiet indivīdus, kuri varēs 10 - 15 gadu vēlāk uzņēmumu vadīt. Viņi būs jauni un nepieredzējuši, kā arī viņiem būs nepieciešama nepārtraukta palīdzība. Jums vajadzēs šajos cilvēkos laika gaitā investēt. Neskatoties uz to, daudziem uzņēmumu īpašniekiem ir izdevies izveidot lieliskus līderus un nodot pašu uzņēmumu šo līderu pārvaldībā.

2. Talantu meklēšanas ārpus uzņēmuma stratēģija: privātā kapitāla un riska kapitāla uzņēmumi ieceļ saimnieciskās darbības partnerus, kas vada uzņēmumus viņu vietā. Saimnieciskās darbības partneri ir pieredzējuši uzņēmēji, kuri spēj uzrādīt pieredzi uzņēmumu palielināšanā savos uzņēmumos vai arī izpilddirektora amatā. Tāpat kā privātā kapitāla uzņēmumi nolīgst pieredzējušus uzņēmumu vadītājus, lai tie vadītu uzņēmumus, tāpat arī jūs kā uzņēmuma īpašnieks varat atrast partneri, kas vadītu uzņēmumu jūsu vietā. Šādi cilvēki nāk ar tūlītēju pieredzi un spējām. Nav nepieciešams treniņš vai apmācības.

3. Darbs bez stratēģijas: mūsu dati parāda, ka 87% uzņēmumu turpina darboties bez stratēģijas par uzņēmuma vadības pārņemšanu. Uzņēmumu īpašnieku vidū bieži valda pieņēmums, ka tas ir kas tāds "ar ko mums būs jātiek galā pēc 10 gadiem". Diemžēl, šī neizlēmība darbojas kā lēmuma paveids un laikam ejot, uzņēmums var kļūt par vienas no raksta sākumā minēto tendenču upuriem.

Tad kā nodrošināt, ka uzņēmums atrodas šī vienādojuma uzvarošajā pusē?

Zemāk uzskaitīti veiksmīgu uzņēmumu īpašnieku padomi no visas pasaules, ar kuriem man ir bijusi iespēja kopā mācīties vai strādāt. Viņi rīkojās sekojoši:

1. Izveidojiet stratēģiju: Skaidras stratēģijas trūkums uzņēmuma vadības nodošanā vienkārši nav pieņemams. Izveidojiet tam plānu. Ja neesat pārliecināts, kā šādu plānu izveidot vai kur sākt, lūdziet palīdzību no ārpuses.

2. Nosakiet īstermiņa trūkumus: Jebkura stratēģija, kuru jūs veidojat nākotnei, jums palīdzēs identificēt esošās īstermiņa problēmas, kuru novēršana ir nepieciešama, lai stratēģija varētu darboties ilgtermiņā. Šādi trūkumi var būt talanta trūkums, padomu došanas trūkums, apmācību trūkums vai pat kapitāla trūkums. Trūkumi jāidentificē, lai turpmākajos pāris gados tos būtu iespējams novērst.

3. Izpildiet stratēģiju: Katru gadu stratēģijas labā būs nepieciešams īstenot virkni darbību, lai sasniegtu tās ilgtermiņa mērķi. Esiet uzcītīgs plāna izpildē.

Uzņēmuma vadības pārņemšanas plāna trūkums var jums kā īpašniekam likt zaudēt nākotnes peļņu un pat darbības turpināšanas iespējas. To nedrīkstat pieļaut, jo jūs esat strādājis ārkārtīgi smagi, lai aizvestu savu uzņēmumu līdz turienei, kur tas atrodas šodien. Jūs gadu gaitā esat strādājis aizvien smagāk. Kad pienācis laiks no uzņēmuma aiziet, pārliecināsimies, ka saņemat tā maksimālo vērtību - tajā pašā laikā atstājot uzņēmumu ilgtspējīgai izaugsmei arī pēc tam, kad esat no tā jau aizgājis.