Foto: Shutterstock
Nav noslēpums, ka tā dēvētās tūkstošgades paaudzes jeb "millennials" patēriņa un dzīvesveida paradumi ir radījuši galvassāpes ne vienai vien pakalpojumu un ražošanas nozarei – no banku pakalpojumiem līdz auto ražošanai un mazumtirdzniecībai. Tāda sadzīviska tēma kā socializēšanās un alkoholisko dzērienu patēriņa paradumi rosinājusi vērienīgas pārmaiņas arī alkoholisko dzērienu ražošanā.

Latvija virzās kopsolī ar pasaules tendencēm – un galvenā no tām ir "kokteiļu kultūras" atdzimšana, par ko jāpateicas tieši "millennials". Piemēram, tāds vecākās paaudzes iecienīts dzēriens kā "Vodka" turpina zaudēt savas globālās pozīcijas, bet džins šobrīd ir viens no pieprasītākajiem stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Jaunās tūkstošgades paaudzē iecienītais "Hendrick's" džins – dārgs nišas dzēriens – ir veicinājis arī citas nišas – toniku – segmenta izaugsmi.

Tāpat savu renesansi piedzīvojis tā sauktais "craft" viskijs. Un nedomājiet par veco, labo "Scotch", kas visbiežāk asociējas ar ādas krēslā atslīgušu pārtikušu sešdesmitgadnieku kristāla glāzi vienā un kūpošu cigāru otrā rokā. Tie ir relatīvi jauni multiviskiju un burbona zīmoli, kuru pamatā ir inovācijas un asredzīgs skatījums uz auditorijas gaidām. Savukārt – ja netiek mainīts saturs, tad fokuss noteikti būs uz pasniegšanas formu. Atliek vien paskatīties uz pēdējos gados izvērstajām "Jameson" viskija mārketinga aktivitātēm.

Otra svarīga lieta ir tā dēvētā "craft" alus ražošanas nostiprināšanās. Revolūciju šajā nozarē Latvijā uzsāka tolaik mazs un drosmīgs nozares izaicinātājs "Valmiermuiža", sākot domāt par alu kā "premium" segmenta dzērienu. Tam sekoja "Labietis". Un nu "craft" nišā ienākuši arī nozares lielākie spēlētāji, piemēram, "Aldaris", kas spēra drosmīgu soli, izveidojot "Mežpils alu". Būtiski atzīmēt, ka "craft" segments nenozīmē ierobežotas ražošanas iespējas vai mazāk perspektīvu izaugsmes scenāriju – šodien "Valmiermuižas alu" varat iegādāties jebkurā "Rimi" vai "Circle–K". "Oaklins M&A Baltics" piesaistot "Valmiermuižas alum" finanšu investoru, uzņēmums ieguvis ne tikai finansiālu atbalstu, bet arī kompetenci – kā audzēt un attīstīt uzņēmumu bez vajadzības "vingrināties" ar kvalitātes kompromisiem.

Alkoholiskos dzērienus bieži mēdz pasniegt kā dāvanu. Un arī te ir būtiskas pārmaiņas – iepriekšējo paaudžu ieradumu izvēlēties vecu un dārgu dzērienu nomainījusi tūkstošgades paaudzes vēlme sameklēt kaut ko jaunu un inovatīvu, šķietami nišas segmentam piederīgu. Mēģiniet uzminēt – kurš šobrīd ir visvairāk patērētais stiprais alkoholiskais dzēriens pasaulē? Pareizi, tas ir "Baijiu", Ķīnas versija par stipru alkoholisko dzērienu, kura garša visai lakoniski tiek raksturota kā "benzīns ar puķēm". Interesantākais, ka "Baijiu" zīmolus pēdējā laikā sākuši iepirkt lielākie Rietumu tirgus spēlētāji, piemēram, "Diageo", un piedāvā to Eiropā kā kaut ko jaunu un interesantu.

Savukārt privāto jeb mazumtirgotāju alkohola zīmoli, tostarp arī globālā milža "Tesco" piedāvājumi, šobrīd piedzīvo stagnāciju. Kurš gan "Instagram" laikmetā vēlēsies mājas viesībās piedāvāt "Tesco" džinu?

Un, protams, vīnu kultūra, kas, lai arī nelielos apjomos, tomēr virzās kopsolī ar globālajām tendencēm. Izglītojot, rādot labākās izvēles alternatīvas par pieņemamām cenām masu segmentam un vienlaikus apmierinot vēlmi pēc šī patēriņa "premiumizācijas", ko apliecina galvaspilsētā atvērtie šampanieša bāri, festivāli un augošais gardēžu vakariņu piedāvājumu skaits, protams, kopā ar atbilstoši atlasītu vīnu karti.

Kā šīs patēriņa paradumu rokādes pārdzīvo ražotāji un izplatītāji? Tirgus Latvijā joprojām ir sadrumstalots, un paredzams, ka tuvākajā laikā gaidāma lielāko dalībnieku tālāka apvienošanās. Piemēram, "Amber Beverage Group" apņēmies kļūt par tirgus līderi alkoholisko dzērienu ražošanā un izplatīšanā katrā no Baltijas valstīm. Būdams īpašnieks lielākajam alkoholisko dzērienu ražotājam Latvijā – "Latvijas balzamam" – un lielākajam izplatītājam "Interbaltija", ko iegādājās pērn, "Amber" nu lūkojas pēc jauniem, perspektīviem pirkumiem Baltijas valstīs un arī ārpus tām. Iespējams, uz kādu "craft" alus ražotni acis metuši arī lielie ražotāji. Katrā ziņā – šis ir viens no interesantākajiem un iespējām bagātākajiem laikiem visiem, kuri vēlas augt un ir gatavi doties kopsolī ar noteicošajām patēriņa tendencēm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!