Foto: LETA
Pēdējo gadu laikā norēķinu formas un cilvēku maksāšanas paradumi ir ievērojami mainījušies, un tuvākajā nākotnē šīs izmaiņas turpināsies. Iespējams, pēc kāda laika ar skaidro naudu norēķināsies vairs tikai retais un mobilo maksājumu veikšanai izmantosim pirksta nospiedumu.

Starptautiskā organizācija MEF (Mobile Ecosystem Forum) šogad veikusi pētījumu 15 pasaules valstīs ar mērķi noskaidrot mobilo ierīču lietotāju paradumus. Aptaujājot 15 000 lietotāju, secināts, ka 69% procenti no viņiem savā ikdienā norēķinu veikšanai izmanto mobilās ierīces. Jāatgādina, ka mobilie maksājumi ir, piemēram, maksājumi no konta uz kontu (P2P), maksājumi ar elektronisko maciņu palīdzību un cita veida norēķini, izmantojot mobilo ierīci.

Lai gan pētījuma autori norāda, ka pasaulē bezkontakta maksājumi mobilās komercijas nozarē popularitātes ziņā pagaidām atpaliek, Android Pay, Samsung Pay un Apple Pay paziņojumi par vērienīgām paplašināšanās iecerēm var šo situāciju mainīt.

Skaidra nauda - cik ilgi vēl?

Jāsaka, ka jaunas tendences cilvēku paradumos ieviešas pamazām, it sevišķi, ja šie paradumi izstrādājušies gadsimtu un pat gadu tūkstošu gaitā. Tādēļ nevaram gaidīt, lai pasaule pavisam atteiktos no skaidras naudas izmantošanas par labu citiem norēķinu veidiem. Tomēr pamazām vēlme izmantot priekšrocības, ko sniedz nepārtrauktās inovācijas norēķinu jomā, gūst virsroku, un cilvēki sāk izvērtēt dažādas iespējamās alternatīvas.

Piemēram, labu laiku atpakaļ maksājumu kartes bija retums, un cilvēki ar tām norēķinājās visai kūtri, taču šobrīd vēlme norēķināties par preci vai pakalpojumu ar interneta bankas vai maksājuma karšu palīdzību ir pieaugusi tiktāl, ka dažreiz pircējs to demonstrē ļoti tieši - neiepērkoties vietās, kur nav iespējami bezskaidras naudas norēķini.

Starp citu, bezskaidras naudas norēķinu jomā Baltija īpaši izceļas citu Eiropas valstu vidū, turklāt labā nozīmē. Ņemot vērā salīdzinoši zemos komisijas maksājumus bankām, Baltijas valstīs tirdzniecības vietās ar maksājumu karti iespējams norēķināties pat par pavisam niecīgiem pirkumiem.

Taču joprojām būs sabiedrības daļa, kas norēķiniem izvēlēsies izmantot skaidru naudu vai vismaz saglabāt to kā alternatīvu norēķinu veidu līdztekus citiem. Tāpat arī citi faktori, piemēram, migrācija, tūrisms ietekmē skaidras naudas apgrozījumu, jo bieži vien maksa par skaidras naudas maiņu ir zemāka nekā valūtas konvertācijas uzcenojums, ko piedāvā bankas, norēķinoties ar maksājumu karti citā valstī ar citu nacionālo valūtu. Tāpat sabiedrībā joprojām dalās viedokļi par to, kā efektīvāk kontrolēt izdevumus, - norēķinoties ar skaidru naudu vai maksājumu karti vai pārskaitījumu, papildus izmantojot banku piedāvātās aplikācijas un risinājumus automatizētai izdevumu kontrolei.

Kā redzat, visam ir savi plusi un savi mīnusi, tādēļ nevar viennozīmīgi apgalvot, ka skaidras naudas norēķini drīzumā jau būs vēsture. Tomēr tas nekādi netraucē citu norēķinu veidu attīstību, ja vien to mērķauditorijai ir skaidri redzamas un saprotamas inovāciju priekšrocības, kas apmierina to vēlmes un vajadzības.

Piemēram, mobilo operatoru mikrofinansējumu un maksājumu pakalpojumu servisi m-Pesa un Fundamo izvērsuši veselu revolūciju desmitiem valstu Āfrikā un Āzijā. Kaut arī lielākā daļa šo valstu iedzīvotāju savā ikdienā vēl nav sākuši izmantot banku pakalpojumus, tie ļoti aktīvi lieto mobilos tālruņus ar paplašinātām funkcijām, kas ļauj izmantot mobilos naudas servisus un norēķināties par preču iegādi, veikt naudas pārvedumus. Mobilo maksājumu servisu attīstība šīm valstīm ļāvusi apsteigt pat ekonomiski ļoti attīstītas valstis. Kā norādīts MEF pētījumā, 80% aptaujāto respondentu Indonēzijā, 85% Nigērijā un 93% Kenijā apstiprinājuši, ka ikdienā aktīvi izmanto mobilos norēķinus!

Trendi, kas nosaka toni M-komercijas nozarē

MEF definējis vairākus tā saucamos trendus, kas M-komercijas nozarē šobrīd nosaka "toni".

Maksājumu apjoms, izmantojot viedtālruni, pagaidām vēl nav tik vērā ņemams. Taču tam nākotnē ir milzu potenciāls. Ne velti salīdzināju situāciju ar maksājumu kartēm, kas šodien jau ir mūsu ikdiena.

12% no MEF aptaujātajiem respondentiem veikuši kaut vienu bezkontakta maksājumu, 4% - izmantojot NFC tehnoloģijas, 7% - mobilos POS terminālus tirdzniecības vietās, 5% - ar mobilās lojalitātes kartes palīdzību (Starbucks, utt).

Elektroniskās komercijas nākotne ir sociālie tīkli. Nevar nenovērtēt sociālo tīklu ietekmi uz viedtālruņu lietošanas paradumiem. Piemēram, 24% aptaujāto mobilo tālruņu lietotāju un 15% viedtālruņu īpašnieku aktīvi izmanto tieši sociālos tīklus online iepirkšanās laikā.

Mobilo maksājumu attīstību kavē neuzticēšanās šādiem norēķiniem. 34% aptaujāto norādījuši, ka tieši šaubas par pietiekamu informācijas drošības līmeni viņus pagaidām kavē izmantot mobilos maksājumus.

Banka - kabatā. 69% aptaujāto savā ikdienā rīkojas ar savu bankas kontu, izmantojot mobilās ierīces. Populārākā darbība ir bankas konta pārbaudīšana, taču strauji pieaug arī citu darbību popularitāte. Piemēram, naudas pārskaitīšana no konta uz kontu.

Pirmajā vietā - vienkāršība un ērtības. 32% aptaujāto atzinuši, ka mobilo maksājumu prioritāte ir ātrums. Viens no pēdējā laika interesantākajiem risinājumiem ir personas identifikācija, izmantojot pirksta nospiedumu. Piemēram, Apple jau piedāvā šādu servisu iTunes ietvaros. Tādēļ biometrijas datu pielietošanas veidu attīstība norēķinu jomā jau ir neizbēgama.

Mēs dzīvojam tehnoloģiju laikmetā, kad katru dienu tiek radītas jaunas aplikācijas, risinājumi un servisi. Pati finanšu industrija ir dažādu projektu kombinācija, kur katrs cenšas ieviest savu tehnoloģiju, vēloties apsteigt konkurentus ērtuma un ātruma ziņā. Viennozīmīgi, tehnoloģiju attīstību ietekmē arī straujā globalizācija, jo līdz ar internetu savā ziņā ir zudušas robežas. Jau sen vairs nav nozīmes, kur atrodas pircējs un kur prece - Vācijā, Lielbritānijā, ASV vai Ķīnā. Neskatoties uz attālumu, norēķinus iespējams veikt dažu minūšu laikā. Tā ir mūsu ikdiena.

Un ar katru dienu cilvēki kļūst aizvien prasīgāki, sagaidot no pakalpojumu sniedzēja arvien labāku servisu, vienkāršākus risinājumus un lielāku ātrumu. Tas ir saprotams, jo ikdienā vēlamies ieekonomēt laiku un citus resursus, kur vien tas iespējams. Maksātāji grib būt viena klikšķa attālumā līdz izvēlētajam pirkumam, savukārt pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji - maksimāli ātri, vienkārši un droši saņemt naudu. Un, lai cik skarbi tas neskanētu, - tie uzņēmumi, kas neņems vērā šīs tendences, būs spiesti savu tirgu atdot tiem, kas tehnoloģiju attīstības ziņā atrodas soli priekšā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!