Foto: LETA
Šobrīd, vasaras izskaņā Rīgā ir novērojama aktīva velosipēdu ceļu ierīkošana uz mehāniskajiem transportlīdzekļiem paredzētās brauktuves, kas atdalīti no pārējās brauktuves ar platu, nepārtrauktu ceļa apzīmējuma līniju. Šādas satiksmes organizācijas izmaiņas galvaspilsētā ceļu satiksmes dalībnieki vērtē krasi atšķirīgi, taču īpaši neapmierināti ir automobiļu vadītāji.

Lielākoties automobiļu vadītāji pauž neizpratni par šādu veloceliņu ierīkošanu, apzinādamies, ka tas nozīmē, pirmkārt, lielākus sastrēgumus pilsētas centrā, otrkārt, veloceliņiem atvēlētās vietas dēļ tiek samazināts transportlīdzekļu stāvvietu skaits.

Jau tagad ir novērojams, ka uz ielām pilsētas centrā, kur uz vienvirziena ceļa bija trīs joslas, tagad ir tikai divas braukšanas joslas un daudzās vietās, kur katrā braukšanas virzienā bija pa vienai platai braukšanas joslai, kur agrāk katrā virzienā transportlīdzekļi varēja pārvietoties divās rindās - tagad ir pa vienai šaurai joslai katrā virzienā ar pārvietošanās iespēju tikai vienā rindā.

Brauktuves sašaurinājuma dēļ vietās, kur ir atļauts kreisā pagrieziena manevrs, būtiski tiek kavēta satiksme tiem ceļu satiksmes dalībniekiem, kas vēlēsies braukt taisni, jo, nogriežoties pa kreisi, ir jādod ceļš pretim braucošajiem transportlīdzekļiem. Šāda situācija šobrīd ir novērojama Dzirnavu un Turgeņeva ielu krustojumā, veicot kreiso pagriezienu no Dzirnavu ielas uz Turgeņeva ielu vai no Dzirnavu ielas - uz Gogoļa ielu. Prognozējamā bīstamība šajā gadījumā ir saistīta ar vēlmi apbraukt priekšā stāvošo transportlīdzekli pa velosipēdu ceļu, kas atrodas brauktuves malā.

Ir viennozīmīgi skaidrs, ka, sākoties septembrim, kad cilvēki atgriezīsies no atvaļinājumiem un bērni sāks iet bērnudārzos un skolās, sastrēgumi pilsētas centrā būs lielāki nekā līdz šim. Ceļu satiksmes drošību tas skars tiktāl, cik cenšoties apbraukt sastrēgumu pa velosipēdu celiņu tiks apdraudēti velosipēdu vadītāji vai, veicot labo pagriezienu, kāds nepārliecināsies, vai no labās puses netuvojas kāds velosipēdists, kurš var iebraukt automobiļa sānos.

Satiksmes drošības apdraudējums uz šādiem velosipēdu celiņiem ir paredzams arī ziemas apstākļos, kad brauktuve būs netīrīta vai būs notīrīta nepietiekoši labi, un vietām būs saskatāms ceļa apzīmējums, kas liecina par velosipēda celiņa esamību, un pa to ar pārliecību brauks velosipēda vadītājs ar velosipēdu, kurš būs aprīkots ar ziemas riepām ar radzēm (velosipēdiem ir arī tādas). Latvijas Ceļu satiksmes noteikumos nav aizliegts braukt ar velosipēdu arī ziemā.

Ņemot vērā minēto, raksta autora viedoklis ir, ka šādu velosipēdu celiņu ieviešana Latvijā, kuri atrodas ar brauktuvi vienā līmenī, izskatās pēc neveiksmīgas tuvināšanās Eiropai satiksmes organizēšanas jomā.

Jautājums par šādu veloceliņu ieviešanu ir skatāms kompleksi, pētot satiksmes plūsmas un transportlīdzekļu skaitu. Iespējams, lai neradītu papildus satiksmes sastrēgumus, daudzviet ir jāaizliedz kreisie pagriezieni. Taču galvenais, kas ir jāņem vērā veicot būtiskas satiksmes organizācijas izmaiņas, vienmēr ir jāanalizē, kādi būs ieguvumi no šādām satiksmes organizācijas izmaiņām un kādas neērtības tas radīs citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Kāds ir ieguvumu un zaudējumu samērīgums.

Jau šobrīd vietās, kur ir ierīkoti šādi velosipēdu celiņi, ir novērojami sastrēgumi, bet velosipēdu celiņš ir tukšs, jo gribētāju to izmantot vienkārši nav. Turklāt jāatgādina, ka Ceļu satiksmes noteikumi joprojām neaizliedz, netraucējot gājējiem, braukt pa ietvi.

Diemžēl šī gada statistika par ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem un bojāgājušajiem, to starp, kad vienā ceļu satiksmes negadījumā vienlaicīgi gāja bojā vairāki cilvēki, kā arī ceļu satiksmes negadījumi, kuros cieta vai gāja bojā gājēji un velosipēdisti, liecina, ka Latvijas sabiedrība vēl nav gatava tik straujām satiksmes organizācijas pārmaiņām.

Jautājums, protams, skar arī pašus velosipēdu vadītājus. Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka arī velosipēda vadītājam ir jābūt velosipēda, mopēda vai jebkura mehāniskā transportlīdzekļa vadītāja apliecībai. Raksta autors ir informēts par to, ka daudzi mācās, lai iegūtu velosipēda vadītāja apliecību, jo pats piedalās to apmācību organizēšanā, bet vienlaicīgi ir informēts, ka daudzi joprojām brauc ar velosipēdiem bez vadītāja apliecībām, proti, nesagatavoti. 

Otra, ne mazāk svarīga šī brīža aktualitāte ir daudzu velosipēdu neatbilstība Ceļu satiksmes noteikumu prasībām, piemēram, būt aprīkotiem ar bremzēm. Ir zināms, ka pēdējā laikā popularitāti ir guvuši tā saucamie „fiksīši". „Fiksīši" ir velosipēdi ar fiksēto rumbu, kuriem nav brīvgaitas, proti, visu laiku ir jāmin pedāļi. Šādi velosipēdi lielākoties nav aprīkoti ar bremzēm, tamdēļ, kā atzīst paši velosipēdisti, lai nobremzētu ar šādu velosipēdu, ir jābūt zināmām iemaņām un prasmēm. Turklāt apstāšanās ceļš bremzējot ar šādu velosipēdu ir krietni garāks.  

Vienlaicīgi ir jāatzīmē, ka Ceļu satiksmes noteikumos vēl nav, bet šobrīd aktīvi tiek diskutēts par brīdinājuma ceļa zīmes „Sastrēgums" ieviešanu. Šādas zīmes ieviešanas nepieciešamībai komentāri nav nepieciešami.

Papildus visam neprecizitātes ir pašos Ceļu satiksmes noteikumos, kuru 1.punkta 51.apakšpunktā velosipēdu ceļš ir definēts, kā ceļš, kas paredzēts braukšanai ar velosipēdiem un mopēdiem (var būt apzīmēts ar 413.ceļa zīmi vai 932. vai 941.ceļa apzīmējumu). Savukārt 293.punkta 13.apakšpunktā 413.zīme "Velosipēdu ceļš" nozīmē, ka pa to atļauts braukt tikai ar velosipēdiem, kā arī pārvietoties gājējiem, netraucējot velosipēdu braukšanai. Tātad, ja velosipēdu ceļš ir apzīmēts ar šādu ceļa zīmi, tad pretēji velosipēda ceļa termina skaidrojumam, ar mopēdu pa to braukt ir aizliegts. Taču, ja velosipēdu ceļš ir apzīmēts tikai ar 932. vai 941.ceļa apzīmējumu, tas nozīmē, ka pa šādu velosipēdu ceļu var braukt arī ar mopēdiem, jo šāds horizontālais ceļa apzīmējums vien norāda uz to, ka tas ir velosipēdu ceļš.

Rakstā ir minētās galvenās problēmas, kas saistītas ar satiksmes drošību, izveidojot augstāk aprakstītos veloceliņus un ir tikai autora viedoklis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!