Foto: LETA
Pieļauju, ka vairākums vēlētāju ikdienā neseko līdzi visiem Saeimā pieņemtiem vai arī nepieņemtajiem lēmumiem, bet pamana tikai pieņemtos lēmumus par būtiskākajām – ikvienu iedzīvotāju skarošām tēmām. Un vēl mazāk ir to Latvijas iedzīvotāju, kuri pievērš uzmanību kā tad arī šādos būtiskos lēmumos ir balsojis katrs no 100 tautas pārstāvjiem.

Domāju, ka ikviens vēlētājs, balsojot par Saeimas deputātiem, vēlas redzēt izlēmīgus un lemt spējīgus pārstāvjus parlamentā, kuriem ir savs viedoklis un nostāja izskatāmajos jautājumos un likumprojektos. Tomēr Saeimas deputātiem ir iespējas ne tikai paust savu atbalstu vai noraidošo attieksmi, balsojot "par" vai "pret", bet arī parādīt savu vienaldzību vai izvairīties no neērtiem jautājumiem, atturoties vai vispār nebalsojot.

Lai Saeima pieņemtu lēmumu, par to ar savu balsi "par" jānobalso 50% + 1 klātesošo deputātu. Ja balsojot lēmums netiek pieņemts, tas nozīmē, ka balsis "pret" un "atturos" kopā ir bijis vairāk nekā balsis "par". Līdz ar to deputāts, balsojot ar iespēju "atturos", principā ir nobalsojis "pret".

Šeit vēlos pievērst īpašu uzmanību, ka ārēji deputāta neitrālā pozīcija "atturos", faktiski un pēc būtības ir neapzināta vai pat tīšs, bet slēpts, noraidošs balsojums. Un tad ir retorisks jautājums pašiem vēlētājiem - vai jūs vēlaties Saeimā redzēt izlēmīgus pārstāvjus, vai vienaldzīgus, ietekmējamus. ar neskaidru pozīciju un motivāciju raksturojamus deputātus, kuri neapzinās sava "atturas" balsojuma negatīvo būtību .

Piemēram, viens no pagājušā mēneša balsojumiem, kur ar "atturos" palīdzību panāca negatīvu lēmumu, bija mēģinājums atsaukt Janīnu Kursīti Pakuli no Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas. Ar 30 balsīm "Par", 23 "Pret" un 30 "Atturas", lēmums netika pieņemts. Pēc loģikas balsojuma rezultātam vajadzēja būt pozitīvam, jo "par" bija 30 balsis, bet "pret" tikai 23! Tomēr 30 "vienaldzīgo" deputātu "atturas" balsis bija izšķirošas, lai svaru kausus nosvēra pretējā virzienā.

Jautājums par "atturas" balsojumu izskaušanu Latvijas politikā jau tiek risināts pašvaldību un Ministru kabineta līmenī. Latvijas Valsts prezidents 2012. gada jūnijā izveidoja ekspertu grupu, kuras uzdevums bija izvērtēt situāciju un sniegt priekšlikumus Latvijas publiskās varas pilnveidošanai valsts un vietējā līmenī.  

2012. gada nogalē, klajā nāca ziņojums, kurā ekspertu grupa analizējusi pašvaldības sistēmas pilnveidošanas iespējas. Viens no priekšlikumiem, kuru eksperti sniedza ir:

"Ieteicams izslēgt pašvaldības domes deputāta iespēju balsošanā atturēties, būtu pieņemami balsojumi "par" un "pret"".

Tikpat nopietna ekspertu uzmanība pievērsta Ministru kabinetam. 2013. gada septembrī publicēts apjomīgs ziņojums un ieteikumi, kā panākt, lai Ministru kabineta darbs kļūtu efektīvāks, atbildīgāks un stabilāks. Viens no ieteikumiem, kas norādīts ziņojumā ir: "Ministru kabineta sēdēs pieņem lēmumu, panākot konsensu (vienprātību) par attiecīgo jautājumu. Ja tomēr nepieciešams balsot, būtu iespējams balsot tikai "par" vai "pret"".

Loģiski būtu, ja eksperti šādu atzinumu sniegtu arī par Saeimas balsojumiem un "neitralizētu" atturēšanās problēmu Saeimā, padarot tās darbu caurspīdīgāku, efektīvāku, atbildīgāku un stabilāku. Savukārt Latvijas iedzīvotāji redzētu atbildīgākus, lemt spējīgākus tautas pārstāvjus Saeimā. Būtu pielikts punkts "atturībnieku" problēmai Saeimā.

Mazam ieskatam Saeimas balsojumos septembrī redzams, ka vairākās partijās ikviens deputāts ir atturējies pat 6 līdz 7 balsojumos.

Kopējā "atturos" balsojumu statistika pa frakcijām:

Deputātu balsojums "Atturos"
Partija Kopējais "Atturos" balsu skaits frakcijā vidējais atturos frakcijā
Reformu Partija 7 0.4
Vienotība 10 0.5
Nacionālā Apvienība 83 5.9
Zaļo un zemnieku partija 80 6.2
Neatkarīgie deputāti 39 6.5
Saskaņas centrs 220 7.1
kopā atturos balsojumi: 439

Apkopoti balsojumi Saeimas plenārsēdēs laika posmā no 05.09.2013 - 26.09.2013

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!