Foto: LETA
Eiropas iedzīvotājiem patīk ceļot un viņi katru gadu rezervē vairāk nekā 1 miljardu ceļojumu. It sevišķi šādā laikā vasaras mēnešos gandrīz puse no ES iedzīvotājiem dodas vismaz vienā ceļojumā.

Pateicoties ES patērētāju aizsardzības noteikumiem, daudzi cilvēki, kuri rezervē kompleksās brīvdienas, var mierīgi ceļot uz saviem izvēlētajiem galamērķiem: piemēram, viņi zina, ka varēs atgriezties mājās pat tad, ja bankrotē ceļojumu aģents, kurš rezervēja viņu lidojumus, viesnīcas un automašīnu nomu.

Eiropas Komisija vēlas paplašināt šo aizsardzību, lai aptvertu krietni vairāk atpūtnieku. Tomēr gadu pēc tam, kad Komisija iesniedza reformas priekšlikumu, jaunie noteikumi joprojām nav kļuvuši par tiesību aktu. Eiropas Parlaments pauda stingru atbalstu priekšlikumam šā gada martā. Tagad dalībvalstīm ir jāpanāk vienošanās. Tāpēc es aicinu atbildīgos ministrus būt mērķtiecīgiem un turpināt strādāt pie šīs reformas. Eiropas iedzīvotāji ir pelnījuši, lai šie jaunie noteikumi tiktu ieviesti pēc iespējas ātrāk.

Kāpēc vajadzīga reforma?

Lai gan spēkā esošie noteikumi šodien ļauj miljoniem ES iedzīvotāju bez bažām baudīt brīvdienas, tie tika pieņemti 1990. gadā. Kopš tā laika veids, kādā iedzīvotāji rezervē savus ceļojumus, ir ievērojami mainījies. Kādreiz lielākā daļa Eiropas iedzīvotāju no kataloga izvēlējās iepriekš organizētu kompleksu brīvdienu piedāvājumu un rezervēja to savā vietējā ceļojumu aģentūrā. Mūsdienās arvien vairāk patērētāju izmanto internetu, lai paši organizētu savu ceļojumu.

Aptuveni 23 % ceļotāju rezervē tradicionālas kompleksās brīvdienas, bet 20 % tagad dod priekšroku "jaunām kompleksajām brīvdienām", tiešsaistē izvēloties īpaši sev sagatavotu ceļojumu. Piemēram, viņi var rezervēt savu lidojumu un viesnīcu no viena operatora un iznomāt automašīnu, izmantojot citu tīmekļa vietni. Tomēr bieži vien viņi nav informēti par to, uz kāda līmeņa aizsardzību viņiem ir tiesības, ja rodas problēmas. Tāpēc mums ir jāatjauno noteikumi, lai neatpaliktu no pārmaiņām tirgū. ES komplekso ceļojumu noteikumiem ir jāatbilst digitālajam laikmetam - iedzīvotājiem ir jāzina, kādas ir viņu tiesības.

Kādas būs jauno noteikumu priekšrocības?

Tas tiks panākts tieši ar Komisijas izvirzītās reformas palīdzību. Apmēram 120 miljoni patērētāju, kuri iegādājas individualizētus ceļojumu pakalpojumus, būs labāk aizsargāti, jo īpaši iepērkoties tiešsaistē. Viņi zinās, kāda veida produktu viņi pērk un kāda veida aizsardzība ir iekļauta viņu ceļojumu pakalpojumos. Viņi gūs labumu arī no stingrākas kontroles un lielākas pārredzamības attiecībā uz cenu kāpumu, kas rodas pēc tam, kad ir parakstīts līgums.

Turklāt reforma padarīs skaidrāku to, kura puse ir atbildīga problēmu rašanās gadījumā. Ceļotāji varēs arī izmantot papildu atteikuma tiesības, piemēram, nenovēršamu un ārkārtēju apstākļu gadījumā galamērķī, kā arī uzlabotu pieeju tiesiskās aizsardzības līdzekļiem: pirmo reizi patērētāji varēs pieprasīt kompensāciju visā ES par jebkuru "nemateriālu kaitējumu", piemēram, sabojātām brīvdienām.

Turklāt labums būs arī uzņēmumiem. Šī reforma ļaus samazināt birokrātiju un radīs vienlīdzīgus konkurences apstākļus, nodrošinot, ka valstu aizsardzības shēmas maksātnespējas gadījumā tiek atzītas citās valstīs.

Tomēr, pirms ES iedzīvotāji var izmantot šos jaunos noteikumus, Eiropas Parlamentam un dalībvalstīm jāvienojas par teksta galīgo redakciju. Es aicinu ministrus rīkoties nekavējoties. Ja viņi panāks vienošanos rudenī, būs iespējams pabeigt sarunas un pieņemt jaunos noteikumus nākamā gada sākumā. Tādējādi ļoti drīz arvien vairāk ES patērētāju varēs pilnībā izbaudīt savas brīvdienas, droši zinot to, uz kāda veida drošības tīklu viņi var paļauties gada visjaukākajās dienās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!