Saskaņā ar pētījumiem gan aprīlī, gan maijā visvairāk Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 40 gadiem vismaz reizi nedēļā un labprātīgi ir klausījušies hitu radiostacijas, kuru mērķauditorija ir tieši iedzīvotāji vecumā līdz 40 gadiem. Maijā no visiem šiem iedzīvotājiem "Eiropean Hit Radio" klausījās 51,1%, "EHR Superhits" 37,8%, "EHR Russkije Hiti" 36,7% un "Top radio" 32,6%.

Šīs auditorijas latviešu vidū populārākās radiostacijas maijā bija "European Hit Radio" (51,1%)," EHR SuperHits" (35,8%), "Radio Skonto" (30,6%) un "StarFM" (29,9%).

Savukārt citu tautību klausītāju vidū tās ir "EHR Russkije Hiti" (57,3%), "European Hit Radio" (51,2%), "Top Radio" (47,9%) un "Radio SWH+" (41,6%).

SPDAL pētījums ir aktuāls un reprezentatīvs

Pētījuma līdzautors Vadims Pavlovičs uzsver, ka SPDAL veiktais pētījums ir risinājums problēmai, ar ko jau vairākus gadus saskaras gan Latvijas Universitāte, gan arī citi reklāmdevēji: Latvijā trūkst regulāru, zinātniski argumentētu, kā arī reklāmdevēju vajadzībām un budžetam atbilstošu pētījumu par radiostaciju popularitāti un vietu klausītāju apziņā.

Latvijas Universitātes (LU) mērķa auditorija ir jaunieši, kas ātrāk par citām vecuma grupām reaģē uz izmaiņām mediju vidē, tāpēc, lai pieņemtu lēmumu, ar kurām radiostacijām viņus uzrunāt, LU interesē ko viņi ir klausījušies pēdējā mēneša laikā, nevis, piemēram, pagājušā gada rudenī. SPDAL pētījumā aprīlī piedalījās 1938, bet maijā 1616 respondenti vecumā no 16-40 gadiem. Salīdzinājumam, pētījumu kompānijas "Kantar TNS" pēdējā veiktajā aptaujā pagājušā gada rudenī tika aptaujāti 838 respondenti.

SPDAL pētījuma metodoloģija ir laikmetīga

Līdz šim pieejamajos radio klausīšanās pētījumos tika izmantota papīra dienasgrāmatu metode, kas nozīmē, ka respondentiem, katru reizi, kad viņi klausījās vai dzirdēja kādu radiostaciju, tas bija jāatzīmē savās dienasgrāmatās. Laikā, kad jaunieši savas dzīves pārsvarā plāno, organizē un dokumentē izmantojot datorus, viedierīces un aplikācijas, šāda pētījumu metode radīja nozarē un reklāmdevējos pamatotas šaubas par iegūto rezultātu ticamību. Tāpēc SPDAL pētījums tika veikts Facebook vidē, kurā konti ir vairāk kā 90% izvēlētajā mērķa auditorijā.

SPDAL pētījums ir pieejams bez maksas

Turklāt, līdz šim pieejamie pētījumi par radiostaciju klausīšanos ir pārāk dārgi, lai vairums reklāmdevēju tos varētu sev atļauties, un pārāk sarežģīti, lai būtu izmantojami bez īpašas programmatūras un apmācītu speciālistu palīdzības. Lai popularizētu SPADAL veiktos pētījumus par radio klausīšanās paradumiem, ir izveidots portāls www.radioeksperti.lv , kurā bez maksas ir pieejami pētījuma dati par reklāmdevēju vidū pieprasītākajiem auditorijas griezumiem: visi iedzīvotāji, sievietes, vīrieši, latvieši, krievi, Latvijā un Rīgā.

Nākotnē būs piejama arī portāla maksas versija, kurā tiks integrēts datu analīzes instruments, kas katram lietotājam ļaus pašam analizēt pētījumu datus pēc vecuma, dzimuma, tautības, nodarbošanās, dzīves vietas un citiem parametriem.

Vadims Pavlovičs,
Pētījuma "Millenials (iedzīvotāju vecumā 16-40 gadi) radio klausīšanās paradumi Latvijā 2018.gada aprīlī un maijā" līdzautors, Facebook eksperts.