Foto: Publicitātes attēls

Pateicoties manai, Ilzes Kalniņas personīgajai pieredzei, kas iegūta vairāk kā piecu gadu garumā, strādājot tālmācības koledžā, lasot lekcijas gan Anglijā, gan Īrijā un popularizējot tālmācības priekšrocības augstākajā izglītībā, 2009. gadā tika nodibināta pirmā tālmācības vidusskola Latvijā – Rīgas Tālmācības vidusskola. Tā daudziem Latvijā pavēra iespēju vispārējo pamatizglītību un vispārējo vidējo izglītību iegūt tālmācības formā. Tagad Rīgas Tālmācības vidusskola ir nosvinējusi savu 6 gadu pastāvēšanu un priecājas, ka ir lielākā un draudzīgākā tālmācības vidusskola Latvijā ar lielāko skolas beidzēju skaitu valstī, jau 1000 absolventu! Pa šiem gadiem Latvijā pēc RTV parauga ir izveidojušās vairākas citas skolas, kas arī piedāvā izglītību tālmācībā.

Kā pirmās tālmācības vidusskolas dibinātāja, jūtos atbildīga par tālmācības izglītības programmu kvalitāti Latvijā kopumā. Bažas rada tas, ka bieži reklāmas kampaņās, lai pievilinātu izglītojamos tālmācības programmās, tiek uzsvērts: "Mācību programmu iespējams apgūt pat viena gada laikā!" Tas tiešām var maldināt topošos izglītojamos, radot iespaidu, ka tālmācībā atestātu par vispārējo vidējo izglītību var iegūt tik viegli, vienkārši un ātri, ka tas neprasa nekādas pūles. Bet tā tas nav.

Pārsvarā, iestājoties vidusskolā pēc 9. klases, apmēram 15 - 16 gadu vecumā, vairums skolēnu mācās trīs gadus 10., 11. un 12. klasē, vienlaikus arī pieaugot, un beidz skolu jau 18 - 19 gados. Tad izglītības process notiek reizē ar fiziskā organisma, dvēselisko un prāta nobriešanu, un tiešām prasa vismaz trīs gadus. Dažas attīstītās valstis pat atļaujas šo periodu pagarināt līdz četriem gadiem. Tad izglītības ieguves process reizē ir personības nobriešanas process.

Citādi ir, kad vakarskolās, neklātienes un tālmācības izglītības programmās iestājas pieaugušie, kuri dažādu iemeslu dēļ "pareizajā" laikā vispārējo vidējo izglītību nav ieguvuši, bet beidzot atjauno mācības. Šie "skolēni" jau ir pieauguši, un viņu mācīšanās process ir atšķirīgs, tas tiešām var būt daudz patstāvīgāks, bet arī zināmā mērā sarežģītāks. Tomēr gadījumi, kad vispārējo vidējo izglītību varētu iegūt gada laikā, ir ļoti reti.

Tādēļ, maldināt topošos izglītojamos, ka viss notiks tikai viena gada laikā, nozīmē zināmā mērā degradēt tālmācības ideju kopumā. Būs jāmācās tikpat daudz. Arī tālmācības programmās ir spēkā valsts noteiktie vispārējās izglītība standarti, kas nosaka izglītības obligāto saturu, kā arī nepieciešamību nokārtot valsts pārbaudījumus mācību noslēgumā. Gada laikā tikt ar to galā izdosies tikai retajam - īpašos apstākļos. Vienīgās priekšrocības, kas piemīt tālmācības skolēnam, ir dzīves pieredze un iespēja pašam ar skolas atbalstu organizēt savu mācību laiku, vietu, tempu.

Tālmācības programmās kā eksterņi bieži iestājas cilvēki, kuri jau ir apguvuši lielāko daļu izglītības programmas, bet palikuši tikai daži "robi," daži neapgūti mācību priekšmeti, ko tiešām var labot gada laikā. Ir grupa izglītojamo, kuri 3 - 4 gadus mācījušies profesionālās izglītības iestādēs, kādu priekšmetu beigās nav nokārtojuši un ir palikuši bez izglītības dokumenta. Arī viņiem ir iespēja gada laikā papildināt trūkstošo un iegūt atestātu par vispārējo vidējo izglītību. Ir īpaši gadījumi, kad profesionālie sportisti, modeles vai topošie mākslinieki nevar savienot savus sapņus ar izglītību, tāpēc tālmācība ir vienīgā iespēja iegūt izglītības dokumentu.

Tādēļ nesolīsim to, kas arī tālmācībā nav iespējams un nemaldināsim topošos izglītojamos ar lētiem reklāmas trikiem. Izglītība tomēr ir īpaša joma, kurā jābūt ļoti atbildīgiem. Sargāsim kā acuraugu izglītības kvalitāti tālmācībā un dosim iespēju pacelt savu dzīvi augstākā līmenī tiem, kuri beidzot ir saņēmušies pabeigt skolu!

Rīgas Tālmācības vidusskolas dibinātāja 

Dr.paed., Mg.psych. Ilze Kalniņa  

26447772
Ilze.kalnina@talmacibasvsk.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!