Foto: AFI
Vilciena avārija Ventspilī, kuras rezultātā aizdegās deviņas cisternas ar degvielu, iespējams, notikusi, jo nav ievērots sarkanais - kustību aizliedzošais - vilcienu satiksmes luksofora signāls, informēja Dzelzceļa policijas preses sekretāre Dzintra Dzene.

imageFoto galerija

Pēc negadījuma netika atrasti vilciena mašīnists un viņa palīgs. Dzelzceļa policijas pārvaldes preses sekretāre Dzintra Dzene informēja, ka negadījuma vietā atrastas divu cilvēku mirstīgās atliekas. Iespējams, bojā gājušie ir lokomotīves mašinists un viņa palīgs - 1975. un 1979.gadā dzimuši vīrieši, taču viņu pesonības tiks precizētas, saņemot tiesu medīcīniskās ekspertīzes rezultātus.

Netālu no negadījuma vietas bijis arī stacijas sargs, kurš jau sniedzis liecības, šodien īpaši sasauktā preses konferencē pastāstīja Ventspils domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Vītoliņš.

"Latvijas Dzelzceļa" (LDz) sabiedrisko attiecību pārstāve Biruta Sakse sacīja, ka LDz skatījumā par avārijas iemesliem spriest vēl esot pāragri - katastrofa bijusi pārāk nopietna, lai izteiktu pārsteidzīgus minējumus. Pēc ugunsnelaimes pilnīgas novēršanas avārijas iemeslus skaidros gan LDz, gan Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.

Dzelzceļa policijā ir izveidots operatīvā darba grupa šī negadījuma izmeklēšanai. Par notikušo sākts kriminālprocess pēc Krimināllikuma 257.panta 2.daļas - par dzelzceļa, ūdens vai gaisa transporta kustības drošības vai ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu vai par tehniski bojāta dzelzceļa, ūdens vai gaisa transportlīdzekļa apzinātu laišanu ekspluatācijā, ko izdarījis transporta darbinieks, ja tas izraisījis katastrofu, avāriju vai citas smagas sekas. Minētais likuma pants vainīgās personas paredz sodīt ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz 15 gadiem.

Kā informēja Ventspils pašvaldībā, arī Valsts policijas Ventspils pilsētas un rajona policijas pārvalde par minēto avāriju ir ierosinājusi kriminālprocesu, kuras ietvaros noskaidros avārijas apstākļus un peronu atbildību.

Negadījums noticis, kad kravas vilciens, braucot no Jelgavas uz Ventspili, iespējams, šķērsojis pārmijas pie sarkanā luksofora signāla, ietriecoties stāvošā vilciena sastāvā. Ienākot stacijā, vilciens vēl strauji bremzējis, tomēr sadursmi novērst nav izdevies, bet pēc tam izcēlies ugunsgrēks.

Sākotnēji izskanēja informācija, ka sadursmes rezultātā pieci vagoni noskrēja no sliedēm, bet vēl pieci palika uz tām, un izcēlās ugunsgrēks. Savukārt Vītoliņš stāstīja, ka no sliedēm noskrējuši trīs vilciena vagoni. Pēc Vītoliņa vārdiem, sadursme notika, kad stacijā "Ventspils 2" ienāca dubultlokomotīve ar dīzeļdegvielas cisternu sastāvu. Šis vilciena sastāvs ietriecās desmit stāvošās degvielas cisternās, trīs no kurām apgāzās. Tieši šīs degvielas cisternas aizdegās.

Sakse informēja, ka negadījumā pilnībā vai daļēji sadeguši 13 vagoni no abiem vilcienu sastāviem. Ugunsgrēkā ir cietusi gan vilciena lokomotīve, gan arī infrastruktūra. Patlaban vēl neesot noskaidrots, kādiem uzņēmumiem piederēja krava. Vienā cisternā ietilpst 50 līdz 60 tonnas degvielas, zināja teikt Sakse.

Sakse pastāstīja, ka Eiropas Savienības direktīvas prasa uzņēmumiem, kas veic šāda tipa pārvadājumus, veikt apdrošināšanu vai tai līdzvērtīgus pasākumus. LDz meitas uzņēmumam "LDz Cargo" ir trīs miljonu latu depozīts "Swedbank", un no šīs naudas būs iespējams segt dažādus izdevumus, kas saistīti ar negadījumu.

Viena no cietušajā sastāvā esošajām degvielas cisternām veiksmīgā kārtā neesot aizdegusies. Situācijas nopietnību radīja tas, ka avārijas vietā, uz blakus esošajām dzelzceļa sliedēm, atradās sastāvs ar ķīmisku kravu - nitrilakrilskābi. Visas nitrilakrilskābes cisternas, pateicoties glābšanas dienestu operatīvai rīcībai, tika nekavējoties pārvietotas no avārijas vietas drošā attālumā. Tas maksimāli samazināja avārijas bīstamību gan apkārtējai teritorijai, gan glābšanas dienestu darbiniekiem.

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Inga Vetere pastāstīja, ka glābējiem izdevās kilometra attālumā novirzīt cisternas, kuras pēc avārijas neaizdegās. Tā kā sakarsušās cisternas ar degvielu varēja sprāgt, ievērojami tika ierobežota transporta kustība šajā apkārtnē.

Vilciena avārija notika ap plkst.9.50, savukārt izsaukumu uz negadījumu glābēji saņēma plkst.10.06. Nekavējoties tika izziņots īpaši paaugstinātas bīstamības ugunsgrēks un plašās ugunsnelaimes dzēšanai tika mobilizēti ļoti lieli glābēju spēki.

Kā informēja Vetere, notikuma vietā kopumā strādāja 14 autocisternas, viens šļūteņu automobilis un divi ugunsdzēsības vilcieni - viens no Ventspils un viens no Jelgavas. Dzēst ugunsgrēku bija devušies ugunsdzēsēji no dažādām tuvākām un tālākām vietām - no Talsiem, Stendes, Kuldīgas, Liepājas un pat četras automašīnas no Rīgas.

Notikuma vietā kopā ar ugunsdzēsējiem strādā arī īpašas automašīnas no uzņēmumiem "Ventamonjaks" un "Ventbunkers". Degviela tika dzēsta ar īpašām putām. Uz Ventspili devās arī VUGD priekšnieks Ainārs Pencis, kuram šodien aprit tieši trīs gada šajā amatā.

Kopīgiem spēkiem ugunsgrēku izdevās lokalizēt plkst.12.31, taču dažās vietās degšana turpinājās. Pēc liesmu nodzēšanas glābēji dzesēja apkārt esošās dzelzceļa cisternas. Pēcpusdienā ap plkst.15.30 notikuma vietā bija palikušas piecas ugunsdzēsēju mašīnas un tika prognozēts, ka jau tuvākajā laikā dzēšanas darbi būs pabeigti pilnībā.

No negadījuma vietas, kas atrodas netālu no pilsētas robežas jau Tārgales pagastā, līdz tuvākajiem dzīvojamo māju masīviem ir trīs kilometri, taču atsevišķas mājas atrodas arī tuvāk. 200 līdz 300 metru attālumā no negadījuma vietas atrodas divstāvu dzīvojamā māja, taču tai reālu draudu neesot bijis un cilvēkus evakuēt nav bijis nepieciešams. Arī pilsētai nekāds apdraudējums neesot bijis, sacīja Vītoliņš.

Pēc ugunsgrēka izcelšanās daļēji tika slēgta kustība pa netālu esošo Ventspils - Rīgas šoseju, kas tagad nav traucēta. Negadījums ietekmēs pasažieru vilcienu kustību, jo tikusi bojāta dzelzceļa infrastruktūra. Kā aģentūrai LETA stāstīja LDz, vilcieni no Rīgas uz Ventspili pagaidām kursēs līdz Tukumam, bet tālāk pasažieri tiks vesti ar autobusiem, savukārt no Ventspils pasažieri ar autobusiem tiks vesti līdz pat Rīgai.

Degošo cisternu liesmas bija tik lielas, ka bija redzamas no vairāku kilometru attāluma. Līdz ugunsgrēka vietai nokļūt nebija iespējams, jo atbildīgie dienesti visus interesentus apturēja vēl vairāk nekā kilometru pirms ugunsgrēka vietas.

Kā ziņots, līdzīgs negadījums notika 1998.gada 1.novembrī Vecumniekos, kur notika vilciena sastāva avārija, kurā no 55 vagoniem, kas bija pildīti ar dīzeļdegvielu, 14 nogāja no sliedēm, apgāzās un aizdegās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!