Atsevišķu AS "Latvijas valsts ceļi" īstenoto miljoniem latu vērto projektu lielais sadārdzinājums, iespējams, nav noticis tikai inflācijas dēļ, konstatēts portāla "Delfi" rīcībā esošajā Eiropas investīciju fonda, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas un Eiropas Komisijas programmas ES fondu projektu atbalstam jaunajās dalībvalstīs (JASPERS) ietvaros veiktā pētījumā Latvijā.
JASPERS uzdevuma mērķis bija noteikt faktorus, kas ietekmē izmaksu palielināšanos autoceļu un dzelzceļu būves sektorā, un izdarīt ieteikumus Latvijas valdībai šīs ietekmes samazināšanai.

Pētījumā konstatēts, ka "Latvijas valsts ceļi" "ir acīmredzot saskārušies ar lielām grūtībām", kā tas redzams pēc piedāvājuma rezultātiem "TEN Road Network" un Saulkrastu apvedceļa būvniecībā. " Mēs neesam pārliecināti, ka sākotnējo izmaksu tāmes un piedāvājuma cenu lielās izmaiņas šajos projektos ir pilnībā izraisījuši inflācijas faktori, un mums ir nopietnas bažas par "Latvijas Valsts ceļu" "Metodisko vadlīniju ceļu projektu izmaksu / labumu ekonomiskajai izvērtēšanai" atbilstību drošu budžeta aprēķinu izveidošanas nolūkiem," norāda ārvalstu eksperti.

JASPERS pētījumā konstatēts, ka , piemēram, Jēkabpils – Varakļāni ceļa izbūves izmaksas sākotnējā pieteikumā tika lēstas 29,7 miljonu eiro apmērā, bet vēlāk budžets pārskatīts un apstiprināts 43,1 miljona eiro apmērā. " Izskatās ļoti neiespējami, ka tik liels izmaksu pieaugums tiek izskaidrots tikai ar būvniecības inflāciju, un izraisa būtiskus jautājumus par pašreizējo izmaksu novērtēšanas un budžeta sagatavošanas metožu atbilstību," norādīts pētījumā.

Ārvalstu eksperti arī norāda, ka "projektēšanas konsultanti autoceļu un dzelzceļa projektu iepriekšējās projektēšanas un detaļprojekta tāmju sagatavošanai izmanto metodes, kas balstās uz resursiem, bet individuālajiem konsultantiem nākas izmantot tikai savu veselo saprātu, lai noteiktu darbaspēka, iekārtu un materiālu resursu apjomus, kādi nepieciešami konkrētajiem būvniecības darbiem, un vienību izcenojumus, kas šiem resursiem tiks piemēroti. Tas nozīmē, ka pastāv neatbilstību iespēja starp dažādu konsultantu veidotajām tāmēm."

Eksperti pētījumā konstatējuši arī vairākas citas nepilnības ceļu un dzelzceļa būvniecības projektos, tostarp to, ka darba devējs nav nopietni centies veicināt starptautisku konkurenci par lieliem būvniecības projektiem, turklāt ārvalstu būvniekus attur no dalības konkursos vairāki patlaban spēkā esošie normatīvi.

JASPER iesaka valdībai darīt visu valsts attīstības tempu mazināšanai. "Lai gan tas ir politikas jautājums, mēs iesakām apsvērt attīstības tempa optimizēšanu, lai veidotu saprātīgu līdzsvaru starp piedāvājumu un pieprasījumu un ļautu būvniecības nozarei attīstīties reālākā ātrumā, "teikts pētījumā, norādot, ka pašreizējais attīstības temps izraisa "pārkaršanu".

Konsultants iesaka prognozēto būvniecības izmaksu inflāciju noteikt 15% īstermiņā un ieviest valstiskas vadlīnijas resursam atbilstošām izmaksu novērtēšanas metodēm, lai uzlabotu izmaksu novērtēšanas atbilstību un uzticamību. Mēs arī iesakām Satiksmes Ministrijai izskatīt iespēju ieviest riska vērtējuma tehniku kā ilgtermiņa prioritāti, lai uzlabotu izmaksu novērtēšanas atbilstību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!