Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Andrejs Požarnovs (TB/LNNK) trešdien pēc speciālistu uzklausīšanas pauda pārliecību par Dienvidu tilta drošību, bet izrādīja satraukumu par to, kā tilts izskatīsies uz svētku kartītēm.
Komiteja pēc partijas "Jaunais laiks" (JL) domes frakcijas ierosinājuma ārkārtas sēdē vērtēja Dienvidu tilta drošību.

Jautājums par Dienvidu tilta drošību aktualizējies pēc tam, kad Dienvidu tilta celtnieki veica tilta izturības pārbaudi, pēc kuras Dienvidu tilts deformējās. Atsevišķi ārvalstu eksperti publiski rosinājuši veikt atkārtotu tilta izturības ekspertīzi, atgādināja JL frakcijas vadītājs Olafs Pulks.

Uz domnieku jautājumu krustugunīm par tilta drošību atbildēja Dienvidu tilta būves direkcijas vadītājs Eduards Raubiško, brīžiem pat saskaišoties "par jautājumu neprofesionalitāti un preses izplatītajām baumām".

Raubiško uzsvēra, ka tilta pārbaudes rezultāti esot vairāk nekā apmierinoši. Pārbaudē izmantota tiltam neizdevīgākā slodžu kombinācija, kuras rezultātā tilta konstrukciju izliece bijusi tikai 63% no projektā pieļaujamās, spriegošanas pārbaudes rezultāti - 70% no pieļaujamajiem, tāpat normas robežās bijusi dinamikas pārbaude. "Rezultāti nav tik izcili kā estakādēm, bet atrodas labā zonā," viņš piebilda.

Pārbaudes laikā Dienvidu tilta izliece bijusi 18,3 centimetri, bet līdzīgam tiltam Krievijā - 62 centimetri. Tiltam ar vantīm ieliece ir normāla parādība, skaidroja Raubiško, piebilstot, ka būtu iespējams uzbūvēt tiltu arī bez izliecēm, bet tad tas tiešām būtu "zelta tilts". "Projektētājiem jāņem vērā arī ekonomiskais faktors," viņš piebilda.

Pēc slogošanas palikuši acij pamanāmi "konstruktīvi viļņi", un to veido palikusī izliece - 13 milimetri tēraudam un astoņi milimetri betonam. "Tā ir pieļaujamā materiālu šļūde pēc slodzes. Pārējās konstrukcijas atgriezās savā vietā, bet piloni pārbaudes laikā darbojās vispār izcili," sacīja direkcijas vadītājs.

Raubiško atzina, ka vienmēr var uzbūvēt labāk, bet jārēķinās ar to, ka šāds tilts esot pirmais Latvijā. Ja mūsu valstī tiktu celts trešais šādas konstrukcijas tilts, tad rezultāti būtu izcili. "Šāda tilta būvēšana ir ļoti smalka tehniska spēle, un palikušās ielieces ir trotuāru un vanšu spriegošanas nianšu dēļ," viņš skaidroja, piebilstot, ka pēc šī tilta uzbūvēšanas par tilta būvniekiem izrādot interesi ārvalstīs, piemēram, Baltkrievijā.

Dienvidu tilta būves direkcijas vadītājs arī aicināja "vienreiz beigt izplatīt dezinformāciju par to, ka Dienvidu tilts esot pasaulē dārgākais", norādot, ka Šveicē uzbūvēts nedaudz garāks un divreiz šaurāks tilts, kas maksājot četrus miljonus dārgāk, turklāt presē izskanējusī informācija par tilta dārdzību neesot korekta, jo aprēķinos netiekot ņemtas vērā tilta estakādes, kaut arī objekta summa esot kopā ar tām.

Atbildot uz jautājumiem par atkārtotas pārbaudes nepieciešamību, Raubiško uzsvēra, ka tā būtu lieka naudas izšķiešana, jo slogošana notikusi pareizi, turklāt visam tilta būvniecības procesam sekojuši un atzinumus ekspertīzē devuši arī ārvalstu eksperti.

Runājot par ārvalstu ekspertu bažām, Raubiško ironizēja: "Ja kāds var veikt ekspertīzi pēc fotogrāfijas, tad viņš ir tik izcils eksperts, ka jāieraksta Ginesa rekordu grāmatā. Turklāt, ja garu tiltu nofotografētu no viena gala un saspiestu uz A4 formāta lapas, varētu pat izveidot noslēgtu apli."

Ar presē citēto zviedru ekspertu esot sazinājies tilta projektētājs un eksperts viņam par saviem izteikumiem atvainojies, norādīja Raubiško.

Pēc atbilžu uzklausīšanas Požarnovs norādīja, ka tilts esot izcila būve. "Tuvojas vēlēšanas, tādēļ kādam ir vēlēšanās iemest darvas karoti medus mucā. Pēc dzirdētā no speciālistiem uzskatu, ka tilts ir drošs, bet tagad vajadzētu vairāk satraukties par to, vai tiltu varēs likt uz svētku kartītēm," sacīja komitejas priekšsēdētājs.

JL pārstāvji gan izteica priekšlikumu, ka tiltam vajadzētu veikt atkārtotu pārbaudi, bet komitejā vairs nebija kvoruma un priekšlikums netika pieņemts.

"Es būtu mierīgāks, ja tomēr tiktu veikta atkārtota pārbaude," sacīja Pulks, gan piebilstot, ka "tad varētu izjukt plānotā pompozā tilta atklāšana".

Ja tilts būtu jāvērtē desmit ballu skalā, Raubiško tiltam liktu septiņas balles. "Izcili nav, un ļoti labi arī nav - ir labi," sacīja Raubiško.

Dienvidu tilts tika pieņemts ekspluatācijā.

Dienvidu maģistrāles pirmā kārta - tilts pāri Daugavai un estakādes pāri Krasta un Maskavas ielai - satiksmei tiks atklāta līdz 17.novembra pusnaktij, savukārt gājējiem tilts būs atvērts no 17.novembra plkst.18.

Dienvidu tilta un estakāžu pāri Krasta un Maskavas ielai kopējais garums ir 2,5 kilometri. Tiltam ir trīs satiksmes joslas katrā virzienā, veloceliņš un gājēju ietve katrā pusē. Dienvidu tilts ir 803 metrus garš un 34,28 metrus plats. Atļautais braukšanas ātrums uz tilta būs 70 kilometri stundā.

Dienvidu tilta uzdevums ir nodrošināt satiksmi starp Pārdaugavas dienvidrietumu daļu un Rīgas labā krasta rajoniem - Latgales un Vidzemes priekšpilsētu, Ziemeļu rajonu, nešķērsojot pilsētas centru un tādējādi mazinot satiksmes sastrēgumus. Tāpat tilts ļaus apiet pilsētas centru tranzīta satiksmei virzienā uz Jelgavu, Bausku, Ogri, Siguldu, Saulkrastiem, Vecmīlgrāvi un Carnikavu. Jaunais tilts dos iespēju samazināt transporta plūsmu Krasta ielā un 11.novembra krastmalā, kā arī pār Salu tiltu.

Tilta skiču projektu kā galvenais projektētājs izstrādāja SIA "Tiltprojekts" Georgija Rusinova vadībā. Tilta konstrukcijas tā saucamo šprengeļu jeb mazo vanšu tilta sistēmu radīja Sanktpēterburgas projektēšanas institūts "Institut Giprostroimost Sankt-Peterburg" galvenā inženiera Igora Koļuševa vadībā. Tilta galvenais arhitekts ir Ingurds Lazdiņš no projektēšanas grupas "Arhitektonika".

Tilta celtniecības ģenerāluzņēmējs ir AS "Dienvidu tilts", kurā apvienojušās sešas lielākās Latvijas celtniecības kompānijas, kuras ir specializējušās tieši tiltu izbūves darbos un kuru darbinieki ir savas nozares profesionāļi ar ilgstošu darba pieredzi gan Latvijā, gan ārvalstīs. Tās ir: SIA "Skonto būve", AS "Latvijas tilti", AS "BMGS", SIA "Tilts", SIA "Rīgas tilti" un SIA "Viadukts". Dienvidu tilta būvniecība tika sākta 2004.gada novembrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!