Foto: DELFI
"Maxima" lielveikala sabrukšanas galvenais iemesls ir slikti un pavirši izveidotās tērauda siju savienojuma vietas, uzskata Somijas kompānijas "Rak Tek Solutions" galvenais inženieris, igaunis Tomass Kaljass.

Igauņu inženiera atzinums ir sabrukšanas iemeslu sākotnējā versija un neatkarīgs pētījums, kas balstīts uz publiskajā telpā pieejamiem vizuālajiem materiāliem gan pirms, gan pēc sabrukšanas.

Kaljass uzskata, ka traģēdijas galvenais iemesls ir jumta slodzes neizturēšana, ko izraisījuši vāji izveidoti savienojumi. Tiek norādīts, ka tērauda siju stiprinājumu vietas nav bijušas pietiekami labi savienotas, tērauda sijas savienotas ar neatbilstošām skrūvēm un bijis nepietiekams to skaits.

"Apakšējā savienojuma vieta ir vismaz divreiz vājāk izveidota kā projektā," teikts slēdzienā.

Eksperts norāda, ka bildēs redzamie sabrukušie griesti ir stiprināti ar tik lieliem smagumiem neatbilstošām skrūvēm.

Kaljass uzsver, ka bildēs redzams – tērauda konstrukcijas nav ielocījušās no svara, tādējādi vienkārši ir "atsprāgušas stiprinājuma vietas". To apliecinot arī aculiecinieku teiktais, ka dzirdēti skaļi plaukšķi, kas varētu būt no savienojuma vietu "izsprāgšanas".

Pēc eksperta teiktā, skrūvju izvietojums savienojumu vietās arī nav bijis tehniski pamatots, jo spēku iedarbība uz katru skrūvi nav bijusi sabalansēta. Vairākas skrūves savienojumu vietās esot bijušas vienkārši bezjēdzīgas, jo tās nav turējušas nekādus spēkus. Stiprinot savienojumus, īpaši vērā nav ņemts centrtieces spēks. Tieši centrtieces spēka iedarbība ir ļoti būtiska šādos savienojamos, bet skrūvju izvietojumu un spēku iedarbību var prognozēt ar speciālām metodēm.

"Tāpēc var teikt, ka "Maxima" sabrukšanu izraisīja ne pēc dizaina veidotie un kļūdaini sastiprinātie savienojumi. Izmantotās skrūves nav bijušas atbilstošas tik lieliem tērauda savienojumiem. Katrā savienojuma vietā bija jābūt vēl vismaz astoņām skrūvēm, un konstrukcijā, lai nostiprinātu savienojumus, vajadzētu vēl lielus atlokus," uzskata Kaljass.

Lai apstiprinātu savas aizdomas un palīdzētu izmeklētājiem, Kaljass aicina pēc glābšanas darbu beigām negadījuma vietā, ievērojot visus drošības pasākumus, veikt testus un eksperimentus, kuros ar daudzām kamerām varētu fiksēt sabrukuma brīdi, kas tādējādi atrisinātu visus strīdus par sagrūšanas iemesliem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!