Foto: LETA
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) otrdien, kā solīja, iesniegusi valdībai prasības, kuras skar pasažieru pārvadājumu finansēšanu.

Kā biznesa portālam "Nozare.lv" skaidroja LPPA izpilddirektors Ivo Ošenieks, līdz 31.maijam valdībai ir jāpieņem lēmumi par pārvadātāju finanšu stabilizāciju un jāmaina naudas finanšu plūsma. Tas nozīmē, ka līdzekļi, kas bija paredzēti gada beigām, ir jānovirza pirmā ceturkšņa pārvadātāju zaudējumu segšanai.

Tāpat līdz 1.augustam Satiksmes ministrijai esot jāiesniedz pieprasījumus Ministru kabinetam par papildu līdzekļu 8,2 miljoni latu piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, lai varētu nosegt pērnā gada 1,9 miljonu latu valsts neatmaksātās zaudējumu kompensācijas un varētu segt šī gada zaudējumus.

Tāpat LPPA līdz 1.jūlijam prasa sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā izmaiņas Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, lai novērstu pretrunu likumā par reģionālo vietējas nozīmes apstiprinātā maršrutu tīkla finansēšanas kartību, jo pasūtītāji ir plānošanas reģioni, bet ne pašvaldības. Reģionālo vietējo nozīmes maršrutu sabiedriskā transporta pakalpojumu finansēšana nav paredzēta no pašvaldību budžetiem.

Tāpat LPPA pieprasa atcelt jaunos valdības noteikumus par zaudējumu segšanas kārtību, jo tie ir pretrunā ar Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes regulas par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, normām.

LPPA lūdz līdz 1.jūnijam sagatavot valdības noteikumu izmaiņas, tajos paredzot obligātu indeksācijas kartību valsts budžetā paredzētajai zaudējumu kompensācijai, ja palielinās nodokļi, degvielas, energoresursu un citu pakalpojumu cenas vairāk nekā par 5%.

Tāpat līdz 1.augustam LPPA valdībai prasa izstrādāt Autoostu pakalpojumu finansēšanas modeli un līdz 31.decembrim nodot autoostu pārraudzību VSIA "Autotransporta direkcija" pārraudzībā.

Ja LPPA līdz 31.maiiam nesaņems informāciju par iepriekš minēto prasību izpildes virzību, tad jūnijā uzsāks akcijas "Diena bez sabiedriskā transporta" sagatavošanu, lai pievērstu sabiedrības uzmanību par valsts institūciju attieksmi pret valsts iedzīvotājiem, kā pasažieriem, tā arī pārvadātājiem.

Jau ziņots, ka Satiksmes ministrija (SM) uzskata, ka plānotie fiskālie pasākumi ir pietiekami, lai šajā un nākamajā gadā sabiedriskā transporta pārvadājumi tiktu pietiekami nodrošināti. Svarīga ir pašvaldību un pārvadātāju izpratne par situāciju, kā arī vēlme kopā ar valsti rast risinājumus un strādāt pie pasažieru pārvadājumu optimizācijas pasākumiem, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja SM pārstāvis Rolands Rumba.

10.maijā SM valsts sekretārs Anrijs Matīss, tiekoties ar Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas pārstāvjiem, atzina, ka valsts budžeta konsolidācijas dēļ dotāciju apjoms pasažieru pārvadātājiem šajā gadā samazināts par pieciem miljoniem latu, tomēr SM visu pagājušo gadu un arī šogad intensīvi strādājusi, lai ar Latvijas Pašvaldību savienību un pārvadātājiem īstenotu iepriekš pārspriestos pasākumus, kuri vērsti uz pārvadājumu izmaksu samazināšanu un maršruta tīklu reisu optimizāciju.

Šogad kopējais dotācijas apjoms sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, salīdzinot ar 2011.gadu, ir samazināts par pieciem miljoniem latu jeb 10%.

Pēdējo četru gadu laikā finansējums ir sarucis no 74,4 miljoniem latu 2008.gadā līdz 46,5 miljoniem latu 2012.gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!