Foto: LETA

AS "Pasažieru vilciens" no "Autotransporta direkcijas" (ATD) saņēmis piedāvājumu no maija slēgt 37 dzelzceļa reisus, biznesa portālu informēja AS "Pasažieru vilciens" valdes loceklis Mārtiņš Jirgens.

Jirgens šādu ierosinājumu vērtē kā "neloģisku un neizprotamu", jo valdība dzelzceļa transportu definējusi kā prioritāru attiecībā pret autobusiem.

ATD pārstāvji pagaidām komentārus nesniedz.

ATD priekšlikuma īstenošanas rezultātā varētu ietaupīt ap 800 000 latu, taču šī piedāvājuma akceptēšana liegs vasarā uz Jūrmalu un citām vietām norīkot papildu vilcienus, sacīja Jirgens

PV uzskata, ka ir iespējams atrast līdzekļus, nesamazinot vilcienu reisu skaitu un pilnveidojot paralēlo autobusu un dzelzceļa maršrutu tīklu. Pozitīvs piemērs esot Igaunija, kura tīklu ir pilnveidojusi un palielinājies pa dzelzceļu pārvadāto pasažieru skaits - ka autobusi reģionos, kur kursē vilcieni, pasažierus pieved līdz konkrētai dzelzceļa stacijai, un paralēlie reisi tiek likvidēti. Tāpat tiek likvidētas situācijas, kur autobuss atiet piecas minūtes pirms vilciena atiešanas.

Kā skaidroja Jirgens, pasažierus var pievest no tālākiem reģioniem līdz Saulkrastiem, kur tālāk ātrvilciens nogādā pasažierus Rīgā nepilnā stundā, savukārt ar autobusa pasažieris Rīgā nokļūtu pēc pusotras, sastrēgumu laikā - pēc divām stundām. Turklāt bojāts tiekot arī autoceļš. Pozitīvs piemērs esot Tukums, kur no 1.marta palielināts vagonu skaits līdz sešiem un apkārtējo reģionu iedzīvotāji labprāt izmanto ātrvilciena pakalpojumus. Labi plānota pārsēšanās punktu izveide ļaušot ietaupīt un nevajadzēšot slēgt reisus.

Patlaban tiek izmantots 21 līdz 22 elektrovilcieni, taču jau no 2015.gada tiek plānots izmantot 34 elektrovilcienus. Maršrutu intervālu plānots samazināt līdz pat 15 un 20 minūtēm, savukārt ATD piedāvājums esot pretrunā visiem šiem plāniem.

Kā norādīja Jirgens, ja tiktu nodrošināta reisu regularitāte, pasažieru skaits palielinātos par vairāk nekā 10%. Ja 37 reisi tikšot likvidēti, tad pēc pāris gadiem, kad tiks piegādāti jaunie vilcieni, atgūt pasažierus nebūšot iespējams, turklāt būšot problēmas arī ar mašīnistu piesaisti, kuri tagad jāatbrīvo no darba un pēc diviem gadiem, teorētiski, jāpieņem atpakaļ. Jau tagad esot problēmas nokomplektēt mašīnistu sastāvu, jo viņiem ir iespēja gan strādāt Polijā un Vācijā, gan pāriet darbā uz "LDz Cargo", kas varot maksāt lielākas algas, sacīja Jirgens.

Dzelzceļa darbinieku arodbiedrības pārstāvis Vladimirs Novikovs savukārt norāda, ka reisu samazināšanas gadījumā no darba būs jāatbrīvo mašīnisti, pavadoņi un kasieri, līdz ar to iespējams, ka tiks rīkoti streiki.

PV arī skaidro, ka šogad par 20% palielinājusies infrastruktūras maksa, kas attiecīgi prasa vēl papildu četrus miljonus latu. Ja tiks samazināts reisu skaits, par infrastruktūru būšot jāmaksā tikpat, bet izmaksas pieaugs "LDz Cargo", kas nozīmēšot, ka kravu pārvadājumi kļūs dārgāki un var zaudēt konkurencē kaimiņiem, sacīja Jirgens.

PV vadība ir gatava dialogam ar ATD un Satiksmes ministriju, taču uzsver, ja dzelzceļš netiek uzskatīts vairs par prioritāru, tā ir valsts politikas maiņa un par jautājuma risināšanu jālemj Satiksmes ministrijai. Tajos reģionos, kur nav dzelzceļa, jābrauc ar autobusu, tur, kur ir dzelzceļš - brauc pa dzelzceļu, uzsver PV. Plānots tuvākajās dienās šo jautājumu pārrunāt ar ministrijas valsts sekretāru Anriju Matīsu.

Kā ziņots, PV parakstījis līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!