Foto: DELFI

Valdība otrdien vēl neizlēma par 89 100 latu piešķiršanu Eiropas ārkārtējo notikumu numura 112 zvanu apstrādes sistēmas darbības nodrošināšanai līdz šā gada beigām.

Pie šī jautājuma ministri atgriezīsies pēc divām nedēļām.

Iekšlietu ministrijā (IeM) skaidro, ka 112 zvanu apstrādes sistēmas attīstībai šobrīd nav pieejams neviens finansējuma avots. Saskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) aplēsēm 89 100 latu ir minimālais finansiālo resursu apjoms, kas šogad nepieciešams sistēmas nodrošināšanai līdzšinējā līmenī.

Valdība otrdien uzdeva IeM sagatavot un iesniegt izskatīšanai valdībā rīkojuma projektu par 89 100 latu piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, lai šogad nodrošinātu 112 zvanu apstrādes sistēmas darbu.

Vienlaikus IeM pauž gatavību aktualizēt valdībā 2010.gada 17.septembrī apstiprināto koncepciju "Vienotas tehnoloģiskās platformas izveide tālruņa numura 112 lietotājiem un pārējiem īso kodu lietotājiem, kas sniedz ārkārtas un neatliekamo palīdzību".

Dokuments tiks aktualizēts, ievērojot pēdējo gadu operatīvo un palīdzības dienestu strukturālās izmaiņas, lai gadījumā, ja tiek atrasts finansējuma avots, varētu sagatavot pieteikumu ārkārtējo notikumu numura 112 zvanu apstrādes sistēmas attīstības projekta realizācijai.

Ārkārtējo notikumu numuru 112 VUGD uztur un apkalpo kopš 1997.gada. Sistēma tika izstrādāta un iespēju robežās pakāpeniski attīstīta, šim mērķim praktiski nesaņemot valsts budžeta līdzekļus, skaidrots valdībā iesniegatjos dokumentos. Pakalpojuma attīstībai un sakārtošanai atbilstoši Eiropas Savienības (ES) prasībām un vienotas tehnoloģiskās platformas nodrošināšanai līdz šim finansējums nav piešķirts.

IeM norāda, ka esošā ārkārtējo notikumu numura 112 zvanu apstrādes sistēma šobrīd ir morāli un tehniski novecojusi – tiek lietota novecojusi datortehnika un telefoncentrāles, kā arī sarunu ieraksta sistēma. Sakaru aparatūras programmnodrošinājums neatbilst mūsdienu prasībām. Šie trūkumi būtiski apdraud 112 zvanu apstrādes sistēmas nepārtrauktu darbību.

Lai nodrošinātu kvalitatīvu un ES prasībām atbilstošu palīdzības sniegšanas pakalpojumu, ir nepieciešams izstrādāt un īstenot sistēmas attīstības projektu – veidot vienotu ārkārtējo notikumu numura 112 zvanu apstrādes sistēmas platformu visiem zvanu apstrādē iesaistītajiem operatīvajiem un palīdzības dienestiem izmantojot vienotu vai vismaz pilnībā savietojamu sistēmu kopumu.

Tas ļautu būtiski samazināt reaģēšanas laiku un palielināt informācijas apmaiņas drošību. Papildus tam ir nepieciešams noteikt vienotus principus tehnoloģisko resursu attīstībai visiem ārkārtējo notikumu numura 112 zvanu apstrādes sistēmā iesaistītajiem operatīvajiem un palīdzības dienestiem tā, lai viena dienesta modernizēšana neizjauktu tehnoloģisko sadarbību starp pārējiem.

Ārkārtējo notikumu numura 112 zvanu apstrādes sistēmas mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem iespēju savlaicīgi un kvalitatīvi pieteikt izsaukumu un saņemt operatīvo vai palīdzības dienestu palīdzību.

Zvanot uz ārkārtējo notikumu numuru 112, var izsaukt operatīvos dienestus atrodoties jebkurā Eiropas valstī. Zvaniem uz ārkārtējo notikumu numuru 112 ir piešķirta augstākā prioritāte, tīklu pārslodzes gadījumā šie zvani tiek savienoti prioritārā kārtā, apejot rindu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!