Rīgas domes neprasmīgas projektu vadības un neekonomiskas rīcības dēļ Dienvidu tilta būvniecības izmaksas no plānotajiem 108,84 miljoniem latu (pirmajai kārtai - 64,79 miljoni, otrajai kārtai 44,05 miljoni latu) kopumā ir pieaugušas līdz 570,14 miljoniem latu, norāda Valsts Kontrole. Kopumā izšķērdēti 27 miljoni latu.

Revīzijā konstatēts, ka lielāko daļu sadārdzinājuma veido izvēlētais būvdarbu finansēšanas modelis, kas paredz tilta būvniecībai ņemtā aizņēmuma atlikto maksājumu līdz 2010. gadam, tādējādi Dienvidu tilta būvniecības izmaksas palielinot par 264 miljoniem jeb par 87%.


imageFoto galerija


Tāpat arī revīzijā noskaidrots, ka, Pašvaldība vienojoties ar tilta būvnieku par izmaiņām norēķinu kārtībā, tilta būvniecības laikā ir pretlikumīgi saskaņojusi ekonomiski nepamatotus būvdarbu izmaksu sadārdzinājumus, tādējādi izšķērdējot Pašvaldības finanšu līdzekļus 27 miljonu latu apmērā.

Valsts kontrole (VK) konstatēja, ka, jau uzsākot Dienvidu tilta būvniecības projekta izstrādi, nav veikta saprātīga plānošana. Pirms lēmuma pieņemšanas par tilta būvniecības uzsākšanu Pašvaldība nav noteikusi ne projekta īstenošanas gaitu, ne termiņus, ne sasniedzamos rezultātus.

Tāpat tā nav veikusi atbilstošus un pietiekamus pētījumus par projektam izvirzāmajām prasībām un to ietekmi uz transporta kustības problēmu risināšanu Rīgā, kā arī nav izstrādājusi projekta tehniski ekonomisko pamatojumu, lai varētu pretendēt uz Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansējumu.

Revīzijā tika konstatēts, ka iepirkumi Dienvidu tilta projektēšanai un būvniecībai veikti neatbilstoši normatīvo aktu prasībām. Konkursa rezultātā ir noslēgti Pašvaldībai neizdevīgi būvniecības līgumi.

Tā, piemēram, RD, neievērojot konkursa nolikuma prasību, ka līgumcena būvdarbu apjoma palielināšanās gadījumā var tikt palielināta tikai 10% apmērā, ir noslēgusi līgumu, tajā iekļaujot nosacījumus, kas ļauj neierobežoti palielināt līgumcenas sadārdzinājumu.

VK norāda, ka Pašvaldība, vienojoties ar "Deutsche Bank" AG, par aizdevumu 567 miljonu latu apmērā tilta būvniecībai, rīkojusies apejot normatīvajos aktos noteikto aizņemšanās kārtību.

Normatīvo aktu prasības Pašvaldība nav ievērojusi, arī veicot ar tilta būvniecību saistīto darījumu uzskaiti grāmatvedībā.

Par revīzijā konstatēto VK informēs prokuratūru.

Ģenerālprokuratūras preses pārstāvis Andrejs Vasks portālam "Delfi" apstiprināja, ka revīzijas materiāli no VK prokuratūrā saņemti. Pēc iepazīšanās ar tiem prokuratūra lems par tālāko rīcību.

Reaģējot uz šīm zinām, Ministru prezidents Valdis Dombrovskis lūgs pašvaldību lietu ministru Edgaru Zalānu (TP) iepazīties ar situāciju un iesniegt valdībai priekšlikumus, "ko valdība var darīt". Intervijā LNT Dombrovskis atzina, ka ziņas par līdzekļu izšķērdēšanu Dienvidu tilta būvniecība nebija pārsteigums, jo visiem sen bija zināms, ka tas ir "gluži vidējā kvalitātē" uzbūvēts, taču viens no dārgākajiem tiltiem.

VK iepriekš nolēma atstāt bez izskatīšanas Rīgas domes (RD) sūdzību par Dienvidu tilta būvniecības revīziju un apstiprināt revīzijas rezultātus. RD plāno šo lēmumu mēneša laikā pārsūdzēt Augstākās tiesas Senātā, informēja RD Sabiedrisko attiecību nodaļā.

RD iepriekš pārsūdzēja VK atzinumu par Dienvidu tilta projektēšanas, būvniecības un finansēšanas atbilstība normatīvo aktu prasībām.

Valsts kontrole (VK) iepriekš atzinusi, ka ir konstatēti būtiski pārkāpumi Dienvidu tilta būvniecības procesā.
Kopumā pirmās divas tilta būvniecības kārtas izmaksājušas aptuveni 600 miljonus latu. Tiltam ir trīs satiksmes joslas katrā virzienā, veloceliņš un gājēju ietve katrā pusē. Dienvidu tilts ir 803 metrus garš un 34,28 metrus plats. Atļautais braukšanas ātrums uz tilta - 70 kilometri stundā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!