Foto: DELFI
Valsts kontrole (VK) revīzijā secinājusi, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija pašlaik pati nosaka savu pakalpojumu tarifus, lai gūtu 10% peļņu, taču vairāki tarifi noteikti nepamatoti, un, piemēram, par valsts tehniskās apskates pakalpojumi šoferi pārmaksā.

VK norāda, ka CSDD apstiprina tarifus daļai pakalpojumu, kurus sniedz, pildot deleģētus valsts pārvaldes uzdevumus. Līdz ar to nav ievērota normatīvajos aktos noteiktā prasība, kas paredz Ministru kabineta kompetenci šo tarifu apstiprināšanā, un nav nodrošināta valsts uzraudzība pār monopolstāvoklī esošās struktūras uzdevumu izpildi.

Pašlaik ar tarifiem CSDD izpilda pašas noteikto prasība gūt 10% peļņu, "atsevišķu CSDD pakalpojumu tarifi ir noteikti nepamatoti, nesasaistot tos ar pašizmaksu vai veicot šķērssubsīdijas citiem pakalpojumiem. Līdz ar to klienti par atsevišķiem pakalpojumiem, piemēram, transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati, pārmaksā, savukārt, par citiem pakalpojumiem samaksā mazāk nekā pakalpojumu pašizmaksa vai pat saņem bezmaksas pakalpojumu, piemēram, transportlīdzekļu norakstīšanas pakalpojumu.

VK konstatēja, ka tehniskās kontroles pakalpojumu nodošana privātajām sabiedrībām ir notikusi bez atklātas atlases procedūras, nenodrošinot visiem privātajiem komersantiem vienlīdzīgas konkurences iespējas. VK norāda uz risku, ka arī turpmākā komersantu akreditācija tehniskās kontroles pakalpojumu sniegšanai būs formāla, jo komersanti, darbojoties tehniskās kontroles tirgū pēdējo 15 gadu laikā, ir guvuši būtiskas priekšrocības turpmākai akreditācijai.

Tāpat CSDD ir radījusi labvēlīgus finansiālos apstākļus akreditētajām privātajām kapitālsabiedrībām, nodrošinot to darbības rentabilitāti, secinājusi VK. Tas panākts, nododot komersantiem tehniskās kontroles stacijas, kurās ir liela transportlīdzekļu plūsma un izdevīgs investīciju atmaksāšanās periods, bet ne kontroles stacijas (Balvos, Alūksnē un Gulbenē) ar nelielu transportlīdzekļu plūsmu.

Valsts kontrole secina, ka Satiksmes ministrijas (SM) īstenotā CSDD pārvaldības politika ir jāpilnveido, lai nodrošinātu CSDD akcionāra funkciju efektīvu izpildi. SM kā valsts kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētājai ir tiesības ietekmēt CSDD darbības stratēģiju, arī noteikt sabiedrības darbības rezultātus, līdzsvarot darbības finanšu un sociālos mērķus. SM šīs tiesības nav pilnībā izmantojusi, kā rezultātā CSDD izstrādā un īsteno ilgtermiņa attīstības plānus, pati nosakot peļņas apmērus, investīciju apjomus un virzienus.

Tāpat VK secināja, ka normatīvie akti paredz sodu transportlīdzekļa vadītājam par transportlīdzekļa vadīšanu bez derīgas tehniskās apskates, taču nenosaka mehānismus un transportlīdzekļu īpašnieku atbildību par tādu transportlīdzekļu pienācīgu uzglabāšanu vai likvidāciju un noņemšanu no uzskaites. Apmēram pusei jeb 46,8% (537 640) no reģistrētajiem transportlīdzekļiem šā gada 1.janvārī nebija derīgas tehniskās apskates.

Normatīvo aktu nepilnību dēļ 2009.gadā budžetā netika ieskaitīti vismaz 199 166 lati kā valsts nodeva par transportlīdzekļiem ar derīgu tehnisko apskati, jo normatīvie akti paredz nodevas maksājumu tikai par kārtējo gadu, bet nenosaka prasību par nodevas samaksu, ja iepriekšējos gados transportlīdzeklis bijis reģistrēts Latvijā, bet par to nav maksāta nodeva.

Revīzija CSDD veikta par laika posmu no 01.01.2008. līdz 30.06.2010.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!