Foto: LETA
Mediju ietekmēšana un pirkšana, ar mērķi mākslīgi uzturēt pozitīvu tēlu sabiedrībā Rīgas pašvaldībā ir īpaši labi saeļļots mehānisms, kas darbojas gandrīz vai bez jebkādām bojājumu pazīmēm. Ne tikai valdošie rātskungi, bet arī naudaskāra un paklausīga darbinieku kopa ik dienu apkalpo savus naudas devējus, rūpējas, ka tik kāda kritikas darvas karote neiekrīt saldajā lišķības medus podā, bet, ja iekrīt, tad aši zvejo ārā, atspēkojot izskanējušo kritiku.

Ceturtdienas rītos, ieslēdzot Eiropas hītu radio, var dzirdēt Rīgas mēra it kā neitrālās un tikai ar tiešajiem darba uzdevumiem saistītās atbildes uz it kā nejaušiem iedzīvotāju jautājumiem. Raidījuma vadītājs nolasa jautājumu, un tam seko pēc skaņas jau agrāk ierakstīta Nila Ušakova atbilde par labajiem darbiem Rīgā, piemēram, nesen kā Rīgas domes vadība rūpējas, lai neceltos siltuma tarifi. Šāda lielīšanās un savas personas popularizēšana priekšvēlēšanu periodā par budžeta līdzekļiem ir ne tikai nepieņemama, bet arī pretlikumīga.

Rīgas domes vadība labi saprot, ka mediji ir vārti uz rīdzinieku prātiem, ikdienas steigā un informācijas gūzmā bieži vien ir grūti atdalīt patiesību no sagrozītas un tendenciozas informācijas vai pat meliem. Dažkārt kādā medijā parādās plaša, pozitīva intervija ar domes priekšsēdētāju vai viņa vietnieku, kam pēc kāda laika seko apmaksāta un likumīga Rīgas pašvaldības reklāma, kas ir atbilstoši noformēta un atrodas tai paredzētā vietā. Vai tā ir sakritība? Domāsim paši.

Nesen sabiedrībā sašutumu izraisīja ziņa, ka domes rīkotajā konkursā par pašvaldības informācijas izvietošanu drukātajos medijos, regulāri uzvar vienīgais pretendents, Saskaņas centra deputāta Andreja Kozlova bijušās sievas Janīnas Tolkunovas uzņēmums "Mediaservice". Par summu, kas krietni pārsniedz miljonu eiro un galu galā ir rīdzinieku nodokļos samaksātā nauda, šis it kā politiski neitrālais uzņēmums dažādos drukātajos izdevumos, liela Nilu Ušakovu, Andreju Kozlovu, Mihailu Kameņecki un citus Saskaņas un Gods kalpot Rīgai biedrus. Turklāt līdzekļi, kas plānoti trim gadiem, iztērēti jau pusotrā gadā. Apskaužami tempi un jaunas iespējas atkal par kādu miljonu palielināt pirktajiem rakstiem tērējamo nodokļu naudu. Rīgas mēram ir nevis jābēg no raidījuma "De facto" žurnālistes, bet jāskaidro, kā šī rīdzinieku nauda ir iztērēta un kāds pilsētai no tā labums. Glaimojošas intervijas ar vairakkārt saskaņotiem labvēlīgiem jautājumiem, vai ne mazāk pozitīvi un Rīgas domes politisko vairākumu slavinoši raksti – tā ir informēšana par pašvaldības aktualitātēm pēc "Saskaņas" un "Gods kalpot Rīgai receptes".

Cits, nu jau digitāls informācijas avots, portāls riga.lv, aizvadītajā gadā no Rīgas budžeta saņēma 927 tūkstošus eiro, bet šogad ieplānoti 720 tūkstoši. Portālā apkopota visdažādākā informācija, kura daļēji lasītājam var būt noderīga, tomēr citi raksti vairāk piedienas privātam izklaides medijam. Pašvaldības portālā ir jāievieto iedzīvotājiem nepieciešama informācija, kas tieši saistīta ar pašvaldību, bet izklaides žurnāla raksti nav jāgatavo, jāievieto un jāuztur par nodokļu maksātāju naudu.

Šobrīd nav grūti apjukt un kļūdīties, puspatiesību sajaukt ar taisnību, apmaldīties skaitļu, faktu un dažādo skaidrojumu labirintos. Lai nepazaudētu sevi, pieņemsim informāciju kā patiesu tikai tad, kad būsim to pārbaudījuši.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!