Foto: Publicitātes attēls
Saeima 2.lasījumā atbalstījusi deputātu priekšlikumu, kas aizliedz tabakas izstrādājumu izvietošanu tirdzniecības vietās, izņemot specializētos veikalus, kādu Latvijā nav. Gadījumā, ja priekšlikums tiks pieņemts arī 3.lasījumā, legālo cigarešu tirdzniecība Latvijā faktiski tiks aizliegta, dodot vaļu kontrabandas darboņiem.

Pretēji Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdēs izdiskutētajam, argumentētajam lēmumam neatbalstīt priekšlikuma iekļaušanu Tabakas aprites likumprojektā, kā arī Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) un Latvijas Darba devēju konfederācijas iebildumiem Saeima 2.lasījumā atbalstīja vairāku deputātu grupas priekšlikumu.

Iepriekš neformālās sarunās izskanēja iecere tabakas izstrādājumu tirdzniecību nodalīt no pārējām pārtikas un nepārtikas precēm, taču pašreizējā redakcijā priekšlikums paredz pilnībā aizliegt cigarešu un citu tabakas izstrādājumu izvietošanu tirdzniecības vietās. Kā vienīgais izņēmums ir paredzēti specializēti veikali, taču tādu Latvijā nav. LTRK, Latvijas Tirgotāju asociācija un Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadība vēstulē, kas adresēta visām Saeimas frakcijām, uzsver, ka pēc būtības šā priekšlikuma pieņemšanas rezultātā legālie tabakas produkti nonāk identiskā pozīcijā kā nelegālā tirgus produkti, tādējādi paverot "zelta āderi" cigarešu kontrabandistiem.

Iedragās legālo cigarešu tirdzniecību
Finanšu ministrija vēstulē Saeimas Sociālo un darba lietu komisijai brīdināja, ka "pastāv risks tam, ka priekšlikums varētu negatīvi ietekmēt legālo tirdzniecību, tajā pat laikā veicināt nelegālo tabakas izstrādājumu tirdzniecību, samazinot legālo tabakas izstrādājumu tirdzniecības vietu skaitu, īpašu lauku apvidos un Latgales reģionā, jo legālajiem, licencētajiem tabakas izstrādājumu mazumtirgotājiem būs jāpārkārto tirdzniecības vietas vai jāizveido specializētas tabakas izstrādājumu tirdzniecības vietas jeb specializētie tabakas izstrādājumu veikali".

Pēc Finanšu ministrijas domām, liela daļa no legālajiem mazumtirgotājiem to nespēs nodrošināt un tiem būs jāatsakās no tabakas izstrādājumu tirdzniecības licences. Jau tāpat dažāda veida legālās tabakas izstrādājumu tirdzniecības ierobežojumu rezultātā tirdzniecības vietu skaits katru gadu samazinās. Pēdējo sešu gadu laikā tas jau ir sarucis par 2216 jeb 26,1%.

Slogs mazajiem un vidējiem veikaliem
Latvijas Tirgotāju asociācijas aprēķini liecina, ka vienas tirdzniecības vietas pielāgošanai jaunajām prasībām nepieciešami no 700 līdz 1000 eiro, bet kopumā Latvijas tirgotājiem izmaksas sasniegtu ap 3 miljoniem eiro. Turklāt šīs ir aplēses, gadījumā, ja cigaretes būs jāglabā speciālos metāla skapjos, novietojot tās "zem letes", lai pircēji neredz. Ja jāveido specializētas tirdzniecības vietas vai pat veikali, tad izmaksas būs vēl lielākas. Ja lielajām, ārzemniekiem piederošajām veikalu ķēdēm, kuru peļņa ir mērāma miljonos eiro, tādas iespējas būs, tad mazajiem un vidējiem Latvijas veikalniekiem jauni tēriņi bēdīgākajā scenārijā var nozīmēt bankrota spriedumu.

Gandrīz puse no tirdzniecības vietām no cigarešu pārdošanas gadā nopelna mazāk nekā 700 eiro. Par mazo un vidējo veikalnieku nelielo peļņu no cigarešu pārdošanas gan nav jābrīnās – cigaretes ir viens no visvairāk ar nodokli apliekamajiem produktiem, jo vairāk nekā 80% no cigarešu paciņas mazumtirdzniecības cenas veido akcīzes nodoklis un PVN. Šobrīd Latvijā ir 4202 tirdzniecības vietas, no tām 279 ir lielveikali.

Veicinās kontrabandas uzplaukumu
Paredzētās izmaiņas līdz ar pastāvošo tabakas izstrādājumu cenu starpību kaimiņvalstīs tikai veicinās nelegālo tirdzniecību, kas šobrīd sasniedz 30% no tabakas izstrādājumu patēriņa. Pēdējo gadu laikā nelegālā cigarešu tirgus īpatsvara ievērojamo samazināšanos ir sekmējis tiesībsargu efektīvais darbs kontrabandas apkarošanas jomā, bet ar vieglu roku viss paveiktais darbs var tikt iznīcināts.

Interesanti, ka konkrētajam priekšlikumam deputāti nav pievienojuši nekādu pamatojumu. Līdzšinējās diskusijās Sociālo un darba lietu komisijā deputātu vienīgie argumenti bija "tā vajag, jo man tā liekas pareizi" vai arī "tā vajag, jo citās valstīs tas ir ieviests". Arī Veselības ministrija nav informējusi par līdzīgu ierobežojumu efektivitāti tajās valstīs, kur tie ir ieviesti.

Somijā ieguvēji bija lielveikali
Arī Konkurences padome ir aicinājusi Saeimu "rūpīgi izvērtēt, vai attiecībā uz iesniegtajiem priekšlikumiem ir pietiekams pamatojums, kas balstīts uz tirgus situācijas analīzi, un vai nepieciešama papildu izpēte, lai prognozētu priekšlikumu iespējamo ietekmi un sasniegtu likumā paredzēto mērķi". Somijas pieredze liecina, ka šādi ierobežojumi ir rezultējušies tirgus pārdalē mazumtirdzniecībā – pieprasījums pēc tabakas izstrādājumiem pārliecinoši ir mainījies lielu tirdzniecības tīklu virzienā.

Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas sniegto informāciju šāds priekšlikums pirms tā pieņemšanas jāpaziņo Eiropas Komisijai un dalībvalstīm un jādod tām iespēja sniegt atzinumus 3 līdz 6 mēnešu laikā. Pretējā gadījumā šī norma var tikt atcelta un Latvijai var tikt piemērotas soda sankcijas. Minēto procedūru pirms attiecīgā normatīvā akta pieņemšanas veikušas arī citas ES dalībvalstis.

Vēstulē Saeimas frakcijām uzņēmējus pārstāvošās organizācijas atgādina, ka likumprojekta mērķis ir pārņemt nacionālajā likumdošanā ES Tabakas Produktu direktīvu, kas ir jāizdara līdz šī gada 20. maijam. LTRK jau vairākkārt ir vērsusi uzmanību uz to, ka novēlota direktīvas normu pārņemšana var aizkavēt saskaņā atbilstoši jaunajām prasībām saražoto legālo produktu nonākšanu tirgū, radot pieprasījumu pēc kontrabandas preces. Deputātu priekšlikums draud aizkavēt direktīvas pieņemšanu vēl par 3-6 mēnešiem. Līdz ar to Latvija riskē ne tikai ar bargām soda sankcijām, bet arī ar ievērojamiem akcīzes nodokļa zaudējumiem, mākslīgi radot legālo tabakas izstrādājumu deficītu. Jāpiemin, ka Igaunija iepriekš minēto iemeslu dēļ līdzīgu priekšlikumu ir svītrojusi no likumprojekta, kas pārņem direktīvu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!