Foto: DELFI.lt

Krievija ar savu militāro aktivitāti pret NATO un Ziemeļvalstīm, kopš marta izraisot gandrīz 40 dažādu incidentu, ir iesaistījusies "bīstamā balansēšanā uz kara robežas", atsaucoties uz pirmdien publiskotu ziņojumu, vēsta aģentūra "Bloomberg".

Incidenti parāda "ļoti satraucošu ainu", kad plašā teritorijā regulāri tiek pārkāptas valstu gaisa telpu robežas, ir jāaktivizē ārkārtas gaisa aizsardzība, gandrīz notikušas lidaparātu sadursmes gaisā, tuva sastapšanās jūrā un citas bīstamas darbības, teikts Eiropas Vadības tīkla (ELN) ziņojumā.

Ar kodolieročiem bruņotas valsts un kodolieročiem bruņotas alianses sliktās attiecības "labākajā gadījumā ir bīstamas", bet sliktākajā tās var izrādīties "katastrofālas", brīdina ELN, kas apvieno Eiropas bijušos aizsardzības un ārlietu ministrus.

Incidentu, kuros iesaistīti Krievijas un NATO bruņotie spēki, intensitāte un nopietnība ir jūtami pieaugusi kopš Krimas aneksijas, uzsvērts Londonā bāzētās grupas paziņojumā.

"Lai gan līdz šim no tiešas militāras konfrontācijas ir izdevies izvairīties, Krievijas agresīvā militārā izrādīšanās un Rietumu spēku gatavība atbildēt palielina nejaušas eskalācijas risku un draud ar kontroles zaudēšanu pār notikumiem," brīdina ELN.

Analizējot incidentus ar NATO, Ziemeļvalstu un Krievijas iesaistīšanos, ELN secina, ka Krievijas spēki "ir autorizēti un iedrošināti" rīkoties daudz agresīvāk.

NATO spēku virspavēlnieks Eiropā ģenerālis Filips Brīdlovs pagājušajā nedēļā norādīja, ka Krievija pēdējās nedēļās Eiropas gaisa telpā izmanto lielākus un sarežģītākus militāro lidmašīnu formējumus, kas varētu liecināt par Maskavas vēlmi parādīt sevi kā lielvaru.

Lai gan lielākā daļa ziņojumā uzskaitīto incidentu var tikt saukti par "rutīnas" vai "gandrīz rutīnas", tiek izcelti arī 11 nopietnāki starpgadījumi un trīs tādi, kas "ar lielu iespējamību" varēja izraisīt negadījumu vai tiešu militāru konfrontāciju.

Starp trim bīstamākajiem ir 3. martā noticis incidents, kad lidsabiedrības SAS pasažieru lidmašīna, kas pacēlās no Kopenhāgenas lidostas, gandrīz sadūrās ar Krievijas izlūkošanas lidmašīnu, kura pārvietojās gaisā bez transpondera - ierīces, kas identificē lidaparātu.

Tāpat pie bīstamajiem izcelts 5. septembra incidents, kad no Igaunijas pierobežas nolaupīts un uz Krieviju aizvests Igaunijas Drošības policijas darbinieks, kā arī iespējamās Krievijas zemūdenes medības Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos oktobrī.

NATO iznīcinātāji vairākkārt ir pacēlušies gaisā, kad Krievijas kaujas lidmašīnas un bumbvedēji tika pamanīti virs Baltijas, Ziemeļjūras un citur. Dažos gadījumos Krievijas lidmašīnas neizmantoja borta transponderus, "radot draudus civilajām lidmašīnām", liecina NATO ziņotais.

2014. gadā NATO lidmašīnas Krievijas lidaparātus virs Eiropas pārtvērušas jau vairāk nekā 100 reizes, kas ir trīs reizes vairāk par pagājušā gada kopējo skaitu, paziņoja NATO ģenerālsekretārs Jens Stoltenbergs.

Krievijas militārā aktivitāte un notikumi Ukrainā ir palielinājuši potenciālos draudus pret Latviju, Lietuvu un Igauniju, norāda "Bloomberg". 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!