Foto: DELFI Aculiecinieks
2011.gada 7.septembris bija diezgan parasta trešdiena, arī "Delfi" redakcijā - ierastā ziņu plūsma, ikdienas notikumi, līdz pēcpusdienā Krievijas ziņu aģentūrās parādījās skops virsraksts par lidmašīnas katastrofu Jaroslavļā.

Ziņām papildinoties, drudžaina informācijas meklēšana un gaidīšana sākās daudzās Eiropas valstīs - Latvijā, Zviedrijā, Baltkrievijā, Slovākijā, Čehijā, jo lidmašīnas katastrofā bija gājusi bojā viena no spēcīgākajām Kontinentālās hokeja līgas (KHL) komandām - Jaroslavļas "Lokomotiv", kuru pārstāvēja vairāki slaveni ārzemju hokejisti.

Latvijai šī izvērtās par vienu no melnākajām dienām mūsu valsts sporta vēsturē, jo šī katastrofa aiznesa arī izcilā hokejista, Latvijas izlases kapteiņa Kārļa Skrastiņa dzīvību. 

Ardievu, Kārli!


Foto: F64

Nacionālajā Hokeja līgā (NHL) ieguvis "dzelzs vīra" apzīmējumu, Kārlis Skrastiņš 2010./2011.gada sezonas beigās nolēma atgriezties Eiropā, tuvāk mājām, un pieņēma Jaroslavļas "Lokomotiv" kluba piedāvājumu. Rīgas "Dinamo" gan arī vēlējās iegūt pieredzējušo aizsargu, taču Kārlis nolēma parakstīt finansiāli izdevīgāko "Lokomotiv" līgumu, bet pēc vienas sezonas atgriezties Rīgā un mājās noslēgt savu ilgo un spožo hokejista karjeru.

Skrastiņam tā arī nebija lemts aizvadīt nevienu spēli KHL - lidmašīna "YAK-42", ar kuru uz pirmo sezonas spēli Minskā devās "Lokomotiv" komandu, avarēja neilgi pēc pacelšanās…

Atvadīšanās no Skrastiņa uzskatāmi parādīja, cik cienīts un mīlēts Latvijā ir hokejs - to cilvēku rinda, kas "Arēnā Rīga" vēlējās pateikties hokejistam par viņa devumu izlasē un Latvijas vārda nešanā pasaulē, tajā lietainajā 16.septembra dienā bija garumgara. Kārļa komandas biedri izlasē, valstsvienības fani sarkanajos hokeja kreklos, skolnieki, biroju darbinieki, pensionāri, vīrieši un sievietes - tūkstošiem "paldies" un "ardievu".

Pēc Kārļa palika viņa meitas un kopā ar aizsargu Oskaru Bārtuli iesāktā bērnu hokeja nometne, kurā šā sporta veida knifus apgūst nākamie Latvijas izlases spēlētāji.

Zaudētās zvaigznes


Foto: LETA

Tā kā Jaroslavļas "Lokomotiv" ir spēcīgs un bagāts hokeja klubs, tas arī 2011.gadā varēja atļauties iegādāties zvaigznes - Skrastiņu, zviedru vārtsargu Stefanu Līvu, leģendāro slovāku uzbrucēju Pāvolu Demitru, čehu Karelu Rahūneku, kuram bija uzticēti komandas kapteiņa pienākumi. 

Šī traģēdija kļuva globāla, jo savus bijušos komandas biedrus pieminēja arī NHL klubos, īpaši Dalasas "Stars", kuras aizsargs bija Skrastiņš, un Kolorādo "Avalanche", kuru savulaik pārstāvēja gan Skrastiņš, gan aviokatastrofā bojā gājušais baltkrievu uzbrucējs Ruslans Salejs

Vairāku valstu izlasēs tika iemūžināti bojā gājušo hokejistu numuri. Šai ziņā vissmagāk cietusī bija Čehijas valstsvienība, kas iemūžināja uzreiz trīs numurus - "4", "15" un "63", ar kuriem spēlēja Karels Rahūneks, Jans Mareks un Jožefs Vasīčeks.

Bojā gājušo hokejistu piemiņa tika godināta gan ar viņiem veltītiem turnīriem, gan piemiņas labdarības spēlēm Eiropā un Ziemeļamerikā, turklāt šajā atbalsta piedalījās ne tikai hokejisti, bet arī citu sporta veidu pārstāvji un klubi.

Traģēdijas izmeklēšana


Foto: Itar-Tass/Scanpix

Pēc notikušās lidmašīnas avārijas Krievijā sākās diezgan pamatīgas "raganu medības" - licences zaudēja ne tikai avarējušās lidmašīnas operētāji "Jak Servis", bet arī vairākas citas lidkompānijas, kuru lidaparāti neesot atbilduši drošības normām.

Starpvalstu aviācijas komitejas (SAK) vairākus mēnešus ilgusī izmeklēšana atklāja, ka lidmašīna esot bijusi tehniskā kārtībā, izmantotā degviela esot bijusi atbilstošas kvalitātes un visa aparatūra darbojusies normāli. Avārijas oficiālā versija - viens no pilotiem pacelšanās laikā nevilšus spiedis bremžu pedāļus. Eksperti uzskatīja, ka šo kļūdu varēja pieļaut gan lidmašīnas komandieris Andrejs Solomencevs, gan otrais pilots Igors Ževelovs, kurš esot bijis "negatīvā medicīnisko preparātu iespaidā" - viņa asinīs konstatētas fenobarbitāla pēdas, kas ir aizliegts preparāts aktīviem pilotiem.

Viens no avārijas faktoriem bijis arī aviokompānijas vadības nepietiekami veiktā pilotu kvalifikācijas kontrole, jo lidošana ar "YAK-42" atšķiras no jaunākajām "YAK-40" sērijas lidmašīnām dēļ aprīkojuma izvietojuma.

"Lokomotiv" atdzimšana


Foto: RIA Novosti/Scanpix

Zaudējuši visu komandu, Jaroslavļas hokeja klubs tomēr neatteicās no hokeja un KHL arī tajā gadā. 2011./2012. gada sezonu "Lokomotiv" ļoti veiksmīgi aizvadīja Krievijas Augstākajā hokeja līgā (VHL), bet KHL atgriezās 2012./2013.gada sezonā.

Un arī jaunajā "Lokomotiv" komandā bija Latvijas spēlētājs - arī pēc jauna sastāva nokomplektēšanas spēcīgajai komandai pievienojās Rīgas "Dinamo" rezultatīvākais spēlētājs Miķelis Rēdlihs. 

Pirmo atgriešanās sezonu "Lokomotiv" noslēdza ceturtajā vietā Rietumu konferencē, bet "play-off" pirmajā kārtā ar 2-4 piekāpās "Severstaļ" vienībai.

Aizvadītajā sezonā Jaroslavļas "Lokomotiv" Rietumu konferences kopvērtējumā ieņēma pēdējo vietu, kas garantē iekļūšanu Gagarina kausa izcīņā, taču izslēgšanas spēlēs parādīja "raksturu", tiekot līdz konferences finālam, pusfinālā ar 4-2 pārspējot "zvaigžņoto" Sanktpēterburgas SKA. Rietumu konferences finālā ar 1-4 piekāpās Prāgas "Lev".

Neilgi pirms 2014./2015. gada sezonas sākuma "Lokomotiv" pameta Miķelis Rēdlihs, bet bez latviešiem šī komanda nav palikusi - to pārstāv cits Latvijas izlases uzbrucējs Jānis Sprukts. Viņš jau ir paguvis nopelnīt rezultativitātes punktus sezonas pirmajā spēlē, kurā "Lokomotiv" gan atzina SKA pārākumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!