Droša elektroauto uzlāde mājās
Nākotne, uz kuru neizbēgami virzāmies
Teksts: Ketija Nuķe-Osīte
Foto: Kārlis Dambrāns/"Delfi"/Publicitātes foto
Latvija strauji pietuvojusies brīdim, kad pa tās ceļiem ripo teju seši tūkstoši uzskaitē esošu elektroauto – 2023. gada 3. ceturksnī tie bija 5938, redzams Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datos. Publiskās komerciālās uzlādes stacijas, pieaugot elektroauto skaitam, kļūst arvien mazāk aktuālas, jo lādēt elektroauto tikai šādā veidā nozīmē tam veltīt laiku īpaši, bieži vien tas ir arī neekonomiski. Elektroauto īpašnieki arvien biežāk izvēlas ierīkot uzlādes staciju mājās, kas ļauj braucamrīku lādēt nakts stundās, sekot līdzi uzlādes izmaksām un vienkārši ir ērtāk. Taču – vai privātās uzlādes stacijas ierīkošanā pievēršam pietiekami lielu uzmanību tam, lai tā būtu uzstādīta droši?
Šobrīd vidējais Latvijas elektroauto īpašnieks savu uzlādes staciju ir ierīkojis privātmājā, elektrību iegūstot no īpašumā uzstādītiem saules paneļiem, ieskicē Gatis Arājums, “Schneider Electric” produktu attīstības vadītājs Baltijas valstīs. Joprojām gan nākas saskarties ar dažādiem stereotipiem, piemēram, ka elektroauto uzlāde prasa ilgu laiku, ar to var braukt tikai pa pilsētu, publiskās uzlādes stacijas nav pieejamas un tamlīdzīgi. Lai gan lēniem soļiem, izpratne par elektroauto ikdienas lietošanu mainās.

Un mainās arī vietas, kur uzstāda mājas uzlādes stacijas, – tie vairs nav tikai "wallbox" privātmājas garāžā vai pie mājas ārsienas. Šobrīd var novērot, ka par savu uzlādes staciju parūpējas arī tie, kas dzīvo daudzdzīvokļu mājās. Process ir sarežģītāks, taču visa pamatā saglabājas uzsvars uz to, ka uzlādes stacija ierīkota, ņemot vērā pieejamo elektrības pieslēguma jaudu, brīvo slodzi, kuru atvēlēt elektroauto lādēšanai, kā arī pašas automašīnas uzlādes jaudu. Ja šos elementus neņem vērā, var attapties pie sasistas siles – automašīna gluži vienkārši nelādēsies (vai tas notiks ļoti lēnām), jo tajā iebūvētais invertors ierobežos uzlādi.
Gatis Arājums

"Schneider Electric" produktu attīstības vadītājs Baltijas valstīs

"Standarta dzīvokļos mums lielākā daļa iedzīvotāju dzīvo, izmantojot maksimālo daļu. Starpība tāda, ka dzīvokļu īpašniekiem kādreiz, padomju laikā, kad būvēja šīs ēkas, mājas elektrotehnika nebija tik jaudīga. Visas kontaktligzdas bija desmit ampēru, tātad tās bija kārtu zemākas. Tējkanna 650–700 vatu, ilgāk vārījās. Tagad ieslēdzam, minūte – un gatavs! Tai ir jauda augšā, tā momentānā jauda, un tā ir problēma, kas veidojas. Eiropas Savienība tagad sāk no energoefektivitātes viedokļa ierobežot elektroietaises, neražojot vairs tik jaudīgas."

Kas jāņem vērā, lai pārliecinātos, ka uzlādes stacija ierīkota droši?
Vadošie elektroenerģijas tirgotāji šobrīd aktīvi aicina mājsaimniecības samazināt elektrības pieslēguma jaudas. Savukārt mūsu sadzīvē aizvien vairāk ikdienā izmantojamo ierīču darbojas ar elektrību. Un veidojas paradokss – kā to savienot ar elektroauto mājas uzlādes stacijas ieviešanu? Arājums vērš uzmanību uz elektrības pietiekamību mājsaimniecībā: ja vienlaikus darbojas siltumsūknis, virtuvē liela rosība ap cepeškrāsni, vannasistabā dūc veļas žāvētājs, ievada automāts kādā brīdī izslēgs kādu no ierīcēm. Lai tas nenotiktu, noteikti jāuzstāda slodzes releji jeb kontrolieri, kas "runā" ar elektroauto un padod uzlādei tik daudz elektrības, cik konkrētajā brīdī ir pieejams. "Tas nozīmē, ka pašam nevajag nekādus papildu darbiņus veikt – ja tur ir tas, tad neslēdzam iekšā to. Bet tev to nevajag darīt [manuāli]. Visu var brīvi darīt, mašīna lādējas," skaidro Arājums. Atkarībā no elektrotīkla noslogojuma, baterijas atlikuma un uzstādītā lādētāja elektroauto uzlāde pie mājas lādētāja aizņem vidēji no stundas līdz četrām.

Elektroauto uzlādei nepieciešamas atbilstošas drošības sistēmas, kas ražotas, balstoties uz Eiropas Savienības normatīviem. Brīdī, kad Latvijā uzplaiksnīja saules bateriju izbūve privātmājās, atklājās, ka lielākoties uzstādot nav uzlikti visi nepieciešamie drošības elementi, zina stāstīt Arājums. Līdzīga situācija ir ar elektroauto uzlādes stacijām – pirms ierīkošanas jāatceras, ka stacija mijiedarbojas ar automašīnas bateriju, kas pakļauta laikapstākļiem, dažādām temperatūrām un tamlīdzīgi. Lai nenotiktu īssavienojums, jābūt uzstādītām visām drošības ierīcēm.
Kad runājam par pašām stacijām, elektroauto, kuru var pievienot, ir divas strāvas, kas ir ar divām dažādām rakstura īpašībām. Ir līdzstrāva (jo mašīnas akumulators – tā ir līdzstrāva, līdzīgi kā baterijā), kurai ir vienas aizsardzības iekārtas, kuras aizsargā no strāvas trieciena un drošības apsvērumu dēļ var atslēgties, ja pēkšņi rodas šāda situācija. Un ir maiņstrāva, kurai raksturlīknes ir citādas, un te arī vajadzīga aizsardzība.
Gatis Arājums, "Schneider Electric" produktu attīstības vadītājs Baltijas valstīs
Šobrīd visām "Schneider Electric" ražotajām uzlādes stacijām ir iebūvēts 6 miliampēru detektors, kas ir obligāta drošības standartu prasība. Gadījumā, ja būs cilvēka acij neredzamas problēmas ar līdzstrāvu un maiņstrāvu, uzlādes stacija vienkārši pārstās strādāt, iedegoties sarkanajai gaismiņai brīdī, kad pie stacijas lietotājs piespraudīs automašīnas lādēšanas kabeli. Drošības detektors ar iekārtām automātiski salāgosies, restartēsies, un pēc brīža, pārspraužot lādētāju, problēmai vajadzētu pazust.

Vēl viens atsevišķs elements, par kura esamību jāpārliecinās, ir automātslēdzis. Automātslēdzis aizsargā no tā, lai uzlādes stacijas kabelis nepārsiltu, nepārkarstu un neizceltos ugunsgrēks. Automātslēdzis iekārtu atslēgs, ja kabelī būs pārslodze. Nākamais drošības elements, kam obligāti jābūt mājās, ir A tipa strāvas noplūdes automāts, sevišķi, ja uzlādes stacija atrodas zem klajas debess un to izmanto ne tikai sausos laikapstākļos, bet arī mitrumā, kad līst vai snieg.

Ikvienam elektroauto lietotājam ir pazīstams "klikšķis", kas norāda uz to, ka automašīna veiksmīgi savienojusies ar uzlādes staciju. Ļoti reti, bet var gadīties situācija, ka kontakti salīp, uzlāde neuzsākas, bet tos atvienot ir bīstami. Tad vienīgais risinājums ir izslēgt automāta slēdzi. Lai izvairītos no šādas bīstamības, ir arī papildu drošības elements – drošības kontakts, kuru uzliek automātslēdzim, paskaidro Arājums. Profesionāls elektriķis būs tas, kurš potenciālo privātās uzlādes stacijas īpašnieku pirms uzstādīšanas par to visu informēs.
Nozīmīgs privāto uzlādes staciju ierīkošanas posms – zinoši elektriķi
Diemžēl dzirdēti dažādi stāsti par to, kā pārkvalificēti meistari neapdomāti uzstāda ne tikai saules baterijas, dzenoties pakaļ milzu pieprasījumam, bet arī elektroauto uzlādes stacijas. Lai Latvijā būtu arvien vairāk informētu profesionālu elektriķu, kas klientu mājās droši uzstādītu uzlādes stacijas, “Schneider Electric” regulāri veic apmācības, kurās informē par minētajiem drošības elementiem. Tām var pieteikties jebkurš elektriķis. Šogad vien notikušas jau četras apmācību sesijas, kuru noslēgumā elektriķi saņem apliecību. To laikā uzņēmuma eksperti apmāca par uzlādes staciju uzbūvi, darbību. “Bet galvenais uzsvars ir tieši uz drošību, uz to, kādi ir standarti, kādas ir prasības, lai lēnām, lēnām mēs maziem solīšiem bīdītos pareizajā virzienā. Lai būtu aizvien vairāk elektriķu, kas zina, ko vajag izdarīt,” saka Arājums.

Elektriķis šobrīd kalpo kā vidutājs starp elektroauto īpašnieku un iespēju uzstādīt savā mājoklī uzlādes staciju. Bez šī profesionāļa to izdarīt nav iespējams. Šī iemesla dēļ “Schneider Electric” apmāca arī elektriķus par elektroauto jaudām, par to, kas slēpjas zem mašīnas pārsega, kādi ir ierobežojošie faktori u. tml. Elektroauto modeļu šobrīd ir daudz, līdz ar to ir jāsaprot, kāda ir nepieciešamā elektroietaise, lai klientam nebūtu problēmu ar mašīnas uzlādi. Uzstādot 11 kW lādētāju trīs fāžu elektrības skapim ar slodzes releju, visam vajadzētu būt veiksmīgi – taču elektriķim ir jāatrisina šis jautājums.

Uzņēmums arī aktīvi iesaistās jauno profesionāļu meistarības konkursā "Skills Latvia". Tehnoloģijas šobrīd mainās tik strauji, ka apstiprinātā mācību programma tām netiek līdzi, tāpēc lielajiem elektroiekārtu uzņēmumiem aktīvi jāiesaistās.
Mēs gribam elektriķus, kuri ir energoefektīvi, kuri zina, kas ir drošība, kuri zina, kas ir automātslēdzis, kā tas aizsargā, ko dara.
Gatis Arājums, "Schneider Electric" produktu attīstības vadītājs Baltijas valstīs
E-mobilitāte un nākotne – kā viss izskatīsies jau pēc dažiem gadiem?
Eiropas Savienības dalībvalstis un automašīnu ražotāji ir izvirzījuši mērķi līdz 2035. gadam pilnībā atteikties no jaunu iekšdedzes dzinēju automašīnu ražošanas. Elektrifikācija ir nākotne, kas neizbēgami tuvojas. “Lēnām, lēnām mēs tur nonāksim. Mēs varam līkumot un teikt: “Nē, mums nepatīk, sāp, grūti, dārgi, negribam mainīties.” Bet, kad gribi, tad ir rezultāts... Re, kur rītdiena!” saka Arājums.

Jau šobrīd veidojas infrastruktūras iedīgļi, lai, mācoties no Norvēģijas, Zviedrijas un citu valstu pieredzes, arī Latvija sakārtotu likumus, kas sekmētu arvien plašāku elektroauto lietojumu. Piemēram, viens no klupšanas akmeņiem ir uzlādes izdevumu iesniegšana grāmatvedībai, ja, piemēram, darbiniekam sedz ceļa izmaksas. To atvieglot palīdz autentifikācijas sistēma, kura brīdī, kad auto pieslēgts pie uzlādes stacijas, automātiski atpazīst auto turētāju un fiksē par uzlādi iztērēto. Un to visu var redzēt lietotnē.
Arājums arī pastāsta, ka uzlāde pie daudzdzīvokļu mājām ar laiku būs vienkāršāka – katram kaimiņam pa savai lietotnei, kurā reģistrēties un redzēt patērētās kilovatstundas. Arī uzlādes staciju ierīkošana kļūs arvien plašāka, jo jau šobrīd Latvijas būvnormatīvu noteikumos prasības elektromobilitātei paredz, ka, būvējot jaunas nedzīvojamas ēkas, kuru projektā ir vairāk par desmit autostāvvietām, jābūt vismaz vienam uzlādes punktam, bet katrai piektajai stāvvietai jābūt aprīkotai ar elektrības kabeļiem. Savukārt jaunas dzīvojamās ēkas būvniecībā, ja projektā ir vairāk nekā desmit autostāvvietu, katrai stāvvietai jāparedz nepieciešamie elektrības kabeļi uzlādes stacijas ierīkošanai. Tas nozīmē – ierīkot savu uzlādes staciju dzīvokļa īpašniekam piemājas autostāvvietā (arī, ja ir iznomāta vai īpašumā) vairs nebūs apgrūtinoši.
"EVlink Home" elektroauto uzlādes stacija
  • Vienkārša, viegli uzstādāma un droša.
  • Aprīkota ar pretatslēgšanas sistēmu.
  • Pielāgojas mājokļa tīkla brīvajai jaudai.
  • Novērsīs pārsprieguma rašanos.
  • Izmantojot elektrības vadus, automātiski komunicē ar elektroauto uzlādes staciju.
  • Pieejama komplektācijā ar uzlādes kabeli un bez.
  • Divas versijas – 7,4 kW un 11 kW jaudas.
  • Sertificēta – atbilst stingrām drošības prasībām.
  • Uzstādi kopā ar “Schneider Electric” slodzes vadības sistēmu papildu drošībai.
  • Brīvi lietojama visu gadu – kā vasaras svelmē, tā ziemas aukstumā.
  • Darbojas gaisa temperatūrā no –30 līdz +50 °C.
  • Uzstādīšanai pie sienas gan iekštelpās, gan ārā.
Decembrī ikvienam elektroauto vadītājam bija iespēja laimēt "Schneider Electric" mājas uzlādes staciju "EVlink Home". Viss, kas bija jādara, – jāiesniedz foto, kurā redzams, cik atraktīvi lādē savu automašīnu pie kādas uzlādes stacijas. Konkursā uzvaras laurus plūc Ēriks J. (erik...@inbox.lv), kurš balvā saņems "Evlink Home" 11 kW 3 fāžu uzlādes staciju, kas aprīkota ar 5 m uzlādes kabeli.
Konkurss noslēdzies
Rihards Janmers
Projekta vadība:
"Delfi Brand Studio"
Saturs:
Projekts sadarbībā ar:
Karīna Sabecka
Izstrāde:
Redaktors:
Kristīne Melne
Līva Lāce
mediju komunkācijas eksperts:
Māris Rītiņš
Dizains:
Copyright © 2023 AS DELFI. All rights reserved.