Foto: LETA
Janvārī jauno automobiļus tirgus turpinājis kritumu – šoreiz 32% apmērā (1133 vienības pret 1656 vienībām pērnā gada janvārī). Tas ir lielākais kritums kopš pandēmijas otrā viļņa, kuru veicinājusi arī klātienes tirdzniecības ierobežojumi, portālu "Delfi" informēja Auto asociācijā.

Janvāra auto pārdošanas dati arī visai uzskatāmi ilustrē to, kā tirdzniecības ierobežojumi ir ietekmējuši valsts ekonomiku. Ja smagais komerctransports jau ne pirmo mēnesi piedzīvo strauju pieaugumu, janvārī uzrādot 90% pieaugumu pret iepriekšējo gadu, tad vieglā komerctransporta pārdošanas apjomi ir piedzīvojuši kritumu 16% jauno un 22% lietoto vieglo komercauto segmentā. Tas ir vērtējams kā indikators, ka tieši mazais bizness uzņem lielāko epidemioloģisko ierobežojumu triecienu.

Lielāko kritumu piedzīvojis lietoto vieglo auto tirgus, tas ir samazinājies par 34% attiecībā pret pērnā janvāri. "Visticamāk, ka gan jauno, gan lietoto vieglo auto pārdošanas apjomu līdzvērtīgo kritumu var izskaidrot ar tirdzniecības ierobežojumiem, jo automašīna ir ilgtermiņa ieguldījums, kura attālinātai iegāde ir visai sarežģīta, sevišķi privātajā sektorā, kur izvēle pamatā tiek izdarīta uz vietas, konkrētajā tirdzniecības vietā," komentē Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Līdz šim auto tirgotāji ir centušies pārstrukturizēt savu uzņēmējdarbību, lai turpinātu darbu, pielāgojoties apstākļiem un neizmantojot valsts atbalsta mehānismus, vai izmantojuši tos minimāli. "Tomēr, ja klātienes tirdzniecības ierobežojumi saglabāsies, arī auto tirdzniecība un pārdošanas apjomi turpinās kristies, arī šai nozarei nāksies lūgt valsts atbalstu," norāda Kulbergs.

"Turklāt, ņemot vērā auto tirdzniecības specifiku ar plašām tirdzniecības vietām, kas neparedz lielu cilvēku pulcēšanos, būtu visai vienkārši nodrošināt arī visaugstākās epidemioloģiskās drošības prasības, ja klātienes tirdzniecībā tiktu atļauta," uzskata Auto asociācijas prezidents.

"Atgādināšu, ka Auto asociācijas biedri valsts kasē ik gadu iemaksā vismaz 210 miljonus eiro nodokļos un daudz labprātāk turpinātu to darīt strādājot, nevis izmantotu valsts atbalsta mehānismus," informē Kulbergs.

"Iepriekšējās krīzēs auto tirgotāji ļoti labi ir apguvuši spēju ātri mobilizēties, pielāgoties un izdzīvot pašu spēkiem. Taču situācijā, kad valsts ir noteikusi klātienes tirdzniecības ierobežojumus, arī iespējas pielāgoties ir ierobežotas. Šai situācijai ievelkoties, mēģinājumi izdzīvot pašu spēkiem sāk zaudēt racionālo jēgu, tādēļ aicinu valdību tuvākajā laikā atjaunot klātienes tirdzniecību, nodrošinot visas epidemioloģiskās prasības," mudina Auto asociācijas prezidents.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!