Mūsdienās strauji attīstās ne tikai automašīnas, bet arī to atslēgas. Līdz šim neaizstājamais atribūts strauji transformējies no parasta metāla priekšmeta par digitālu formātu viedtālrunī, un tuvākajā nākotnē auto atslēgšana un iedarbināšana ar viedtālruni kļūs arvien izplatītāka. Taču tas rada jautājumu: vai šāda tehnoloģija patiešām ir droša un ērta?
No metāla priekšmeta līdz miniatūram televizoram
Autobraucēji brieduma gados, iespējams, vēl atceras laikus, kad automašīnas varēja atslēgt tikai ar fizisku atslēgu, ko ielika durvju slēdzenē un pagrieza. Vēlāk sekoja centrālā atslēga un tālvadības pults, kas fiziskās atslēgas lomu samazināja līdz dzinēja iedarbināšanai. Mūsdienās vairums auto atslēgu izskatās pēc stilizēta breloka vai nelielas vizītkartes, turklāt tās pat nav jāizņem no kabatas vai somas. Jūs vienkārši pieejat pie automašīnas, tā pati atslēdzas, un, kad iekāpjat iekšā, dzinējs sāk darboties, nospiežot vienu pogu.
Viedierīču laikmetā neiztiekam arī bez viedatslēgas. BMW 2015. gadā ieviesa atslēgu ar ekrānu, kurā auto var ne tikai atslēgt, aizslēgt, iedarbināt un pirms brauciena uzsildīt, bet arī apskatīties atlikušās degvielas daudzumu un citu informāciju. Lai gan atslēga bija tehnoloģiski progresīva, nozares eksperti to vērtēja neviennozīmīgi. Tā gluži vienkārši bija pārāk liela un smaga, lai ērti nēsātu kabatā.
Savukārt "Hyundai" ir pamanījies vairākas viedās funkcijas integrēt standarta atslēgā. Nospiežot attiecīgas pogas, var ne tikai iedarbināt dzinēju, bet arī mašīnu vadīt attālināti, piemēram, lai izbrauktu no šauras stāvvietas.
Fiziskās atslēgas izmirst kā dinozauri
Varētu domāt, ka šajā attīstības fāzē atslēgu evolūcija beidzot apstāsies, tomēr tendences liecina, ka drīzumā fiziskās atslēgas aizmirsīsim pilnībā, jo tās būs integrētas viedtālrunī.
Viens no digitālo atslēgu pionieriem ir "Tesla", un tagad šo tehnoloģiju sāk izmantot arī "premium" segmentā. BMW to ieviesa 2021. gadā, bet "Mercedes-Benz" savos jaunajos modeļos piedāvā kopš 2022. gada. Tomēr ne visi zina, ka iepriekšminētos zīmolus patiesībā apsteidza Dienvidkorejas ražotājs "Hyundai", kas šo tehnoloģiju izstrādāja 2019. gadā un pirmo reizi uzstādīja "Sonata" modelī gadu vēlāk.
"Tas ir dabisks tehnoloģiskais progress. Mums būtu grūti iedomāties savu ikdienu bez viedtālruņiem, jo mēs tos visur nēsājam līdzi un darām ar tiem visvisādas lietas. Kāpēc gan mēs nevarētu ar tiem atslēgt un iedarbināt savus auto? Tesla jau vairākus gadus piedāvā apvienot digitālo atslēgu un viedtālruni, un šādu atslēgu var arī kopīgot ar citiem cilvēkiem. Piemēram, ja es vakarā mašīnu atstāju pie drauga, jo mājās prātīgāk ir braukt ar taksometru, nākamajā dienā es varu draugam nosūtīt digitālo atslēgu, un viņš atbrauks pie manis. Šāda atslēga strādā tikai tad, kad es to aktivizēju," stāsta fotogrāfs Toms Svilāns, kas iemūžinājis un testējis virkni jauno auto.
Kā darbojas digitālā atslēga?
Digitālo atslēgu, piemēram, "Hyundai" modeļos, var piesaistīt gan "Android", gan "Apple" telefoniem, un tā darbojas pēc tāda paša principa kā mobilie bankas maksājumi, t.i., ar tuvā lauka sakaru jeb NFC tehnoloģiju. Veicot vien dažas darbības, automašīna tiek savienota ar tālruni, un tādējādi auto īpašnieka vai operatora telefonā tiek izveidota primārā digitālā atslēga. Tā būs kā bankas karte "Samsung Pass", "Google Wallet" vai "Apple Wallet" virtuālajā maciņā.
Kad atslēga izveidota, atliek tikai pieiet pie transportlīdzekļa, pieskarties rokturim ar tālruni, un durvis atslēgsies. Kā digitālo atslēgu var izmantot arī viedpulksteni, kas savienots ar tālruni.
Atslēgas īpašnieks lietotnē "MyHyundai" var izveidot trīs dublikātus. Tos var ļaut izmantot ģimenes locekļiem un draugiem, turklāt gan izveidot, gan atsaukt šos dublikātus ir ļoti vienkārši. Ja īpašnieks kādam iedod savu virtuālo atslēgu, šis cilvēks to saņems savā digitālajā makā. Savukārt brīdī, kad īpašnieks to deaktivizē, dublikāts no maka pazūd. Tieši tik vienkārši.
Vai tas ir droši?
Šajā brīdī rodas loģisks jautājums – cik tas viss ir droši? Eksperti apgalvo, ka šī tehnoloģija ir pat drošāka nekā tradicionālā tālvadības atslēga. NFC tehnoloģija nodrošina bezkontakta savienojumus tikai nelielā rādiusā, tāpēc ir gandrīz neiespējami pārtvert signālu no attāluma. Turpretī uzlauzt tālvadības pulti ir ievērojami vieglāk.
Protams, pastāv teorētiska iespēja, ka hakeri var ielauzties cilvēka kontā un nozagt virtuālo atslēgu. Taču šo tehnoloģiju uztur "Apple", "Google" un "Samsung" programmatūra, kurā tiek izmantoti īpaši stingri drošības protokoli – tie šajā gadījumā gādā par līdzvērtīgu drošību kā kredītkartēm.
Ja ļaundariem kaut kā izdotos iekļūt automašīnā, lietotne nekavējoties deaktivizētu viedatslēgu, nobloķētu piekļuvi sistēmām un aizslēgtu durvis. Salīdzinot ar vecākām mašīnām, auto drošība ir ievērojami uzlabojusies. Kādreiz durvju atmūķēšanai pietika vien ar stiepli, taču tagad zagļiem jābūt krietni zinošākiem.
"Viedtālrunis dara ļoti daudz ko. Ar to var fotografēt, norēķināties veikalā, skaitīt nostaigātos soļus un ko tik vēl ne. Tāpēc nebūtu brīnums, ja pēc laika tur atrastos arī automašīnas atslēga. Protams, vēl ir pāragri pilnībā atteikties no fiziskās atslēgas, jo ne visiem tik moderns piegājiens šķitīs ērts, tomēr tehniski vairs nav daudz šķēršļu, kas to liegtu," spriež Toms Svilāns.
Taču nu jau ir izteikts pieņēmums, ka pāreja uz digitālo vidi nebūt nav pēdējā pietura auto atslēgu evolūcijā. Iespējams, nākotnē vairs nebūs vajadzīgs pat telefons. Ar laiku cilvēku organismā varētu tikt implantēta mikroshēma, kas ļautu atbloķēt automašīnu, tikai pieskaroties rokturim. Tas nozīmē, ka līdzi nēsāt atslēgu nevajadzēs – ne fizisku kabatā, ne virtuālu viedtālrunī.