Katram kokam, kā jau kādā latviešu sakāmvārdā teikts, ir divi gali – kaut kur ietaupīsi, kaut kur iztērēsi. Šoreiz LTV1 raidījums "Zebra" skaidro, cik ekonomiski ir braukt ar gāzi kā automašīnas degvielu.

Taupīgos laikos, taupīgas idejas. Ko lai dara, ja jābrauc ir? Jāmēģina ieekonomēt! Labajos laikos par to domāt negribējās, bet tagad nāksies atcerēties variantus, kā ietaupīt degvielai paredzēto naudu. Varam rūpīgāk plānot maršrutus un šur tur neaizbraukt – ietaupīsim!

Bet var taupīt arī braucot. Noteikti esat redzējuši uz ceļa sev priekšā automašīnas, kurām kaut kur spārnā vai buferī ir tāds caurums, pa kuru var uzpildīt autogāzi. Un autogāze, ja atceraties, ir stipri lētāka kā benzīns. Un vēl jūs noteikti atceraties, ka gāzes lietošana automašīnā bija saistīta ar kaut kādām problēmām.

Labajos laikos tas nebija aktuāli un ar gāzi brauca tikai baigie sīkstuļi vai vecu amerikāņu auto īpašnieki. Bet šobrīd, domājams, daudzi būtu ar mieru pārskatīt savus degvielas lietošanas principus un varbūt arī pāriet uz autogāzi. Vai vecie mīti vēl ir spēkā? Varbūt kaut kas pa šo laiku ir mainījies.

Dmitrijs Sverckauskas, SIA "Latvijas propāna gāze" pārstāvis: "Gāzes iekārtu kā variantu var uzlikt jebkurai automašīnai, kurai ir benzīna dzinējs. Sašķidrinātā naftas gāzes iekārtas var būt dažādas – vislētākais un visprastākais variants maksās līdz 300 latiem. Sarežģītākas iekārtas, piemēram, tādiem automobiļiem kā "BMW", kas pilnībā aprīkoti ar elektroniskajām sistēmām dzinēja barošanas vadībai un regulēšanai, var maksāt ap 1000 latiem."

Sāksim ar svarīgāko – cik tad var ietaupīt? Gāze maksā mazāk, vidēji par 40 procentiem lētāk kā 95.markas benzīns. Bet ir mīnuss – patēriņš ir par kādiem 5–10 procentiem lielāks kā benzīnam. Tātad divkārt lētāk nebūs, bet vismaz trešdaļu no degvielas izdevumiem ietaupīt var.

Dmitrijs Sverckauskas: "Pie 10 litru patēriņa, ietaupīta gandrīz puse benzīna cenas, tie ir vidēji 3,5 lati uz 100 kilometriem, uz 1000 kilometriem jau 35 lati, bet pie 10 tūkstoš kilometru – 350 lati. Tā ir tīra ekonomija, runājot tikai par patēriņu. Ja cilvēks nobrauktu 50 tūkstoš kilometru, tad, protams, ieekonomē jau pāri par tūkstoš latiem, kas nozīmē, ka par šo ekspluatācijas laiku ir atguvis iekārtas uzstādīšanā investēto naudu".

Izklausās labi, bet jāatceras arī otra puse: gāzes iekārta ir jāpērk un jāuzstāda – tie ir izdevumi. Bet tos var, kā saka, "atsist atpakaļ" jau pirmajā ekspluatācijas gadā. Tālāk paliek vēl viens apsvērums – telpa mašīnā, jo gāzes iekārta aizņem vietu. Ir jāizdomā, kas svarīgāks. Bet te atrisinājums parasti rodas pats no sevis – ietaupīt grib lielu motoru īpašnieki, bet lieli motori parasti ir lielām mašīnām, un lielās mašīnās vienmēr ir daudz vietas, tātad atradīsies arī gāzes iekārtai.

"Zebra" turpmākajos raidījumos sola tālāk pētīt autogāzes izmantošanas īpatnības, piemēram, noskaidrojot jautājumus par drošību un ekoloģiju.

Lai noskatītos saistīto LTV1 raidījuma "Zebra" sižetu, spiediet peles klikšķi uz tālāk redzamā attēla!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!