Foto: AFP/Scanpix

Sezonas sākumā OCTA polise bija tikai katram piektajam jeb 18% mopēdu no visiem reģistrētajiem mopēdiem. Līdz šāgada 1. maijam Latvijā reģistrēti 23 630 mopēdu – no tiem apdrošināti ir vien 4 265 spēkrati, liecina kampaņas "Mopēds – mazs un neaizsargāts" ietvaros apkopotā Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistika.

Jau vairāk kā gads, kopš stājās spēkā izmaiņas OCTA jeb Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, paredzot obligātu OCTA polises iegādi mopēdu vadītājiem, bet no šī gada izmaiņas veiktas arī normatīvajos aktos, kas paredz soda piemērošanu tiem mopēdu īpašniekiem vai vadītājiem, kas ceļu satiksmē piedalās bez OCTA.

Transportlīdzekļa vadīšanu bez OCTA kā vienu no izplatītākajiem pārkāpumiem mopēdu vadītāju vidū min arī Valsts policija. Sods par braukšanu bez OCTA mopēdu īpašniekiem ir 20 latu.

"Ne visi reģistrētie mopēdi piedalās ceļu satiksmē, vienlaikus jāņem vērā arī šo transportlīdzekļu izmantošanas sezonalitāte – vairāk vasaras mēnešos. Piemēram, pagājušā gada aprīlī un maijā tika noslēgti 44% no visiem gada laikā noslēgtajiem OCTA līgumiem mopēdiem. Šī gada statistika liecina, ka tendence saglabājas, aprīlī un maijā būtiski (pat trīspadsmit reižu vairāk) ir pieaudzis mopēdiem iegādāto OCTA polišu skaits salīdzinājumā ar 2013. gada pirmajiem trīs mēnešiem, bet nenoliedzams fakts tomēr arī ir tas, ka ļoti daudzi mopēdu īpašnieki vēl nav iegādājušies OCTA polises," stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

"Pērn apdrošinātājiem kopumā tika pieteikti 50 apdrošināšanas gadījumi par ceļu satiksmes negadījumiem, kuros cietuši mopēdu vadītāji un viņu vadītie transportlīdzekļi, kā arī 80 apdrošināšanas gadījumi par avārijām, kuras izraisījuši mopēdu vadītāji. Pagājušajā gadā atlīdzībās cietušajiem mopēdu vadītājiem kopumā izmaksāti gandrīz 14 tūkstoši latu. Vidējā apdrošināšanas atlīdzība par mopēda izraisītu ceļu satiksmes negadījumu 2012. gadā veidoja aptuveni 440 latu," informē Stengrevics.

Apdrošināšanas sabiedrība "Ergo", analizējot atlīdzību pieteikumus par negadījumiem, kuros cietuši motobraucēji, secinājusi, ka vasaras periodā, īpaši jūlijā, to skaits būtiski pieaug. "Ergo" eksperti šo tendenci skaidro ar to, ka moto sezonas vidū braucēji nereti kļūst pārgalvīgāki un neuzmanīgāki. Izteikts negadījumu skaita pieaugums vērojams arī vasaras izskaņā – septembrī, kad, par spīti sliktajai redzamībai un tam, ka iemaņas braukt apgrūtinošos laikapstākļos ir aizmirstas, motobraucēji pret savu drošību izturas nevērīgāk.

"Pēc "Ergo" datiem, visbiežāk negadījumi notiek slapjos laika apstākļos, jo īpaši pilsētās. Jāuzsver, ka 80% avāriju cieš ne tikai transporta līdzeklis, bet arī vadītājs. Šī bīstamā tendence apliecina, ka moto transporta vadītāji ir neaizsargātāki par citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, tāpēc viņiem par savu drošību jārūpējas divtik aktīvi, un jo īpaši, pārvadājot pasažierus," uzsver "Ergo" pārstāvis Ivars Vismanis.

Zīmīgi, ka nesen "Ergo" veiktās mopēdu vadītāju aptaujas rezultāti parādīja, ka mopēdistiem ir zems ceļu satiksmes noteikumu zināšanu līmenis. No vairāk nekā 200 aptaujātajiem mopēdu vadītājiem 93% šobrīd nespētu nokārtot CSDD teorētisko ceļu satiksmes noteikumu eksāmenu.

Lai mazinātu ceļu satiksmes negadījumu, cietušo un bojāgājušo skaitu, CSDD sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts policiju 17. maijā uzsākusi kampaņu mopēdistu drošībai "Mopēds – mazs un neaizsargāts". Kampaņa turpināsies līdz 9. jūnijam. Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!