LNT raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots savam vecajam "FIAT 126" jeb "poļu fiatam" pagājušogad iegādājās OCTA polisi par nieka 12,93 eiro. Pagājis gads, un jāpērk jauna polise – tagad tam pašam auto tā maksā 114,78 eiro. Timrots kādā citā kompānijā atrada lētāku piedāvājumu – 32,62 eiro, kas tik un tā ir gandrīz trīsreiz dārgāk nekā pirms gada. Kāpēc OCTA polise kļuvusi tik dārga?

Apdrošinātāji par šo jautājumu runāt nevēlas – viņi savu jau ir pateikuši ar cenām, secinājis Timrots. Tātad jāprasa iestādei, kura apdrošinātājus pieskata. Kā tas iespējams, ka obligātam pasākumam var tik bezkaunīgi pacelt cenu? "Zebra" devās uz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB) un vaicāja –, kā tā var!?

"Tas, ka tai cenai bija jāaug, sen bija skaidrs. Godīgi sakot, grūti bija saprast, cik ilgi apdrošinātāji būs spējīgi tos zaudējumus visu laiku akumulēt. Droši vien bija pienācis tas brīdis, kad viņiem tas bija palicis par smagu. Visticamāk, kāds no lielajiem apdrošinātājiem nolēma celt cenas, un pārējie darīja to pašu," situāciju skaidro Juris Stengrevics, LTAB valdes loceklis.

Apdrošinātājiem grūta dzīve, un OCTA tirgošana jau gadiem nekādu peļņu nenes. "Laikam tagad mums būtu jābūt viņus žēl, vai ne? Nabaga apdrošinātāji maksā no sava maka par mūsu sasistajām mašīnām. Man gan šķiet, ka tas ir sasodīti bezkaunīgi un ka tas darbojas tikai tāpēc, ka mēs nekurnam un esam ar mieru arī maksāt," nāciju kaunina Timrots.

"Iedomājieties, ja, piemēram, kafejnīcu vai restorānu īpašnieki runātu kā apdrošinātāji? Zināt, mums te ir bizness ar kotletēm un kafiju, bet ar salvetēm gan mēs esam baigajos mīnusos, tāpēc mēs nolēmām salvetes nolikt vienā cenā ar kotletēm. Un likums ir tāds, ka salvetes nepirkt nedrīkst," analoģijā situāciju skaidro "Zebra" vadītājs.

"Apdrošinātāji nopelna gana daudz ar citiem apdrošināšanas veidiem, lai OCTA cena būtu gana zema. Tā tas arī gadiem ir bijis jau no 1997. gada 1. septembra, kad OCTA sistēmu ieviesa, un visi bija apmierināti. Bet kādam ir ienācis prātā, ka publika mierīgi varēs paciest trīskāršu cenu pieaugumu. Varbūt saistībā ar OCTA sistēmas 20 gadu jubileju?" retoriski vaicā Timrots.

Daudzi autovadītāji nav mierā ar šo situāciju un saka, ka te būtu ko darīt Konkurences padomei. "Zebra" devās uz Konkurences padomi un pajautāja, vai viņi ir ko dzirdējuši par šo cenu pieaugumu un ko šajā saistībā grasās darīt.

"Mēs savas kompetences ietvaros esam sākuši pievērsties šim jautājumam dziļāk. Attiecīgi skatīsimies, vai patiešām visām apdrošināšanas sabiedrībām ir bijis pamatojums pacelt cenas. Tāpat – vai šī situācija ir vienlīdz slikta visiem apdrošinātājiem. Arī paši pēc saviem novērojumiem redzam, ka kopumā kāpums ir visām kompānijām. Tā kā tas viss ir noticis arī diezgan vienlaicīgi, tad mēs arī savas kompetences ietvaros vērtēsim to, vai tur nav kādas aizliegtas darbības no Konkurences likuma viedokļa," komentē Ilze Tarvāne, Konkurences padomes analītiskā departamenta direktore.

Bet nevajadzētu dikti sacerēties, ka tāpēc viss uzreiz atrisināsies. "Te man nāksies droši vien apbēdināt, jo tas process nav tik ļoti straujš un ātrs. Viss ir arī atkarīgs no tā, cik operatīvi mēs varēsim iegūt informāciju no pašām apdrošināšanas sabiedrībām. Pēc tam ir pats analīzes process priekšā, tādēļ es šobrīd nevēlētos solīt kādu konkrētu termiņu. Tas noteikti nebūs ne mēnesis, ne divi, tie noteikti būs vairāki mēneši," precizē Tarvāne.

"Es jums ieteiktu arī nečīkstēt un izteikt savu viedokli visos iespējamajos veidos. Nav taču jēgas apvainoties uz valsti un braukt strādāt citur. Labāk sakārtosim paši savu valsti, lai arī tas prasīs zināmas pūles," rezumē Timrots.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!