Foto: Publicitātes foto
Pastāv uzskats, ka pirms elektromobiļa iegādes ir vēl jānopērk privātmāja vai vismaz rezervēta vieta pazemes autostāvvietā ar pieslēgumu elektromobiļa uzlādei. Tā varētu būt taisnība, ja elektromobilim sniedzamība ir tikai aizbraukšanai uz darbu un atpakaļ. Tomēr pēdējo gadu laikā tehnoloģijas ir krietni attīstījušās, un elektromobiļi mūsdienās ir daudz praktiskāki nekā agrāk.

Jaunās paaudzes elektromobiļi, piemēram, kā "Peugeot e-208" vai "Volkswagen ID.3", ar pilnu akumulatora uzlādi spēj nobraukt 300 kilometru pilsētas satiksmē. Daudziem autobraucējiem šāda sniedzamība būtu pietiekama veselai nedēļai.

Jāplāno dienas kārtība

Lietuvas iedzīvotājs Darjus Razmislevičs (attēlā) dzīvo Kauņā daudzdzīvokļu ēkā bez pazemes autostāvvietas, tomēr viņam nekādas problēmas nesagādā ikdienā lietot elektromobili. Pie viņa mājas nav uzlādes stacijas un arī tas viņam nesagādājot problēmas. Elektromobiļa uzlādei viņam ir tikai rūpīgāk jāizplāno dienas kārtība, un kaut neliela pašdisciplīna nevienam nav nākusi par skādi.

"Es varu izplānot maršrutu uz darbu, trenažieru zāli un atpakaļ uz mājām, lai elektromobili uzlādētu kādā no publiskajām uzlādes stacijām. Tas man nerada nekādu diskomfortu," norāda Darjus, piebilstot, ka šāda plānošana notiek tāpat, ja dodas arī kādā garākā pārbraucienā pa lielceļu.

Ikdienā braucot pilsētas satiksmē, Darjus elektromobili lādē vienu vai divas reizes nedēļā. Piemēram, neatkarīgi no akumulatora uzlādes līmeņa, viņš vienmēr elektromobili pieslēdz uzlādei, kad apmeklē trenažieru zāli.

"Kamēr lādējas akumulators, apmeklēju trenažieru zāli, tāpat nekad nelaižu garām šādu iespēju, kad dodos uz lielveikalu. Ja zinu, ka pēc darba būs jānobrauc garāka distance, tad pusdienlaikā elektromobili atstāju uzlādes stacijā, bet pēc darba to savācu jau ar pilnu akumulatoru," pieredzē dalās Darjus, norādot, ka tikai atsevišķos gadījumos akumulatoru lādē, kad ir aizbraucis pie kāda ciemos.

"Pat braucot no Kauņas uz Viļņu (nedaudz vairāk kā 100 km – piez.), ir iespēja piestāt kādā no publiskajām uzlādes stacijām, kā arī nopirkt un padzerties kafiju. Un uzlādē gūtā elektroenerģija pietiks gan ceļam turp, gan atpakaļ. Ja publiski nebūtu pieejama neviena bezmaksas uzlādes stacija, tad gan labākais risinājums elektromobili būtu lādēt mājās, bet pat maksas variantā tas ir lētāk nekā tradicionālā degviela," komentē Darjus.

Iespēja uzsildīt salonu vēl pirms iekāpšanas elektromobilī

Kā norāda Darjus, elektromobilis ir visizdevīgākais tiem, kuri daudz brauc katru dienu. Ietaupīt var ne tikai salīdzinājumā ar tradicionālo degvielu, bet arī nemaksājot par stāvvietām lielpilsētās, kur tās elektromobiļiem ir par velti. Tāpat priekšrocība ir iespēja ar elektromobili braukt pa sabiedriskā transporta joslu.

"Elektromobiļa priekšrocības izjūti pat tad, kad dodies uz kūrortpilsētu Nidu, kur par iebraukšanu aizsargājamā dabas parkā parastajiem automobiļiem jāmaksā 30 eiro ekoloģiskā nodeva, bet elektromobiļiem iebraukšana ir par velti," norāda Darjus.

"Iekšdedzes dzinēju automobiļi patērē mazāk degvielas, braucot pa šoseju, bet vairāk – pilsētas satiksmē. Elektromobiļiem ir tieši otrādi: lielāka braukšanas ātruma dēļ un lielākas gaisa pretestības dēļ uz šosejas, elektroenerģijas patēriņš ir augstāks, bet pilsētā – zemāks," skaidro elektromobiļa īpašnieks.

Ziemā lietot elektromobili bez garāžas neesot problēma, norāda Darjus. Viņš aprēķinājis, ka ziemā elektromobiļa sniedzamība ar pilnu akumulatoru uzlāde samazinās par 25 līdz 30 procentiem. Tomēr būtiska priekšrocība salīdzinājumā ar iekšdedzes automobiļiem ir apstāklis, ka nav jāsilda motors un salona apsildes sistēma uzreiz pēc iedarbināšanas pūš siltu gaisu.

"Pēc elektromobiļa iedarbināšanas, uzreiz logu stikliem tiek pūsts siltais gaiss –, ledus no stikliem nokūst un tūlīt var doties ceļā. Savukārt iekšdedzes automobilim pēc iedarbināšanas ir jāpagaida krietns laiciņš, kamēr tas sāk pūst siltu gaisu, lai ar tīriem logu stikliem var doties prom no darba stāvvietas," novērojumos dalās elektromobiļa īpašnieks.

Turklāt elektromobiļiem šo procesu var padarīt vēl ērtāku un laicīgāku – "Tesla", "Volkswagen", "Peugeot" un citiem ražotājiem ir viedtālruņa lietotne, kurā var norādīt vēlamo automobiļa salona temperatūra, kas noteiktajā laikā interjeru uzsildīs vai atdzesēs. Šī ir noderīga komforta funkcija kā ziemā, tā arī vasarā.

Ja ir garāža, tad matemātika ir citāda

Ja ir privātmāja ar garāžu vai dzīvoklis ar pazemes stāvvietu, elektromobiļa ekspluatācija kļūst vēl ērtāka. Saskaņā ar dažādiem pētījumiem, vairumam elektromobiļu īpašnieku Eiropā ir iespēja savus spēkratus uzlādēt mājās, un tas arī aktīvi tiek darīts.

Pat tradicionālā mājsaimniecības elektroligzda vairumā gadījumu būs pietiekama, lai nakts laikā pilnībā uzlādētu elektromobiļa akumulatoru. Uzstādot mājās t.s. "wall-box" ierīci, kas lādē ar 7 kW jaudu, elektromobiļa akumulatoru līdz 80% līmenim uzlādēt varēs aptuveni četrās stundās.

Tāpat dažādas papildu ērtības funkcijas ļauj ietaupīt akumulatora enerģiju, piemēram, "Tesla" un "Peugeot" elektromobiļiem uzlādes laikā var iestatīt vēlamo auto salona temperatūru, līdz ar to enerģija tā uzsildīšanai vai atdzesēšanai netiek ņemta no akumulatora, bet gan mājsaimniecības elektrotīkla.

Elektromobiļa uzlāde mājās ļauj daudz precīzāk aprēķināt patērētās enerģijas izmaksas. Ja elektroenerģijas vidējā cena ir 12 centi par kilovatstundu, tad 50 kWh akumulatora uzlāde izmaksās sešus eiro. "Peugeot e-208" un "Volkswagen ID.3" spēj nobraukt vairāk nekā 300 kilometru ar šādu enerģijas daudzumu, līdz ar to 100 kilometri ar šiem elektromobiļiem vidēji izmaksā divus eiro. Zemas ekspluatācijas izmaksas padara gabarītos mazus un cenā pieejamākos elektromobiļus salīdzinoši rentablus jau šobrīd, piemēram, "Peugeot e-208" maksā 30 tūkstošus eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!