Foto: AP/Scanpix/LETA

Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā rietumvalstu noteikto sankciju dēļ aviosabiedrībai "Aeroflot" vairs nav pieejas "Boeing" un "Airbus" detaļām, tādēļ jau drīzumā būs jākanibalizē sava lidmašīnu flote un jāuzsāk lidmašīnu jaukšana detaļās, vēsta aģentūra "Bloomberg".

Aviācijas datu speciālisti IBA aplēsuši, ka Krievijas aviosabiedrībai lidmašīnu detaļu krājumi pietiks trim mēnešiem, bet pēc tam flotes uzturēšanai būs jāuzsāk savu lidmašīnu izjaukšana detaļās.

Vairums "Aeroflot" lidmašīnu ir "Boeing" un "Airbus" ražojuma, bet "importa aizvietošana", tostarp lidmašīnu jomā, Krievijai pagalam nevedas un vietējā ražojuma dzelzs putni tuvāko gadu laikā nav gaidāmi.

Vietējais "Sukhoi Superjet", kas piedzīvojis divas aviācijas katastrofas pēdējās desmitgades laikā, ir atkarīgs no Francijas "Safran SA" piegādātajiem dzinējiem. Savukārt "Irkut MC-21" sērijveida ražošanas uzsākšana ir atlikta par vismaz diviem gadiem, jo ražotājs pēc sankciju stāšanās spēkā tagad cenšas atrast kādu vietējo ražotāju nepieciešamajām detaļām.

Arī motoru vietējā ražošana "Sukhoi" un "MC-21" vajadzībām nav tuvākās nākotnes perspektīva, lēš aviācijas analītiskā uzņēmuma "Cirium" globālais konsultāciju vadītājs Robs Moriss.

Tā vietā Krievija plāno palielināt ražošanas apjomus padomju laikā konstruētajam "Tupolev Tu-214", kas mūsdienu globālajā aviācijā ir konkurēt nespējīgs, tomēr arī šajā jomā Krievijai ir problēmas, aģentūrai "Bloomberg" skaidro Moriss: ""Tu-214" ražošanas apjomi ir ļoti niecīgi – pēdējo piecu gadu laikā ir izgatavoti tikai pieci eksemplāri, jo šī lidmašīna mūsdienās nav konkurētspējīga nedz veiktspējas, nedz efektivitātes ziņā."

"Aeroflot" uz ārvalstu ražojuma lidmašīnām pārgāja līdz ar gadsimta miju, kad Eiropas Savienībā tika ieviesti daudz stingrāki ekoloģiskie standarti aviācijas lidojumiem. "Aeroflot" pievienojās "SkyTeam" aliansei un ievēroja tās standartus, kļūstot par globāli konkurētspējīgu aviosabiedrību.

Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā noteiktās rietumvalstu sankcijas paredzēja "Aeroflot" līzingā iegādātās lidmašīnas atgriezt atpakaļ finansējumu izsniegušajām ārvalstu kompānijām, tomēr Krievijas prezidents Vladimirs Putins autorizēja šo lidmašīnu konfiskāciju, tādēļ šobrīd tās drīkst lidot tikai uz Krievijai "draudzīgajām" teritorijām, sākotnēji tikai Baltkrieviju, bet tagad vēl uz 13 valstu galamērķiem, no kuriem jaunākais ir Maldīvas. Pirms kara "Aeroflot" lidoja uz 56 valstu galamērķiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!