Foto: Publicitātes foto
Mūsdienās vairs nav nepieciešams savs auto – to var arī abonēt. Lai arī esam ārkārtīgi pieķērušies privātā auto idejai, jaunais mobilitātes koncepts jau klauvē pie cilvēku durvīm gan kaimiņvalstīs, gan arī pie mums.

Pandēmijas laikā uzplaukusī iepirkšanās internetā mazina vajadzību braukt uz veikalu, pilsētas ir mašīnu pārpildītas un štopējas sastrēgumos, aktuāls ir stāvvietu trūkums, tāpat gribas mazāk tērēt un vairāk rūpēties par vidi. Šo un daudzu citu iemeslu dēļ auto abonēšana no neticamas idejas ir pārtapusi par reālu pakalpojumu ne vienā vien Eiropas valstī. Tas pamazām iesakņojas ne tikai Latvijā, bet arī mūsu kaimiņzemē Lietuvā, un nu jau ir iespējams abonēt gan ekonomiskās, gan arī luksusa klases auto.

"Jaguar Land Rover" ir uzsācis "Pivotal" projektu – pakalpojumu, kas ļauj ikmēneša nomā ņemt jaunus "Land Rover" un "Jaguar" modeļus tieši no ražotāja Anglijā. Turklāt tas tiek piedāvāts gan uzņēmumiem, gan privātajiem klientiem. Ražotājs sedz visus nodokļus un apdrošināšanas maksājumus, nogādā transportlīdzekli klienta norādītajā vietā un ļauj pēc trim mēnešiem atcelt abonementu, tā kā vajadzības cilvēka dzīvē mēdz mainīties. Ik pēc sešiem mēnešiem (vai biežāk, bet par papildu maksu) klients mašīnu var nomainīt pret jaunāku vai vienkārši izvēlēties citu modeli no ražotāja noliktavas. Pakalpojuma cenā ir iekļauta arī pastāvīga automobiļa apkope un 24/7 palīdzība uz ceļa. Lietuvā "MyBee" klāstu jau drīz papildinās jaunākie "Jaguar Land Rover" modeļi.

Sirdsmiers noteikti ir dārgāks par nomu

Runājot par šādas mobilitātes perspektīvām, "Kursors.lv" eksperts Māris Gaugers stāsta, ka nu jau mašīnu abonēšanas un īstermiņa nomas nepieciešamību neviens vairs neapšauba. Cilvēki paši parāda, ka šāds formāts viņiem patīk. "Turklāt – ja jaunu auto cenas turpinās augt tikpat strauji kā pēdējos pāris gados, tad ievērojamai daļai cilvēku tie var kļūt nepieejami. Un tad noma vai abonēšana būs labākais veids, kā tikt pie mašīnas," skaidro Māris.

"Jaguar Land Rover" piemērs rāda, ka cilvēkiem šī ir ērtāka un pieejamāka iespēja nekā luksusauto operatīvais līzings uz vairākiem gadiem. Viņi var salīdzināt dažādas izmaksas – līzinga un nomas maksu, apdrošināšanu, apkopi un vērtību otrreizējā tirgū. "Iespējams, noma būs dārgāka, taču summa būs fiksēta un ļaus neuztraukties par iespējamām ikdienas problēmām. Vispiemērotākā tā varētu būtu cilvēkiem, kas ir pieraduši periodiski mainīt mašīnas, – viņiem abonements, domājams, būs lielisks risinājums ar vienkāršu procesa administrēšanu," domā žurnālists.

"Delfi Auto" redaktors Raimonds Zandovskis norāda, ka šāds biznesa modelis varētu būt neierasts tai sabiedrības daļai, kam auto ir ne tikai pārvietošanās līdzeklis, bet arī statusa apliecinājums. Tomēr ir izaugusi jauna paaudze, un tās vēlmes ir veidojušas jaunus pakalpojumus, tāpēc palielinās pieprasījums pēc koplietošanas platformām. Jaunāki cilvēki bieži vien šādus pakalpojumus izmanto arī tāpēc, ka viņi nav piesaistīti lietām un vairās no potenciālām rūpēm.

Auto abonementu var salīdzināt ar to, ko jau vairākus gadus piedāvā mobilo sakaru operatori un daļa viedtālruņu tirgotāju – fiksētu mēneša maksu un iespēju nomāto viedtālruni apmainīt pret jaunāko modeli, tiklīdz tāds tiek izlaists. Tas pats arī ar mašīnām – būtu taču patīkami esošo auto nomainīt ar tikko tirgū nonākušo, nevis vēl dažus gadus maksāt par nu jau "veco".

"Nav jādomā par klasiskajām ekspluatācijas izmaksu pozīcijām – riepu iegādi, eļļas maiņu, tehnisko apskati un citām lietām. Ja skatāmies no ērtību viedokļa, tad abonēšana ir daudz ērtāka nekā vienkārša auto iegāde. Pat augstāka cena ir strīdīgs jautājums, jo cilvēki, kas pērk luksusa modeļus, maksā par ērtībām. Tāpēc, iespējams, tie, kas var to atļauties, izvēlēsies maksāt vairāk," spriež Raimonds Zandovskis.

Ieguvums – atslogotas pilsētas

Ražotāji un uzņēmumi, kas piedāvā auto nomu vai abonēšanu, atgādina, ka svarīgs ilgtspējas faktors ir izmantot lietu vai pakalpojumu vien tad, kad tas patiešām ir nepieciešams. Turklāt nozares pārstāvji aktīvi popularizē mazāk piesārņojošus transportlīdzekļus. Tāpēc, piemēram, "Jaguar Land Rover" projekts "Pivotal" papildus tradicionālajām iekšdedzes mašīnām plaša izvēlē piedāvā arī "plug-in" jeb spraudņa hibrīdus – "Range Rover", "Range Rover Sport", "Range Rover Evoque", "Land Rover Discovery Sport", kā arī pilnībā elektrisko "Jaguar I-Pace".

Dažādi nomas piedāvājumi gan nespēs apmierināt pilnīgi visu cilvēku vajadzības, jo situācijas mēdz būt atšķirīgas, taču ilgtermiņā jaunas koncepcijas var veicināt daudz vienmērīgāku mobilitāti. Spriežot pēc tā, ka statistiski personīgās mašīnas vairāk nekā 90% laika vienkārši stāv, bet koplietošanas transports dīkstāvē atrodas reti, var pieļaut, ka jaunie nomas pakalpojumi varētu samazināt mašīnu skaitu pilsētās.

"Šobrīd mēs atrodamies tādā kā pārmaiņu periodā. Jauni cilvēki nevar vai vienkārši nevēlas paši savu auto, tomēr dažās situācijās bez tā iztikt nevar. Tādos brīžos talkā nāk koplietošanas auto un citas līdzīgas iespējas," saka Māris Gaugers.

Īstermiņa noma vairāk ir piemērota tiem, kas dzīvo lielākās pilsētās. Cilvēkiem, kas dzīvo piepilsētā vai laukos, ir vajadzīgi cita veida risinājumi. "Taču dažādas nomas platformas jau izplešas arī ārpus Rīgas, tāpēc tas ir tikai laika jautājums, kad tās būs pieejamas vēl plašākam cilvēku lokam," norāda Māris.

Raimonds Zandovskis uzskata, ka lielajās pilsētās auto noma kļūs populārāka par privātajām mašīnām vairāku grūti atrisināmu problēmu dēļ: stāvvietu trūkums, to augstā cena, kā arī nodokļu pieaugums. Tāpat, visticamāk, pilsētas, kurām rūp dabas aizsardzība un CO2 samazināšana, ierobežos mašīnu kustību un sadārdzinās to izmantošanu.

"Es nedomāju, ka pašreizējā auto tirdzniecība pilnībā izzudīs. Tādu tendenci līdz šim neesmu novērojis. Taču abonementu skaits palielināsies, tiesa, tas ir ilgtermiņa process. Un, kamēr vien mašīnas vispār tiks pārdotas, tikmēr tās arī tiks pirktas," ir pārliecināts Raimonds.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!