Foto: Publicitātes foto
Autobūve, tāpat kā daudzas citas nozares, pašā pamatā ir uzņēmējdarbība, kuras mērķis ir gūt peļņu. Protams, ne visi modeļi ir rentabli. Patiesībā daži ir pat ļoti nerentabli, tomēr atmaksājas citos veidos. Autorūpniecībā tos sauc par halo modeļiem. Starp citu, tos ražo ne tikai superauto zīmoli, bet arī ikdienišķas kompānijas.

Mašīna, kas veido tēlu

Latviešu valodā "halo" ir mirdzošs gredzens ap sauli vai kādu citu debess ķermeni. Respektīvi – optisks efekts. Angļu valodā šis vārds tiek lietots arī, lai apzīmētu noteiktas mašīnas, tiesa, latviešu valodā šīs nozīmes nav. Taču doma ir šāda: tie ir modeļi, kuri strādā kā uzņēmuma seja, veiksmes stāsta veicinātāji, tehnoloģiskā progresa demonstrācija un ekskluzīva dizaina nesēji. Tāpēc tie ražotājiem ir ārkārtīgi svarīgi.

Viens no šādiem halo piemēriem ir "Bugatti Veyron", kas bija pirmais sērijveida auto ar vairāk nekā 1000 ZS jaudīgu motoru un maksimālo ātrumu virs 400 km/h. Tas bija pasaulē dārgākais auto, kura cena sākās aptuveni no 1,5 miljoniem eiro. Lai arī tā ir ļoti ievērojama naudas summa, katrs pārdotais modelis ražotājam nesa aptuveni 6 miljonu zaudējumus.
Foto: Publicitātes foto

Tā laika "Volkswagen" koncerna vadītāja Ferdinanda Pjeha iegriba radīt luksusauto ar unikāliem tehniskajiem parametriem kopumā izmaksāja vairāk nekā pusotru miljardu eiro, un desmit gadu laikā tika saražoti vien 450 "Veyron" eksemplāri. Veidojot šādu superauto, neviens pat necerēja, ka tas atmaksāsies, jo mērķis arī nebija tāds. Mērķis bija parādīt, uz ko ir spējīgs "Volkswagen".

Starp citu, halo var būt arī sērijveida mašīna. Piemēram, "Volkswagen Golf" ir kļuvis par tik veiksmīgu vācu zīmola modeli, ka tā vārdā pat tiek dēvēta visa kompakto hečbeku klase.

Lai ieinteresētu, ir vajadzīgs labs stāsts

"Galvenokārt halo pilda noteiktu mārketinga lomu. Tie ļauj zīmolam parādīt, ko tas patiešām spēj, un stāsta stāstu. Galu galā gan cilvēks TV raidījumā, gan kāds šova varonis mums ir interesants tikai tad, ja viņš stāsta labu stāstu. Pat mārketinga mācību grāmatas māca – lai zīmolu mīlētu, apakšā ir jābūt labam stāstam," saka "Kursors.lv" auto eksperts Māris Gaugers.

Kā piemēru viņš min "Porsche 911", kas kļuvis par šī zīmola seju, lai gan tā pārdošanas apjoms salīdzinājumā ar citiem ražotāja modeļiem ir neliels. Patiesībā, ja nebūtu lielo apvidnieku, "Porsche", iespējams, būtu jau bankrotējis, taču tagad citu modeļu nestā peļņa ļauj uzlabot leģendāro sporta kupeju un tādējādi veidot zīmola vēsturi.
Foto: Publicitātes foto

Tas nav nekas neparasts, ka modeļi, kas sasnieguši galvu reibinošus panākumus, kļūst par tēla veidotājiem. "Mercedes-Benz" G-klases apvidus auto tika radīts militārām vajadzībām, taču vēlāk radītā civilā versija kļuva ļoti pieprasīta izturības, reputācijas un pārgājības dēļ. Vēlāk tas kļuva atpazīstams tieši sava klasiskā dizaina dēļ.

Līdzīgs ir "Jeep Wrangler" stāsts. Šis apvidnieks atgādina pirmo "Willys", kas parādījās Otrā pasaules kara laikā. Tieši "Fiat 500" vecvectēvs vainojams tajā, ka visa Itālija pēckara gados pēkšņi iemīlēja kompaktos mazauto. "Ford GT40" bija Henrija Forda II ambīcijas sacīkstēs pārspēt "Ferrari".

Visi šie modeļi ir kļuvuši par veiksmes stāstu, kuru lielie ražotāji turpina kopt, lai uzlabotu savu tēlu.

Vēsturi var veidot

Tomēr daži ražotāji halo modeļus rada speciāli. Piemēram, 2017. gadā korejiešu uzņēmums "Kia" vēl tikai bija ceļā no budžeta klases uz vidējo klasi. Tā modeļu klāsts bija ārkārtīgi plašs – no maziem pilsētas auto līdz vidēja izmēra apvidniekiem. Tie visi bija praktiski, uzticami, ekonomiski, orientēti uz masveida patēriņu, bet ne pārāk interesanti.

Tad parādījās sportiskais sedans "Stinger" ar ekskluzīvu dizainu un "premium" standarta līmeni. Tobrīd no zīmola, kas ražoja kompakto "Cee'd" hečbeku, neviens negaidīja 3,3 litru V6 sedanu ar aizmugures piedziņu un 370 ZS. Tāds ražotāja lēmums kļuva par lielu pārsteigumu daudziem, un šis modelis uzreiz piesaistīja auto apskatnieku uzmanību. Tas gan izskatījās, gan brauca kā īsts "premium" klases pārstāvis, lai gan maksāja tikpat, cik BMW 3. sērijas dīzeļauto ar pieticīgu aprīkojumu.
Foto: Publicitātes foto

"Kia" mērķis nebija ar šo modeli nopelnīt. Vēlāk atklājās, ka naudu tas arī nenesa, jo, neraugoties uz pozitīvo reakciju, pārdošanas apjomi nebija milzīgi. Tomēr "Stinger" ievērojami vairoja ražotāja prestižu.

"Eiropā korejiešu zīmoli tiek uzskatīti par "jauniņajiem", jo šie uzņēmumi vēl nav tik plaši pazīstami, lai gan, objektīvi raugoties, šīs kompānijas taisa labus braucamos. Šāda sporta mašīna varbūt nav vajadzīga vidējam autovadītājam, taču tā parāda, ka uzņēmums spēj ko vairāk par to, ko redzam uz ielām, un pievērš sev uzmanību," skaidro Māris Gaugers.

Mainās laiki, mainās arī auto

Mainoties laikmetiem, mainās arī modeļi, kurus izmanto tēla veidošanai. Tā uzņēmums "Land Rover" pēc vairāk nekā septiņiem gadu desmitiem ir laidis klajā modernizētu un tehnoloģiski atjauninātu "Defender". Lai gan iepriekšējais modelis bija īsta ikona, mūsdienu kontekstā tas jau izskatījās kā balzamēta mūmija sarkofāgā. Taču tā arī bija domāts – tas reprezentē vēsturi un ar pārējo markas esošo modeļu gammu nebija tieši saistīts.
Foto: Publicitātes foto
Līdzīgi izdarīja arī "Kia", "Stinger" aizstājot ar jauno "EV6 GT". Te gan doma ir citāda. Korejieši šajā sportiskajā četru durvju kupejā savulaik ieguldīja visu savu talantu, bet tas iet līdzi laikam un nu ir elektrisks. Turklāt tas var lepoties ar vēl labākiem tehniskajiem parametriem. Pateicoties diviem elektromotoriem, kuru jauda ir 585 ZS (740 Nm), "EV6 GT" ir kļuvis par jaudīgāko modeli "Kia" vēsturē. Tā kā 100 km/h šis auto spēj sasniegt 3,5 sekundēs, tas ir izpelnījies arī zīmola visātrākā auto godu.
Foto: Publicitātes foto

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!