Foto: Publicitātes foto

Igaunijas Finanšu ministrija ierosinājusi no nākamā gada 1. jūlija ieviest automašīnu nodokli. Tomēr salīdzinoši augstās nodokļa likmes izraisījušas sabiedrības pretreakciju – savākti vairāk nekā 30 tūkstoši parakstu pret šādu iniciatīvu, kas ir rekorda aktivitāte Igaunijā. Pret gaidāmo automobiļu nodokli izteicies arī Igaunijas prezidents Alars Kariss.

Finanšu ministrijas aplēses liecina, ka, piemēram, jauna "Toyota RAV4 Hybrid" ar 131 kilovata jaudu un 1700 kilogramu masu, kas ir viens no visbiežāk pirktajiem jaunajiem automobiļiem Igaunijā, reģistrācijas maksa būtu 1300 vai 974 eiro atkarībā no modeļa, bet ikgadējais nodoklis attiecīgi 214 un 97 eiro.

Savukārt 2013. gada "VW Passat" ar 130 kilovatu jaudu un 1700 kilogramu masu, kura ogļskābās gāzes izmeši ir 188 grami uz kilometru, reģistrācijas nodoklis būtu 1670 vai 1674 eiro, bet ikgadējais nodoklis – attiecīgi 130 un 92 eiro.

Nodoklis tiks attiecināts arī uz elektromobiļiem. Savukārt par 20 gadiem vecākām automašīnām nodoklis būs 30 eiro, bet reģistrācijas nodoklis – 300 eiro. Operatīvo dienestu transportlīdzekļi tiks atbrīvoti no nodokļa maksāšanas.

Vairāk nekā 30 tūkstoši parakstījušies pret šādu nodokli

Igaunijas Automašīnu īpašnieku asociācija savākusi vairāk nekā 11 300 parakstu pret valdības plānoto automašīnu nodokli, bet tautas iniciatīvu vietnē "Rahvaalgatus.ee" pret ieceri ieviest nodokli automobiļiem parakstījušies vairāk nekā 19 000 cilvēku.

Igaunijas Automašīnu īpašnieku asociācijas valdes priekšsēdētājs Prīts Tammeraids pauda pārliecību, ka auto nodokļa ieviešana ir apšaubāma gan no lietderības, gan ētikas viedokļa.

Viņaprāt, tāds nodoklis neveicinātu videi saudzīgāku un dažādāku transportlīdzekļu izvēlēšanos, bet plānotais nodoklis liks automobiļu īpašniekiem tos pārdot vai nodot metāllūžņos.

Asociācijas valdes loceklis Andress Rands pieļāva, ka petīcijas digitālo parakstu skaits varētu pārspēt līdz šim Igaunijā tāda veida iniciatīvas rekordu 35 805 digitāli paraksti, kas tika savākti petīcijai par laulību vienlīdzību.

Pēc parakstu vākšanas noslēguma petīcijas tiks iesniegtas Igaunijas parlamenta valdē un valdībā.

Arī Igaunijas prezidents vērš uzmanību uz neskaidrībām

Pat pašiem ieceres par automobiļu nodokli autoriem nav saprotams, kādēļ tāds nodoklis ir nepieciešams, intervijā reģionālajam laikrakstam "Maaleht" atzina Igaunijas prezidents Alars Kariss.

"Likums par nodokli pat vēl nav izstrādāts, tomēr jau ir nodokļa kalkulatori, cilvēki sāk rēķināt un sāk sevi uzkurināt par to, kas notiks un cik daudz būs jāmaksā par automašīnu," pauda Igaunijas prezidents.

"Pat paši automobiļu nodokļa ieceres autori skaidri nezina, kā nodokli vajadzētu ieviest. Brīžiem tas ir par vides aizsardzību, citreiz par valsts kases piepildīšanu. Tas rada tikai apjumu," atzina Kariss.

Viņš pauda pārliecību, ka pirms ieceres publiskošanas vajadzētu iepazīties ar analīzi un faktiem.

"Nevar vienkārši izteikt politisku ideju un tad skatīties, vai ir kāda faktu analīze, kas atbilst tādai politiskai idejai," uzsvēra valsts prezidents.

Gadā šādi plāno iekasēt 120 miljonus eiro

Ministrijas plānā piedāvāti divi nodokļa aprēķina modeļi. Šaurā aprēķina modelis paredz nodokli, kurā tiek ņemta vērā nodokļa bāzes daļa, ogļskābās gāzes izmeši un automobiļa vecums, savukārt paplašinātajā aprēķina modelī vēl tiek ņemta vērā arī dzinēja jauda un transportlīdzekļa masa.

Galīgo nodokļa aprēķina modeli ministrija sagatavos pēc situācijas izpētes un viedokļu noskaidrošanas. Izraudzīto nodokļa aprēķina modeli plānots publiskot rudenī un likumu par jauno nodokli pieņemt līdz gada beigām, lai tas stātos spēkā 2024. gada 1. jūlijā un augustā pirmo reizi nodoklis būtu jāmaksā par pusgadu.

Nodoklis būs saistīts ar automašīnu, tādējādi tas būs jāmaksā par katru īpašumā vai līzingā esošu automobili. Kopējo nodokli veido automašīnas reģistrācijas maksa un ikgadējs nodoklis.

Jauno nodokli plānots noteikt visām vieglajām automašīnām, M1 un M1G kategorijas kravas automašīnām ar pilnu masu līdz 3500, N1 un N1G kategorijas kravas automašīnām, kā arī L3e-L7e kategorijas transportlīdzekļiem, kas ietver, piemēram, motociklus un mopēdus.

Ikgadējā nodokļa nomaksas termiņš būs 15. februāris. Mainoties transportlīdzekļa īpašniekam, nodoklis netiks atmaksāts, bet to var ņemt vērā pirkšanas - pārdošanas darījuma summā. Reģistrācijas nodoklis ir jāsamaksā pirms transportlīdzekļa reģistrācijas Satiksmes reģistrā.

Ja tiks konstatēts, ka automašīnas īpašnieki savu transportlīdzekli reģistrē ārvalstīs, lai izvairītos no nodokļa nomaksas, par tādām automašīnām tiks iekasēts ceļa nodoklis.

Finanšu ministrijas aplēses liecina, ka pirmajā gadā, kad nodoklis būs stājies spēkā, tā ieņēmumi būs ap 120 miljoniem eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!