Foto: DELFI
Gan laika izpratnē ilgākais, gan nobrauktās kilometrāžas ziņā garākais "DELFI Auto" tests ir noslēdzies. Izpētes objekts bija vairākās publikācijās jau "DELFI" lasītāju emocionāli karstas un pretrunīgas diskusijas raisījušais rumāņu izcelsmes krosovers "Dacia Duster". "DELFI Auto" "Duster" izmantoja 68 dienas un šajā laikā auto veica 9598 km garu nobraukumu pa visdažādākās kvalitātes ceļiem, kā arī apvidus apstākļos.

"DELFI Auto" augustā, uzsākot šo garo testu, solīja: "Nākamo divu mēnešu laikā mēs gatavojamies veikt vismaz divus salīdzinošos testus tiešā konfrontācijā ar kādu no segmenta tirgus līderiem jeb kādu auto no aktuālajiem jaunumiem." Šo solījumu uzskatām par izpildītu. Gan ar piebildi, ka mazliet citādāk nekā plānojām, jo divus "Duster" potenciālos konkurentus "Mitsubishi ASX" un "Ford Kuga" kopā ar rumāni virzījām vienā salīdzināšanas reizē. Vēl nelasījušie šī testa atskaiti meklējiet šeit.

Solījām arī šo: "Tiek arī plānots ar "Duster" piedalīties kādā no 4x4 klubu pasākumiem, vai vienkārši neapšaubāmi potenciāli spējīgāka apvidus auto pavadībā doties neceļos, lai pārbaudītu "Dacia" krosovera bezceļu spējas vēl nopietnāk nekā pieminētajā mediju ekspedīcijā aizvadītā gada rudenī. (Sk.: "Dacia Duster" ekspedīcija)." Diemžēl šo solījumu spējām izpildīt tikai daļēji. Lai gan sākuma vienošanās bija: "Bez nobraukuma ierobežojuma, bez norādēm kur un kā braukt, bez bažām par kāda skrāpējuma parādīšanos uz spoži lakotajiem auto sāniem, pārbaudot bezceļu spējas...", pret piedalīšanos oficiālos 4x4 klubu pasākumos un sacensībās tomēr iebilda "Duster" saimnieki. Par skrāpējumiem uz spoži lakotajiem sāniem "DELFI Auto" tiešām jāuztraucas nebija, taču KASKO apdrošināšana neparedzēja segt bojājumus, kas, iespējams, rastos, piedaloties sportiskās aktivitātēs, un "Dasterīša" saimnieki šo risku uzņemties negribēja.

Taču "off road" apstākļos testa laikā "Duster" tika dzīts vairākkārt. Vispirms augustā, kad kā "Latvijas Gada auto 2010" laureāts bija ielūgts uz šā gada konkursa izmēģinājumu pasākumu Liepājā. Pasākuma beigās "Duster" atguvu notriektu pamatīgos dubļos līdz pat jumtam. Kur un kā žurijas locekļi brauca, sīka atskaite netika prasīta, taču palīdzība jāsniedz nebija un neviens pat pušplēsta vārda nebilda par "Duster" vājumu šīnī disciplīnā.

Foto: DELFI

Septembrī "Duster" palīdzēja baudīt makškerēšanas priekus nomaļos un ar parastu ielas mašīnu faktiski sasniedzamos ezeros. Bez problēmām. Piepūšamu gumijas laivu uz jumta reliņiem ar savelkamu stropi var nostiprināt ātri un viegli. Bagāžas telpa makšķerēšanas piederumiem, ieskaitot elektromotoru un akumulatoru, ir gana plaša.

Foto: DELFI
Oktobrī "Duster" vairākkārt pabija dolomīta atsiju krātuves kalnos pie Pļaviņām. Vispirms lepnā vientulībā un veiksmīgi. Pēc tam, kļūstot par asistentu Daugavas krastu iepazīšanā elitārajam "Audi Q3". "Q3" un "Duster", protams, ir divas dažās pasaules, taču "off road" apstākļos viennozīmīgi pārāks ir "Duster". Pacēlumā, kur "Audi" uzbraukt traucē priekšējā pārkare, "Duster" kāpumā rāpjas augšā bez bažām par "lūpas" pārsišanu. Aptuveni 40 grādu irdenā kāpumā, kur "Q3" šļūca uz vēdera un tādēļ stiga dolomīta smiltīs, "Duster" vienā mierā uzbrauca transmisijas režīmā "AUTO", nemaz neprasot saslēgt abas riteņu asis vienotā vilkmē. Pat vairāk – 21 cm klīrenss ļāva kalna virsotni gandrīz sasniegt tikai ar ieslēgtu priekšējo asi. Esmu pārliecināts, ka pie iespējas mazliet vairāk ieskrieties kalna pakājē, "Duster" foto galerijā skatāmo kalnu būtu pievarējis arī tikai ar priekšējo riteņu vilkmi.

Apvidus apstākļos izbraukšanas problēmu gadījumā "Duster" konstrukcija atvieglo vilkšanu, jo buksēšanas cilpas tam ir iestrādātas virs bamperiem, kas atvieglo gan pieāķēšanos, gan pasargā no bamperra salaušanas. Ir vēl viena nianse, kas "Duster" bezceļos izceļ uz kompakto krosoveru kopējā fona. Režīms "LOCK", kad visi četri riteņi ir elektroniski saslēgti pastāvīgā vilkmē, automātiski atslēdzas tikai sasniedzot ātrumu virs 70 km/h. Daudziem, tā saucamajiem parketa džipiem, šāda "LOCK" nemaz nav (arī "Q3"), bet, piemēram, "Nissan" krosoveriem un "Renault Koleos", kam it kā ir tā pati "All Mode 4x4" pilnpiedziņas sistēma, kas "Duster", elektronika "LOCK" atslēdz ātrāk, tādējādi neļaujot dubļos paplosīties tā, kā "Dasterim".

Tādējādi, esot kopā ar "Duster" vairāk nekā divus mēnešus "DELFI Auto" tikai apstiprināja iepriekš gūto atziņu, ka rumānis ir krietni "ar potenciālu virs krosoveru vidējām spējām bezceļu apstākļos". Tiesa, atklājās arī kāda bezceļu priekus mazliet gandējoša nianse. Proti, priekšējo riteņu arkas nav "izšūtas" pēc vislabākās sirdsapziņas. Smagākos apstākļos riepu protektors arku plastmasas apšuvumu var paplosīt, kā tas bija gadījies arī kādā no "DELFI Auto" bezceļu izgājieniem.

Foto: DELFI

"DELFI Auto" rumāņu krosoveru pārbaudīja arī garākā ceļojumā. Brauciens uz Polijas pilsētu Krakovu un tālāk līdz pat valsts dienvidos esošajam kūrortam Zakopanei atklāja, ka gariem ceļojumiem tomēr gribētos mazliet ērtākus sēdekļus, jo standarta auduma kēsli ir pacieti un arī to profilējums nav garos pārbraucienos augumu saudzējošs. Taču ikdienas lietošanā tepat Latvijā, sēdekļi nelikās traucējoši. Ceļojot kopā ar divarpus gadus vecu bērniņu, atklājām, ka bērnu sēdeklītim aizmugurē atliek visai maz vietas. Ja priekšējais pasažieris nepieraujas uz sava komforta rēķina, mazulim kājiņas izstiept īsti nav kur. Virkne citu kompakto krosoveru, piemēram, "Kia Sportage" šādā izpatnē ir ietilpīgāks nekā "Duster". Toties no bāgāžas ietilpības viedokļa četru ceļotāju vajadzībām "Duster" izrādījās absolūti pietiekams (skatiet pievienoto video).

Manuālās transmisjas pirmais pārnesums ikdienas lietošanā ir pārāk "īss". Tas lai paliek bezceļiem, bet ikdienā pārnesumkārba jāpierod lietot sākot no otrā "roba". Citādi "Duster" ir visnotaļ sakarīgs – gaitas komforts un vadāmība ir labi sabalansēta un tādēļ auto ir pieņemams uz visdažādākā seguma ceļiem, turklāt visnotaļ komfortabli savus pasažierus ved arī pa šķēršļotu apvidu. Nav šaubu, ka gariem ceļojumiem ir ērtākas mašīnas nekā "Duster", tanī skaitā viens otrs rumāņa tiešais konkurents. Taču "Duster" Zakopanes apkārtnē bez bažām ļāva laisties kalnu takās un redzēt to, kas paliktu ceļotāju acīm apslēpts, ja tur būtu ieradušies, piemēram, ar parastu ielas universālu.

"DELFI Auto" testa laikā uzkrāja arī solīdu informāciju par "Duster" 1,5 l 110 Zs dCi dīzeļmotora apetīti (skatiet tabulu zemāk). Natkarīgi vai salonā ir viens, divi vai četri braucēji, kā arī neatkarīgi no ikdienā izmantotā piedziņas režīma "2WD" vai "AUTO", degvielas patēriņš parasti grozījās starp sešiem un septiņiem litriem uz 100 km. Mazliet piedomājot pie braukšanas stila, var panākt rūpnīcas rādītājos solītos aptuveni 5,6 litrus kombinētajā ciklā un būt taupīgāks nekā sola rūpnīca pilsētā. Virs 7 l/100 km "Duster" sāk "ēst" tikai ārpus ceļiem un pārsvarā pārvietojoties "LOCK" režīmā.

Foto: DELFI

Ja neskaita bezceļos iegūtos, iepriekš jau pieminētos riteņu arku "oderējuma" bojājumus, "Duster" nekādas citas tehniskas likstas ekspluatācijas laikā neradās. Loģiski un pelnīti, jo auto bija faktiski jauns un pretējā gadījumā mēs būtu pamatīgi vīlušies.

Pirms šā garā testa rakstījām arī tā: "...galu galā ir interesanti, vai, ilgākā lietošanā nekā tikai dažu dienu pavizināšanās, neskatoties uz apjaustajām labajām "Duster" bezceļu spējām, salīdzinoši nepretenciozā pārējā tehnika (piekares, stūres mehānisms u.c.) un uz konkurentu fona bālais "luksuss" gluži vienkārši "nepiegriezīsies". Un vai tādā gadījumā salīdzinoši zemā "Duster" cena šķitīs pietiekams arguments, lai samierinātos ar to, ko "Duster" nesniedz." Testa auto no komforta viedokļa bija apgādāts ar labāko pēc "Dacia" standartiem iespējamo aprīkojumu – elektriski veramiem visiem sānu logiem, elektriski regulējamiem sānskata spoguļiem, riteņu vilkmes kontroles sistēmu, bremžu ABS un manuālu gaisa kondicionieri. Bija arī borta dators ar skopu, taču pašu būtiskāko informāciju, kā arī audiosistēmas vadība pie stūres rata un riteņu vieglmetāla diski.

Foto: DELFI

Motors, piekare, stūres iekārta jeb "Duster" tehniskā puse arī pēc 68 dienām mūs apmierināja. Taču "bālais luksuss" un prastais salona izpildījums gan lika aizdomāties jau aptuveni pēc mēneša. Par testētā "Duster" cenu (Ls 13 300 jeb 18 924 Euro) kompakto krosoveru grupā ir pieejamas komforta, nostrādātības un ietilpības ziņā tīkamākas alternatīvas. Piemēram, jau pieminētais "Kia Sportage" ar 1,6 l 135 Zs benzīna motoru, taču tikai 2WD izpildījumā par 18 690 eiro. Arī priekšpiedziņas "Mitsubishi ASX" ar 1,6 l 117 Zs motoru "Invite" komplektācijā. Pat pilnpiedziņas "Škoda Yeti" ar 1,8 l 160 Zs TSI motoru par 19 318 eiro, bet priekšpiedziņas izpildījumā ar 2,0 l 110 Zs TDI dīzeli tikai par 17 000 eiro.

Tātad, ja prioritāte nav krosovera spējas ārpus labiekārtotiem ceļiem, pilnpiedziņas "Duster" zemās cenas pievilcība neglābjami zūd, jo jauna auto neatkārtojamā emocionālā sajūta "Duster" salonā izkūp daudz ātrāk nekā citu zīmolu spēkratos. Taču, ja svarīga ir tieši krosovera pārvietošanās spēja dažādos apstākļos un cenas jautājums ir viens no būtiskākajiem, labāku kompromisu par "Duster" laikam neatrast.

"DELFI Auto" priecātos, ja atrastos kāds "Duster" pircējs un lietotājs, kas jau sasniedzis vērā ņemamu nobraukumu (100 000 km) un būtu gatavs mums sniegt pilnīgus datus par ekspluatācijas izmaksām. Publicēsim nekavējoties.

"Dacia Duster" tehniskais raksturojums (ražotāja dati)

Garums (mm) 4315
Platums (mm) 1822 (bez spoguļiem)
Augstums (mm) 1695 (ar jumta rel.)
Riteņu garenbāze (mm) 2673
Klīrenss (mm) 210
Uzbraukšanas (priekšējās pārkares) leņķis (º) 30
Nobraukšanas (aizmug. pārkares) leņķis (º) 36
Rampas pārbraukšanas leņķis (º) 23
Pārvarama brasla dziļ. (mm) 350
Bagāžnieka tilpums (l) 408
Pašmasa (kg) 1458
Pilna masa (kg) 1844
Apgriešanās diametrs (m) 10,76
Motors 1,5 dCi (1461 cm³) maks. jauda 110 Zs pie 4000 apgr./min. maks. grieze 240 Nm pie 1750 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
Piedziņa 4WD
Ātrumkārba Sešpakāpju mehāniskā
Maksimālais ātrums (km/h) 168
Dinamika 0-100 km/h (s) 12,5
Degvielas patēriņš (l/100 km) Pilsētā - 6,5 Uz šosejas - 5,3 Jauktā režīmā - 5,6
Degvielas tvertnes tilpums (l) 50
Stūresrata apgriezieni 3,3
Stūres pastiprinātāja veids Hidraulisks
Balstiekārta Priekšā neatkarīgā "MacPherson" ar šķērsstabilizatoru Aizmugurē neatkarīgā "MacPherson" tipa ar daudzsviru savienojumiem
Bremzes Priekšā ventilējamas disku Aizmugurē trumuļu
Riepas 215/65 R16
Riepas modelis Continental Cross Contact M+S
CO2 emisijas (g/km) 145
Tehniskās apkopes cikls Pēc 20 000 km nobraukuma vai reizi gadā
Rūpnīcas garantija 3 gadi vai 100 000 km nobraukums

"Dacia Duster" degvielas patēriņa uzskaite

Datums

Odometra rādījums (km)

Uzpildīta

degviela

(l)

Nobr. kopš iepriekš. uzpildes (km)

Piedziņas režīms, vidējais ātrums

Vidējais patēriņš pēc borta datora (l/100 km)

Vidējais patēriņš pēc aprēķina (l/100 km)

08.08.11.

4348

45,84

0

-

-

-

19.08.11.

5191

48,57

843

2WD, 53,2 km/h

6,4

5,76

24.08.11.

5893

46,16

702

2WD, 57,6 km/h

6,2

6,58

28.08.11.

6647

52,5

754

2WD,AUTO/4WD LOCK, 57,6 km/h

6,7

6,96

02.09.11.

7466

51,13

819

AUTO, 60,1 km/h

6,4

6,24

07.09.11.

8280

50,65

814

AUTO, 54,6 km/h

6,3

6,22

12.09.11.

8736

29,31

456

AUTO, 49,9 km/h

6,6

6,43

13.09.11.

9433

47,80

697

2WD, 63,3 km/h

6,7

6,88

14.09.11.

10 193

50,51

760

2WD, 63,2km/h

6,5

6,65

18.09.11.

10 950

50,44

757

2WD, 71,3 km/h

6,6

6,66

29.09.11.

11 554

41,20

604

AUTO/4WD LOCK, 46,6 km/h

7,3

6,82

30.09.11.

11 883

25,59

329

AUTO/4WD LOCK, 46,6 km/h

7,1

7,78

02.10.11.

12 692

48,92

809

AUTO, 66,1 km/h

6,3

6,05

10.10.11

13 401

44,15

709

AUTO, 59,9 km/h

6,5

6,23

14.10.11

13 946

-

545

AUTO

-

-

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!