Foto: Publicitātes foto
Hibrīdveida transportlīdzekļu popularitāte pasaulē virzās pa nemitīgi augšupejošu līkni. Tomēr atrodas gan skeptiķi, kas šaubās par videi nekaitīgo transportlīdzekli, gan tādi cilvēki, kuros par hibrīdiem iegūtā pretrunīgā informācija var radīt apjukumu. Iepazīstināsim jūs ar izplatītākajiem mītiem par hibrīdiem un paskatīsimies, kuri no tiem atbilst patiesībai un kuri ne.

Mīts Nr. 1: hibrīdveida transportlīdzekļi ziemā nav droši! 

Hibrīdsistēmas burvība slēpjas elektriskā un benzīna dzinēja simbiozē, kas arī ekstremālos apstākļos neļauj izsmelt hibrīdakumulatoru pavisam tukšu un nodrošina tā optimālu lādēšanu pat skarbos ziemas apstākļos Tādēļ hibrīdakumulatora lietderīgais mūžs ir tikpat garš kā automašīnai. Tāpat benzīna dzinējs gādā par to, lai automašīnas salons ātri sasiltu arī spalgā salā un neatkarīgi no āra temperatūras ir nodrošināta tūlītēja automašīnas iedarbināšana. 

Mīts Nr. 2: hibrīdveida transportlīdzekļu akumulatoru lietderīgais mūžs ir īss! 

Tā nav taisnība - hibrīdakumulatora lietderīgais mūžs ir tāds pats kā transportlīdzekļa lietderīgais mūžs. Hibrīdakumulatora garo mūžu nodrošina ar datora vadītiem lādēšanas cikliem, kas uztur optimālu akumulatora uzlādes līmeni. Igaunijā, Latvijā un Lietuvā kopš 2008. gada pārdoti apmēram 1200 Toyota un Lexus hibrīdveida transportlīdzekļu, un garantijas kārtībā ir nomainīts tikai viens akumulators.

Foto: Publicitātes attēli

Mīts Nr. 3: hibrīdveida transportlīdzekļi nedod reālu degvielas ietaupījumu! 

Tas atkarīgs no tā, cik lielu ietaupījumu automašīnas vadītājs cenšas sasniegt. Piemēram, gan Lexus CT 200h Eco, gan Toyota Auris Hybrid vidējais kombinētais degvielas patēriņš ir tikai 3,8 litri uz 100 km. Hibrīdveida transportlīdzekļa degvielas ekonomija vislabāk manāma, braucot pa pilsētu, un rodas, efektīvi izmantojot elektrodzinēju, palielinot ātrumu un bremzējot. Proti, hibrīdsistēma uzkrāj kinētisko enerģiju, kas rodas, riteņiem griežoties, kas citādi, piemēram, bremzējot, pārvērstos siltumā un izgaistu, un uzkrāto elektroenerģiju vēlāk izmanto, automašīnai sākot braukt, ar elektrodzinēja palīdzību. Savukārt, stāvot pie luksofora, benzīna dzinējs hibrīdveida transportlīdzeklim vispār ir izslēgts. 

Mīts Nr. 4: cenas ziņā dārgākie hibrīdveida transportlīdzekļi neattaisno degvielas ietaupījumu! 

Atkal nav taisnība! Toyota hībrīdpiedziņa ir izstrādāta tieši ar mērķi saglabāt zemas izmaksas un nodrošināt ilgu transportlīdzekļa lietderīgo mūžu. 

Papildus mazākam degvielas patēriņam hibrīdveida transportlīdzekļiem ir arī mazāk izmaksu posteņu. Piemēram, hibrīdās transmisijas dēļ automašīnai nav sajūga, ģeneratora, dzensiksnas un startera. Nevienā hibrīdkomponentā kā enerģijas nesēju neizmanto hidraulisko šķidrumu, un tādēļ tiem nav jāveic nekāda apkope. Tā kā bremzēšana notiek ar elektrodzinēju, bremžu kluči dilst ievērojami mazāk un labākajā gadījumā tie jāmaina tikai pēc 100 000 km nobraukuma. Salīdzinot, piemēram, Lexus RX modeļus ar benzīna un hibrīddzinēju, var aprēķināt, ka hibrīds atmaksājas pēc apmēram 80 000 km nobraukšanas. 

Arī Tehniskās uzraudzības apvienības (Technischer Überwachungs-Verein) ziņojums par transportlīdzekļu izturību apliecina visvairāk pārdotā hibrīda Toyota Prius izturību, uzticamību un zemās izmaksas. Ziņojumā, kurā vērtēta transportlīdzekļu izturība un kvalitāte, Prius pastāvīgi norādīts vismazāk defektu. Divus līdz trīs gadus vecu transportlīdzekļu kategorijā defekti bija tikai 1,9% testēto modeļu. 

Mīts Nr. 5: hibrīdveida transportlīdzekļos ir mazāk vietas akumulatoru dēļ! 

Toyota un Lexus hibrīdveida transportlīdzekļu akumulatori ir novietoti zem vai aiz aizmugurējā sēdekļa, kur parastiem transportlīdzekļiem ir degvielas bāka. Tā kā degvielas patēriņš ir mazāks, arī degvielas bākas tilpums ir mazāks, un optimālā novietojuma dēļ bagāžas nodalījuma ietilpība ir pilnīgi pietiekama. 

Bet Toyota jaunā pilnā hibrīda minivena Prius+ bagāžas nodalījuma tilpums ir 232 litri pat tādā gadījumā, ja automašīnā ir septiņi braucēji. Paslēpjot trešo rindu grīdā, bagāžas nodalījums palielinās līdz 784 litriem. Vēl universālāku to padara liela 345 mm plata mantu glabātuve zem bagāžas nodalījuma grīdas.

Foto: Publicitātes attēli

Mīts Nr. 6: hibrīdveida transportlīdzekļu tehnoloģija nav rūpīgi izmēģināta! 

Nepavisam nē! Toyota un Lexus ražotājs sāka hibrīdveida transportlīdzekļu pārdošanu 1997. gadā un pasaulē ir pārdevis vairāk nekā 4 miljonus hibrīdauto. Klienti, kas iegādājušies hibrīdus, ir ar tiem nobraukuši miljardiem kilometru. Turklāt hibrīdveida transportlīdzekļi ir piedalījušies daudzos rallijos un izturības braucienos, kur apstiprinājusies to tehniskā izturība. Toyota pastāvīgi uzrauga savas hibrīdtehnoloģijas parametrus, un mērījumu rezultāti nepārprotami demonstrē šīs tehnoloģijas potenciālu. 

Mīts Nr. 7: avārijas gadījumā automašīnas virsbūve un tajā esošie braucēji var saskarties ar strāvu jeb saņemt elektrības triecienu!

Tas nav iespējams, jo augstsprieguma akumulatori ir novietoti ļoti labi pasargātā zonā, kas vairumā avārijas gadījumu necieš. Bet ja arī virsbūve deformējas tik ļoti, ka tiek bojāts arī augstsprieguma akumulators, tad, pirms tas noticis, augstsprieguma releji atslēdz akumulatoru no pārējās elektrosistēmas. 

Augstsprieguma akumulators atrodas korpusā, kura uzdevums ir novērst degšanas, sprādziena un īssavienojuma (kas var rasties avārijas vai grimšanas rezultātā) izplatīšanos līdz braucējiem un bagāžas nodalījumam - tādējādi korpuss visus minētos riskus novada zemē. Tāpat vadus sargā izturīga gofrēta caurule, kuras stāvokli jeb strāvas noplūdi pastāvīgi kontrolē augstsprieguma akumulatora vadības bloks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!